ADHD-topic

Ik heb dat gedaan! Ik wilde niet dat mijn ouders wisten dat ik hiermee bezig was (heb nauwelijks contact met ze) en na lang steggelen kon het zonder. Maar zal de ene psycholoog iets makkelijker in zijn dan de ander.

Maar van wat ik lees op het forum, heb je het niet makkelijk gehad de afgelopen tijd. Een roerige periode die anders is dan normaal is niet het beste uitgangspunt voor om een goede diagnose te stellen. Ik mocht bijv pas testen op adhd toen ik hersteld was van mijn depressie. En terecht ook, want het vertekent enorm. Dus misschien is het wel goed om de tijd te nemen en geen haast te maken met een eventueel diagnosetraject.

Ja, dat herken ik ook wel. Ik ben ook niet per se voorstander van ‘labels’ en soms denk ik: zou ik wel het label adhd krijgen als de criteria strikter zouden zijn? Maar aan de andere kant: van mij had het op zich niet gehoeven. Als ik puur naar mezelf kijk vind ik alle adhd-trekjes gewoon prima, deel van mij, leuk zelfs. Het is de maatschappij die ervoor zorgt dat ik niet zonder label mezelf mag zijn. Dat helpt me wel om het onderwerp rond aantal gestegen diagnoses e.d. een beetje weg te halen van mezelf. Geen idee of dit duidelijk is haha

3 likes

Lief van je! Maar ik heb zeker geen haast, ik zat gewoon eens te denken

1 like

Ahh shit zeg wat irritant is dat, ik heb ook heel vaak zulke acties, mijn adhd heeft me al zoveel geld gekost de afgelopen jaren. Zulke dingen maar ook rekeningen vergeten te betalen, impulsaankopen, etc en ik kon dat mezelf ook heel erg afrekenen. Ik heb een keer van iemand het advies gekregen dat je jezelf dit nu heel erg kan kwalijk nemen, maar daar heb je uiteindelijk alleen maar jezelf mee. Op de lange termijn is het misschien beter om gewoon te accepteren dat jouw leven ietsje duurder gaat zijn dan die van de gemiddelde mens omdat je soms zulke dingen doet. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik doe dat nu ook steeds meer en dat heeft me wel heel veel rust gegeven. Voor mij is die acceptatie dat mijn leven ietsje duurder is dan strict nodig veel makkelijker dan krampachtig proberen mezelf te veranderen en af te wijzen.

Over onbekendere klachten: ik kwam laatst dit schema tegen en dat was voor mij wel heel verhelderend. Die bovenste twee blokjes zijn de meest bekende klachten van ADHD en worden vaak behandeld met medicatie, of trainingen op het gebied van plannen en organisatie. Maar die andere drie blokjes komen ook heel vaak voor en dat wordt veel vaker ondergeschoven en wordt niet zomaar opgelost met medicatie terwijl het vaak een nog veel grotere invloed heeft op je leven. Ik ga binnenkort beginnen met therapie om juist dat stuk aan te pakken, ik hoop dat ik er veel aan ga hebben.

7 likes

Ja mooie tabel! Ik loop nu echt tegen die vermeende faalervaringen aan en op de een of andere manier is het erger geworden in deze coronatijd.
Raak er gewoon half in een depressie van, waar ik ook slecht mee kan copen nu omdat je weinig afleiding hebt (weinig uitstapjes etc).

1 like

Die onderste blokjes zijn erg herkenbaar. Heb een nieuwe functie op werk en ondanks dat ik het best kan lukt het mij niet om het te organiseren en voor elkaar te krijgen. En zit ik nu weer lekker in dat ‘zie je wel je kan het niet’ cirkeltje. Gelukkig hebben mijn psych en ik het hier al vaak over (en schematherapie) maar soms is het wel even klote. En vandaag is net zo’n dag dat het echt niet gaat.

Ja wow dat schema.
Ik wil vaak iets doen dat me dan leuk lijkt, maar dan denk ik nee ik moet eerst dat doen of die ervaring voordat ik dat kan dus doe ik het niet. Maar ja dan heb je voor dat andere (in mijn hoofd) ook nog dit en dit nodig en gedaan hebben voordat je dat kan doen. Dus ik ben dan altijd bang dat mensen denken haha komt zij hoor, heeft alleen een jaar daar gewerkt en helemaal geen hoge cijfers lol!!!

