Door Corona liggen die eigenschappen meer aan de oppervlakte en daardoor ben ik juist naar de huisarts geweest om te gaan onderzoeken of ik ADD heb. Wacht nog op een afspraak bij de GGZ hoor maar het gaat hopelijk binnenkort van start.
Zie het zelf ook niet als iets negatiefs, vooral omdat het eigenlijk ook prima gaat. Maar me continu overweldigd voelen qua werk is er dit jaar wel erg in gaan hakken.
Ik zit sinds vrijdag aan de (tentin) dexamfetamine maar ben sinds dag 3 mega onrustig met zodra ik het neem, een heel naar zenuwachtig onderbuik gevoel. Is dit herkenbaar met iemand en gaat dit uiteindelijk over?
Ben wat meer research gaan doen en kwam uit op LTO3, een natuurlijk supplement dat blijkbaar veel goede resultaten geeft bij mensen met ADD en ADHD. Iemand hier daar ervaring mee?
Wat een goed idee. Dit ga ik ook doen. Poging #719371 om een succesvolle volwassene te worden.
@Flowermarket dit is inderdaad iets wat veel mensen met adhd hebben. Door een overdaad aan prikkels kan iets simpels snel heel overweldigend worden. De gedachtegang is dan “ik moet zoveel doen > dat kan ik toch nooit allemaal goed doen > dan kan ik het net zo goed helemaal niet doen want het lukt me toch nooit (zoals het hoort).” Dat heet ook wel executive dysfunction. Ongeveer dit:
Wat mij helpt is een schop onder m’n kont, mijn vriend zegt dan soms gewoon tegen me “kom, we gaan nu samen opruimen” en dat is dan net het laatste zetje dat ik nodig heb om van de bank af te komen. Ik kan me ook wel voorstellen dat je dat vervelend vind want je bent z’n moeder niet en je wil natuurlijk het liefst dat hij dit gewoon uit zichzelf doet. Maar als het er (op dit moment) niet in zit is het misschien wel een goede optie. Ik voel me ook vaak schuldig of gefaald als m’n vriend voor de zoveelste keer mijn huis heeft opgeruimd en schoongemaakt omdat ik het zelf niet doe (we wonen niet samen…), maar uiteindelijk worden we hier wel allebei blijer van. Ik heb weer andere goede kwaliteiten en ondersteun hem op mijn beurt in dingen die hem niet zo goed lukken denk ik dan maar!
Ik snap wel wat je bedoelt denk ik! Ook door de hogere hartslag denk je? (Ik heb zelf methylfenidaat en lisdex geprobeerd dus niet exact hetzelfde, maar het meeste is wel redelijk vergelijkbaar).
Bij mij werd dat wel minder na een tijd, en anders kan het zijn dat je dosis misschien te hoog is.
Sowieso vond ik medicatie echt wel wennen in het begin (en soms nog steeds als ik het even niet neem), dus er is wel een grote kans dat het weggaat! En zo niet dan kan je altijd nog iets anders proberen (andere dosis/middel).
Ja heb al het eea geprobeerd en vind nog steeds medicatie zo’n dingetje. Voel dat ik het zelf toch echt net niet voor elkaar krijg om me te focussen op mijn eigen mentale gezondheid en hoop dat dit me wat meer rust en focus kan geven. Maar mega haat/liefde verhouding
Haha ja same. Ik vind het nu wel prima omdat ik veel bezig ben met studie, maar ik voel me er minder mezelf door. Alleen als ik het een hele tijd regelmatig neem voel ik de bijwerkingen bijna niet en dan denk ik huh werkt het wel (wat dus precies de bedoeling is denk ik)?
Maar dan bedenk ik me soms dat ik wel echt een stuk minder gesprekken met mezelf voer in m’n hoofd (ik denk nu ja je snapt me maar misschien iets dit heel random bedenk ik me net haha).
Interessant! Wat voor een verschil merken jullie nog meer tussen wel/geen medicatie (als ik vragen mag)?
Ik heb tot een maand geleden gedacht dat iedereen zoveel gesprekken met zichzelf heeft in zijn hoofd haha. Het begint 's ochtends vroeg en het eindigt echt pas als ik in slaap val. Dood vermoeiend wel.
