Ik heb de afgelopen weken het hele topic doorgelezen, wat een herkenning! Maar ook confronterend omdat ik zoveel van mijn mindere eigenschappen ook teruglees. Ik ben 33 en heb sinds kort een ADHD diagnose. Dacht nooit dat ik het zou hebben want ik ben niet druk enzo, tot een vriendin vertelde over haar ADHD en ik bij heel veel klachten dacht “kan je hier voor behandeld worden? Dit is toch normaal?” maar blijkbaar is het niet normaal dat je eerst een half uur moet huilen voor je aan een opdracht begint omdat je het overzicht niet hebt, oeps. Fijn om met jullie mee te lezen en te zien dat ik niet alleen ben.
welkom bij de club!
Ahhhh wat fijn! Hopelijk is de wachtlijst niet te lang en kun je snel aan de slag
Update: Inmiddels weet ik dat ik het wel heb, combi ADD/ADHD, en ik ben toch een soort van blij dat ik het wél blijk te hebben.
Wat fijn voor je, hoop dat t je gaat helpen! Wat gaat er nu gebeuren, therapie?
En ehm combi add/adhd? Hoe hebben ze dat aan je uitgelegd? (Dat bestaat namelijk niet)
of bedoel je adhd van het gecombineerde type (= adhd in de volksmond)
In het verleden heb ik meerdere keren via de huisarts een vragenlijst ingevuld maar nooit verder actie ondernomen. Na jarenlang niet te hebben doorgezet wat betreft ADHD onderzoek. Heb ik morgen wederom m’n “eerste” afspraak bij de HA .
Update: doorverwijzing gekregen en aanstaande maandag al heb ik een intake bij Oh My Mood. Heeft iemand hier ervaring met hen?
Nooi van gehoord, het klinkt heel hip? Als het tassenmerk
Met een vlogkanaal erbij, moodgloss
Haha ja maar echt! Ik vroeg specifiek om een plek met korte wachttijd en schijnbaar is dit een of ander innovatieve organisatie waar geen wachttijd is. Je betaald daar zelf wel een bijdrage voor ook moet ik zeggen maar goed, ik wil graag zsm passende therapie/medicatie.
Huh wacht even, dit centrum doet alleen therapie bedoel je? Ik wil gewoon een “oplossing” loop al m’n hele leven tegen muren op en merk dat ik het echt niet meer trek.
Als ze je niet de behandeling kunnen geven die je toch blijkt nodig tr hebben, kan je gewoon alsnog het gzz circuit in hoor! Ik ben zelf bijv. Ook geswitcht omdat de hulp die ik kreeg (niet kreeg eerder) niet paste. Het is super fijn dat je nu het onderzoek krijgt en het is een goede instelling als ik het zo lees. Gewoon zien als de tweede stap na de huisarts. En dan zie je wel welke stappen je dan zet!
Dit klinkt wel goed hoor, beter dan diagnosefabriek adhd centraal. Als je medicatie wilt nadat je GOED bent gediagnosticeerd (wn het klinkt wel alsof ze het daar goed doen) kun je dit altijd via de huisarts vragen. Sommige ha schhrijven het gewoon zelf voor als je een diagnose hebt, anderen zullen je dan weer doorverwijzen naar iemand in de ggz die het voor je kan voorschrijven en begeleiden.
Even een inbreek in dit topic, maar misschien nog een kleine toevoeging. Veel huisartsenpraktijken werken tegenwoordig ook samen met (vrijgevestigde) psychiaters. Mocht je de diagnose krijgen bij die Oh My Mood instelling en toch behoefte hebben aan eventuele medicatie kan je huisarts dan heel makkelijk een eenmalig of tweemalig gesprek aanvragen bij de psychiater die je (na het bekijken van een eventueel verslag van je onderzoek) medicatie kan voorschrijven. Ik vond dit heel fijn (was niet voor adhd maar iets anders), omdat psychiaters toch meer van medicatie voor psychische dingen weten dan huisartsen vaak. En zo was er geen wachtrij en ook geen heel nieuw traject wat weer moest worden opgestart. En mocht ik in de toekomst toch nog weer vragen hebben over de medicatie is een afspraak ook weer snel en makkelijk geregeld.
Ja dat zag ik inderdaad. Ik ben super benieuwd, dank voor je uitleg. De HA gaf aan dat zodra er een diagnose is hij mij Ritalin zal uitschrijven. We gaan het zien.
Ah super, good to know! Had een aantal vragen gesteld over eventuele therapie aan de HA maar die kon daar logischerwijs niet echt antwoord op geven. Good to know dat je eventueel kunt switchen.
Hoe de HA het aan mij uitlegde was het geen probleem voor hem om mij diagnose medicatie voor te schrijven. Maar goed, we shall see. Ik neem aan dat ik gedurende het traject ook duidelijk krijg waar ik zelf behoefte aan heb.
Ok, fijn. Ja een huisarts kan en mag dat gewoon, dus dat zou ook prima zijn.
Ulg herkenbaar. Ik loop mezelf de laatste tijd een beetje in de weg. Ik kan niks afmaken/ veel te snel afgeleid / begin nergens aan.
En ik lees steeds meer dingen die er bij horen en waar ik als kind ook al last van had. Toen ik t aan mn moeder vertelde was t " Wat heb je nou weer allemaal lopen googlen".
Ze heeft een vriendin die angstoornissen heeft maar t ontkent en daardoor zichzelf allemaal lichamelijke dingen aanpraat om onder dingen uit te komen. Heb t gevoel dat mn moeder daardoor dingen allemaal minder serieus neemt plus het is een boomer haha.
Ik ben er zelf ook niet overuit of ik wel een diagnose wil en of me dat niet juist allemaal stress gaat geven.
Geeft het nu misschien niet juist stress omdat je het denkt maar het niet zeker weet? Ik vond het juist een verademing om het wel te weten. Niet dat torn alles gefikst was, absoluut niet zelfs, maar je kunt wel een richting zoeken en bepalen zodat je er mee om leert gaan.
De klachten die je hebt kunnen natuurlijk ook bij iets anders wegkomen, maar dan weet je dat en kan je dan kijken wat je er mee wil doen.
Ik ben alleen maar opgelucht sinds ik het weet en gewoon erg trots op mezelf. Ik leef er al 44 jaar mee, havo en hbo (master) afgerond. Ondanks het overweldigd zijn, in eerste instantie in bed willen blijven liggen omdat ik niet wist hoe ik het allemaal moest doen etc, toch die diploma’s gehaald. Ik ga eigenlijk best goed. Maar het kost bakken energie. En dat is nu dus logisch geworden voor mezelf.
(Er gaat ook veel niet goed zoals mijn huishouden haha maar dat was nu even niet mijn punt)
En @Freedom ik had t snel getypt maar idd gecombineerd type. Ik weet er veel vanaf vanwege mijn werk en wilde nu eigenlijk bevestiging. Dat is dus gebeurd.
Kan er veel over typen eigenlijk maar ik laat het hier even bij. Mocht iemand vragen hebben hoor ik het wel!