Dus durf ik niks en blijf ik vast zitten in die loop :nerd_face:
Allemaal plannen en ideeën die niet verder komen dan mijn hoofd.
Hoe ga ik ooit solliciteren en een baan vinden, nu studeer ik ‘gelukkig’ nog :cry:

1 like

Hebben jullie nog geniale scriptie-schrijven-met-adhd-tips? Ik merk vooral dat ik niet het gevoel heb dat ik de tijd kan nemen om rustig te lezen bijvoorbeeld, maar dat ik voor mijn gevoel MOET schrijven want vervolgens niet lukt omdat ik niet rustig de tijd heb genomen om de artikelen goed te lezen. Hoe kom ik uit deze vicieuze cirkel?

(Gooi 'm hier ipv in het scriptietopic omdat tips meestal nuttiger zijn van mensen die snappen hoe mijn hoofd werkt)

2 likes

Begin met een bullshitversie waarin je alles mag opschrijven, vol spelfouten en gekke zinsconstructies en stukken die je later weer gaat verwijderen. Vaak houd je jezelf tegen met schrijven omdat je (onbewust) vindt dat het meteen perfect moet zijn. In je bullshitversie maakt dat niet uit, schrijf gewoon op wat in je opkomt en dan komt het later wel goed. Ik doe dat ook niet volgens een vaste volgorde of structuur, ik heb bijvoorbeeld vaak moeite met de eerste zin of alinea dus ik begin gewoon bij een willekeurige zin halverwege waarvan ik weet dat die er sowieso wel in komt, en dan vul ik het later rondom aan. Het maakt dan ook niet uit dat je voor je gevoel de artikelen niet goed hebt gelezen, want het is toch een bullshitversie dus het is niet erg als er dingen missen of fout zijn!

4 likes

Thanks! Ik ben inderdaad precies zo’n perfectionist die moeite heeft met gewoon maar gaan schrijven omdat het in 1x goed moet. Zo’n bullshitversie is wat ik nodig heb.

Maar er is iets wat me tegenhoudt om echt woorden op papier te zetten op zo’n manier. ‘‘Gewoon doen’’ werkt niet. Dus dan kom ik bij de volgende vraag: ken je slimme manieren om jezelf zoiets te laten doen? Een bepaalde helpende gedachte of mantra of zoiets waarmee je die knop om kan zetten? Als je snapt wat ik bedoel

Ik weet van mezelf dat ik dingen verbaal heel vlot kan uitleggen maar qua schrijven mee struggle. Voice to text helpt dan wel, gewoon een beetje kletsen alsof je een denkbeeldig interview geeft :wink:

2 likes

Heel herkenbaar haha!

2 likes

Ohh goeie! Ga dat zeker proberen!

Ik begin vaak met hele toegankelijke dingen zoals post-it’s. Kan met echte post-it’s maar ik gebruik er ook graag software voor, bijvoorbeeld Miro vind ik heel fijn (via je universiteit kan je een gratis pro licentie aanvragen!). Daar drop ik gewoon alles in wat in me opkomt, je kan er ook lijntjes tussen trekken voor verbanden, clusteren, timelines maken, etc. Meestal deel ik alles uiteindelijk op in kleine stukjes en dat is dan de basis, die structuur gebruik ik dan ook in het schrijven. Ik pak dan gewoon een stukje en begin daar over te schrijven. Ik begin eigenlijk altijd met het makkelijkste gedeelte, dus het stuk waar je het meeste over weet of waar je het makkelijkste over schrijft. Als je eenmaal die drempel over bent gaat de rest vanzelf.

En ik stuur inderdaad ook vaak spraak memo’s naar mezelf haha, als ik aan het wandelen ben krijg ik vaak goede ideeën dus dan neem ik dat op en whatsapp ik het naar mezelf.

