Hoi allemaal. Ik ben nieuw in dit topic, kwam er recent pas achter dat er überhaupt een ADHD-topic is. Dus sorry dat ik hier ineens zo random kom binnen vallen!
Ik weet sinds een jaar of twee dat ik ADD heb; althans, dat is het sterke vermoeden. Ik woon in BE, een strikte officiële diagnose was niet nodig hier maar mijn psychiater, mijn ouders en ikzelf gaan er vanuit dat ik het heb, dus ik heb al een tijd medicatie (+ therapie omdat ik ook depressies heb gehad). Alhoewel geen wondermiddel, werkt de medicatie wel redelijk goed, al heb ik wel de vervelende eigenschap ook dwangmatig te zijn van nature (iets wat door velen aan ASS wordt gelinkt en juist niet aan ADHD, maar ik herken me dan in heel veel andere ASS-dingen weer niet…) en een nadeel is dat de medicatie soms ook de neiging heeft (meer) anxiety in de hand te werken, met name in de uitwerking. Herkent iemand dit? Ik heb sowieso wel redelijk last van bijwerkingen, zoals gebrek aan eetlust, maar de dosis verlagen is geen optie omdat ik dan geen effect merk. Overigens is die al vrij bescheiden: 10 mg modified release, maar soms neem ik 20 omdat het te weinig helpt.
Naja, ik kwam hier gewoon even van me af ramblen denk ik :’) fijn dat er in ieder geval een topic met gelijkgestemden is!
Verder vroeg ik me nog af of er hier toevallig PhD-studenten zijn met AD(H)D. Ik ben een PhD af aan het ronden (proefschrift moet ingeleverd over een ruime maand), wat uiteraard nogal een struggle is met de combinatie ADD, dwangmatigheid en depressie. Uitstellen en niet kunnen starten is een groot dagelijks probleem. Maar goed, ik ben er met bloed, zweet en tranen bijna. Ik vrees nu alleen enorm voor de verdediging (hier in BE moet je er twee doen, intern en extern). Ik weet namelijk dat spreken / mondeling mijn gedachten ordenen en gestructureerd antwoorden echt NIET mijn talent is, zeker onder druk niet en in het geval van vragen die dus niet direct voor te bereiden zijn en die je ter plekke moet processen. Ik ben echt bang voor een gigantische onderprestatie, pfff.
Iemand misschien tips voor dit soort situaties…? (Ik besef dat dit een vrij specifieke situatie is…)