Ik ben vooral minder impulsief denk ik. Dus ik denk niet heeee leuk laten we dat feestje doen ook al moet ik nog super veel studeren.
Maar dat van die gesprekken heeft idd wel iedereen denk ik? Alleen kan ik er ‘s avonds niet van in slaap vallen dus dat is wel jammer. Ik zit altijd met eindeloze scenario’s over hoe iets kan gaan of hoe iets had moeten gaan. Zo nutteloos en zonde van de tijd
Nee dat is niet super random maar denk juist kenmerkend! Ik ben mentaal GESLOOPT omdat ik 24/7 altijd discussies met mezelf voer en moeilijk nadenk over alles. M’n hoofd staat nooit stil en er is maar 1 afbeelding die dat zo treffend laat zien:
Plus ik wil ook echt wat doen aan mijn mega impulsieve gedrag ook. Daardoor heb ik altijd het gevoel dat mensen me een kleuter vinden en ik vind het zelf ook niet leuk meer.
Edit: Oh en altijd mensen onderbreken en vaak over mezelf praten terwijl ik juist andere mensen veel interessanter vind dan mezelf. Maar mijn mond leeft echt zijn eigen leven
Hahaha ja ik probeer dit als iets graag wil doen:
En dan zijn mensen van ‘kies gewoon iets!!!’ En dan denk ik shit nee maar dan kies ik straks verkeerd maar komt er iets beters dus wat als?! Of moet ik eerst hier langs om daar te komen.
En dan krijg ik de error van jouw afbeelding.
Terwijl ik over niet boeiende dingen niet nadenk en ze al doe terwijl dat juist dom is (dus domme dingen impulsief).
Aanvulling: ja ik doe dat ook altijd juist als ik enthousiast ben (dus wil luisteren), en dan maak ik de zinnen af. Vooral als ik snel wil weten wat het is.
Dus jij van ‘ja gister was zo kut’
Ik: ‘ja want er was dit en dit en dit he!!’
En dan denk ik gvd floeps laat diegene z’n verhaal ff afmaken
Geen idee! Maar het lijkt er wel op zo te lezen?
Veel dingen zijn denk ik wel ook ‘gewone mensen’ dingen. (Hierdoor twijfel ik ook of ik überhaupt wel adhd/add heb).
Hahaha zo herkenbaar en vermoeiend! En dat met de kleinste dingen, zoals een broodje bij een lunchzaak of het avondeten.
Elke fucking keer
Vrienden worden daar heeeelemaal gek van als we samen eten. Ben dan 3 weken van te voren bezig met wat we kunnen eten en als we dan eindelijk iets hebben, begin ik weer 100 andere dingen te opperen. Ik eet met periodes ook heel vaak hetzelfde als maaltijd (nu biv bijna iedere dag cornflakes, daarvoor eieren, vaak ook dezelfde avond gerechten achter elkaar). Denk dat dat ook wel komt voort komt uit het feit dat als ik steeds iets anders moet bedenken ik helemaal vast loop haha.
Hello Fresh helpt bij mij daar wel bij! Dan heb ik maar een aantal optie’s waar ik uit kan kiezen en ik hoef niet naar de supermarkt en daar veel stappen te doorlopen.
Haha ja zo herkenbaar altijd dit topic. Ik heb dus echt 28 jaar gedacht dat ik echt psychisch niet oke was en de enige op de wereld was met dit soort rare trekjes.
Wat ik zelf als “negatief” ervaar momenteel:
- Impulsiviteit, maar dat lukt tegenwoordig niet meer met veel dingen ivm kleine. Dit is eigenlijk alleen maar goed maar zorgt alsnog voor kortsluiting want de behoefte is er wel. Met impulsief bedoel ik zowel handelen (dingen kopen, beslissen, zeggen, boeken zonder erbij na te denken. Ook over best grote beslissingen. En achteraf best weleens spijt hebben.)
- In mijn hoofd overal denkbeeldige deadlines aan binden (ik MOET om 18.00 uur het eten af hebben. MOET 17.20 exact thuis zijn voor de oppas. MOET optijd zijn voor mijn koffie afspraak.)
