Ik had vandaag het gesprek met de psycholoog samen met mijn moeder. En dat ging echt gewoon heel kut. Ik weet dat mijn moeder niet begrijpt waarom ik dit aan het uitzoeken ben en die heeft zoiets van ja alle kinderen zijn wel een dromerig, alle kinderen zijn wel eens druk.
Zij vergelijkt mij enorm met mijn broertje waarbij mijn ouders in de basisschooltijd van hem al meerdere aanbevelingen hebben gekregen om hem te laten testen op AD(H)D gezien zijn hyperactiviteit. Aan hem zie je het en merk je het aan alles. Niet aan die lieve dochter die er altijd zo rustig uit ziet.
Nou goed. Toen we er heen fietsten was het gelijk al “en ik laat niets uit me trekken hoor!!!”
Ze ziet dit allemaal zo als een enorm negatief iets, echt niet normaal. In het gesprek ook, ja dat is gewoon heel normaal, en tja elk kind is wel eens onrustig/druk/dromerig. Neeeee, jij was niet zo. En op gegeven moment kwam ze een aantal keer met opmerkingen van “Ja, maar dat heb ik ook.” En toen heb ik even heel duidelijk gezegd “Ja, AD(H)D is erfelijk he.” Toen moest de psycholoog wel lachen. Die had het geloof ik ook wel door en zei ook de volgende afspraak, zullen we die met zijn tweeën doen?
We gingen na de afspraak naar buiten en toen was het gelijk “Nou, jij bent een gewoon kind hoor, er is helemaal niets met jou aan de hand.” Waarop ik ook heel duidelijk heb gezegd dat er ook niets met mij aan de hand zou zijn als ik wel de diagnose AD(H)D zou krijgen, maar dat ik op dit moment tegen bepaalde dingen in het leven aanloop waardoor ik niet verder kom en dat de diagnose > traject daarna mij daar bij kan helpen.
Toen ik vanavond thuis kwam van werk (ik woon tijdelijk bij mij ouders) was het gelijk: “Nou, ik ga echt niet meer met je mee hoor! Ik kreeg zo’n naar gevoel van die vrouw. Net alsof ik jou niet goed opgevoed heb! Ik kreeg er echt een minderwaardigheidsgevoel van.” Echt vrouw. Het draait niet allemaal om jou. Steun mij gewoon op dit moment en help me hiermee. Ik ben volgens haar gehersenspoeld door mijn ex en voel me daarom gewoon zo onzeker over alles. Echt ik wist niet wat ik hoorde.
Lieve mensen hoor mijn ouders, maar dit slaat echt alles.