Wat mij trouwens ook helpt is even sparren met anderen, kan met een medestudent die ook aan het scriptie schrijven is, maar ook gewoon met vrienden of familie. Door er over te praten wordt je gedwongen om dingen samen te vatten en uit te leggen en dat kan je dan ook weer gebruiken als je gaat schrijven, door even terug te denken aan hoe je het toen ook alweer aan je partner of moeder hebt uitgelegd.

2 likes

ik heb 12 mei de eerste afspraak bij de psychiater!

nu vraag ik me af wat jullie op het werk hebben gedaan? ik ben op 1 maart bij m’n nieuwe baan begonnen en zij weten hier dus niks vanaf. waar ik woon moet je altijd je ziektebriefje inleveren bij afwezigheid of artsbezoek + dat ik een collega moet vragen mijn werk over te nemen voor de tijd dat ik er niet ben. ik zit ook vast aan de tijden van het ov naar m’n artsbezoek.

mijn teamleider is nog met vakantie tot de 26e, dus wil het daarna met haar bespreken. zeker met het oog op vervolgafspraken natuurlijk, geen idee hoe we gaat vorm gaan geven. kan hier alweer helemaal stress om hebben he, zo vervelend.

ben dus begonnen met bij een nieuwe baan en ik merk nu het nieuwste eraf is, de welbekende verveling begint toe te slaan. net als bij alle nieuwe dingen of hobby’s eigenlijk. merk ook dat ik op werk alle kanten op schiet, ben ik bezig met iets en dan komt er een mail binnen en ben ik zo weer met drie dingen tegelijk bezig, heel vervelend.
moet ook al om 5u opstaan en ben dan rond 17.30 weer thuis en dan kan ik alleen nog maar op de bank liggen en wil ik rond 22.00 naar bed. maar heb ook een vriend en een huishouden en op dit moment kan ik het echt niet combineren gewoon? vind het nogal zwaar allemaal op het moment, blegh

2 likes

Echt goede tips, dankjewel! Klinkt ook echt alsof je het goed voor elkaar hebt en een goede manier van werken voor jezelf hebt gevonden. Hopelijk is dat ook echt zo!

1 like

Haha ja op dit gebied heb ik mijn systeem wel redelijk gevonden ja! Op andere gebieden gaat het weer dramatisch dus zo houden we de balans er in. :crazy_face:

Wat mij trouwens ook heeft geholpen is dat ik dit studiejaar een iPad heb gekocht en daar mijn aantekeningen op maak. Dat gaat me zoveel beter af dan alles op papier! Zowel in de aantekeningen zelf als bij het bewaren ervan, ik heb nu gewoon alles in digitale mapjes i.p.v. allemaal losse schriften en papieren verspreid over 4 mappen, 3 tassen en een boekenkast. Dat is alleen niet echt een quick fix natuurlijk haha, maar ik heb nog geen dag spijt gehad van die aankoop.

1 like

Wat goed! Mag je trots op zijn!

Ik ben juist erg van het analoge: alles met schermen raak ik snel overprikkeld van (omdat er zo veel mogelijkheden binnen een paar klikken zijn). Ik print juist veel uit, leen fysieke boeken uit de bieb en doe veel met pen en papier. Dat vind ik rustiger. Tenminste als ik het voor elkaar krijg om mijn telefoon weg te leggen en de pc en tv uit te laten.

Bedenk nu ook een goede tip voor mezelf: misschien die bullshitversie lekker met de hand schrijven

3 likes

Ja dat vind ik ook prettig idd! Ik maak op de iPad ook aantekeningen zoals je dat op papier zou doen, dus met een pen en een handschrift enzo. Maar dan dus op een tabletscherm i.p.v. losse blaadjes. Baal soms wel dat het inderdaad weer een scherm is, maar al die losse boeken en schriften werkten echt niet meer. :joy:

Voordeel van met de hand schrijven is ook dat je gedwongen wordt om het beknopt te houden!

Misschien helpt het nog om eerst een mindmap/spinnenweb te maken? Dan heb je een soort geraamte en al je ideeën die in je hoofd zitten staan op papier.

Ik vind zelf mindmaps maken ook handig voor samenvattingen etc omdat je dan ook gedwongen kort moet zijn. Aanrader is het boekje mindmappen van Titia van der Ploeg

1 like