- Verslavingsgevoeligheid en het moeilijk vinden niet over m’n grenzen te gaan
- Niet kunnen genieten van de kleine dingen maar altijd iets anders willen / willen veranderen (snel verveling, slechte focus, niet echt ambitie hebben)
- Ik ben ook mega hoogsensitief wat het extra lastig maakt want ik heb geen filter maar kan toch mensen wel sneller wat kwetsen met mijn ongefilterde mening of opmerkingen
- Snel met mensen die ook net iets anders denken een klik hebben
Wat ik als positief ervaar:
- Ik HOU van andersdenkenden en mensen die ook houden van niet binnen de lijntjes kleuren (uberhaupt geen lijntjes hebben, yay!)
- Mensen weten wat ze aan me hebben, ik ben altjjd eerlijk en direct. What you see is what you get
- Never a dull moment en ik ga overal in mee. (Citytripje Marbella morgen? Joe, ik kom eraan! Tattoo zetten met een goede vriendin in een sloppenwijkje? TOP idee!)
- Over veel dingen behoefte hebben aan een diepere betenenis > meer neigen naar spiritualiteit maar ik weet niet of dit perse een adhd trekje is? Misschien meer mijn hoogbegaafdheid)
Dat heb ik ook ja! Ik heb meestal een havermout periode of blauwe bessen met kwark etc.
Avondeten is kutter want dan moet je echt iets verzinnen vanavond moest ik toevallig alleen iets voor mezelf en heb de hele dag een beetje nagedacht en pas om 19.00 een keuze kunnen maken.
Gelukkig eet ik meestal met huisgenoten dus hoef ik niet vaak helemaal zelf te kiezen! Al weet ik het wel vaak als ik iets niet wil haha.
Ik dacht serieus heel lang (en soms nog) dat ik gewoon mentaal niet in orde ben en dat dit algemeen bekend is, maar dat mensen gewoon een beetje extra aardig doen.
Een beetje zoals die aflevering van the office waarin dwight zegt dat Kevin mentally challanged is oid.
Zo herkenbaar. (Ik zit hier verkeerd, heb ASS) Maar ik dacht ook met m’n diploma uitreiking dat ik een nep diploma kreeg zodat ze mij ook wat konden geven. Dat ik misschien verstandelijk beperkt was zonder dat ik het doorhad en dat iedereen gewoon deed alsof dat niet zo was.
Achteraf denk ik dat die gedachten kwamen doordat ik me altijd al ‘anders’ voelde. (Late diagnose)
Elke keer weer zoveel herkenning in dit topic(ook met etenn omg dat gaat ook weer heel slecht de laatste tijd dus dan dwingt mn vriend mij tot HF anders eet ik alleen pasta+ broccoli of linzenprutjes).
Ik weet dus pas een jaar dat ik AD(H)D heb (ben nu 35) maar het maakt te veel dingen zo duidelijk. Afgelopen woensdag had ik een cursusdag maar kwam weer in het ultieme ‘ik kan dit niet, heeft geen zin om dit te doen want ik kan het niet’ rondje terecht en mezelf met een lulsmoes afgemeld. Dat mijn huis nu weer een chaos is maar het is mijn chaos en ik zie het ook niet? En weet als ik ga beginnen ik op de grond lig met de stoomreiniger in de badkamer om alles goed schoon te krijgen(en dan alleen de badkamer heb gedaan na een dag).
Maar ik begin nu wel echt hinder te ondervinden in mijn werk en in het starten van opdrachten. Mede door het thuiswerken en mede door mijn brein wat niet meewerkt. Afgelopen dinsdag zat ik zo’n goede flow en was ik ook oprecht chagrijnig dat ik werd ‘onderbroken’ door een vergadering dat ik daarna nog tot 20:00 heb zitten werken (wat ook niet de bedoeling is maar ik zat in een focus waar ik alleen maar gebruik van wou maken). En nu zit ik weer wat naar mijn beeld te staren en durf ik mensen amper te mailen omdat ik denk ze nemen mij toch niet serieus waarom hebben ze mij in godsnaam aangenomen en heb ik deze persoon niet al 2x gemaild?
Medicijnen zijn nog steeds een optie alleen had ik tijdens de laatste bloeddrukmeeting een te hoge bloeddruk. Wijt ik aan mondkapje + zenuwen en snel er naar toe gefietst. Dus hoop binnenkort eens zonder mondkapje mijn bloeddruk te kunnen laten meten. Ben ook zo benieuwd of het verschil gaat uitmaken en of het helpt.