Ik begin vaak met hele toegankelijke dingen zoals post-it’s. Kan met echte post-it’s maar ik gebruik er ook graag software voor, bijvoorbeeld Miro vind ik heel fijn (via je universiteit kan je een gratis pro licentie aanvragen!). Daar drop ik gewoon alles in wat in me opkomt, je kan er ook lijntjes tussen trekken voor verbanden, clusteren, timelines maken, etc. Meestal deel ik alles uiteindelijk op in kleine stukjes en dat is dan de basis, die structuur gebruik ik dan ook in het schrijven. Ik pak dan gewoon een stukje en begin daar over te schrijven. Ik begin eigenlijk altijd met het makkelijkste gedeelte, dus het stuk waar je het meeste over weet of waar je het makkelijkste over schrijft. Als je eenmaal die drempel over bent gaat de rest vanzelf.
En ik stuur inderdaad ook vaak spraak memo’s naar mezelf haha, als ik aan het wandelen ben krijg ik vaak goede ideeën dus dan neem ik dat op en whatsapp ik het naar mezelf.
Wat mij trouwens ook helpt is even sparren met anderen, kan met een medestudent die ook aan het scriptie schrijven is, maar ook gewoon met vrienden of familie. Door er over te praten wordt je gedwongen om dingen samen te vatten en uit te leggen en dat kan je dan ook weer gebruiken als je gaat schrijven, door even terug te denken aan hoe je het toen ook alweer aan je partner of moeder hebt uitgelegd.