ADHD-topic

Ja hij is inderdaad vrij groot, dus ik ga nog even opzoek naar een wat kleiner formaat zodat ik hem overal mee naar toe kan nemen. Nu laat ik hem vaak thuis, omdat hij te zwaar of te groot is om mee te slepen. Dan schiet het zijn hele doel dus voorbij, haha. Zo irritant dat ik opzoek ben naar de perfecte planner en ik die maar niet kan vinden, er lijkt altijd wel iets te ontbreken of te veel aanwezig te zijn waarna ik hem na enkele weken gebruik liefst wegsleur, haha. Maar het is natuurlijk gewoon het gebrek aan mijn eigen structuur wat mist :rofl:

Wat leuk dat je deeltijd gaat studeren zeg! Het gaat misschien niet makkelijk zijn en je zult er je weg in moeten vinden, maar dat komt vast goed. Combineer je de studie met je werk? Ik studeer zelf ook deeltijd en combineer dat met mijn werk. Hierdoor lopen werk en studie afspraken/to-do’s in elkaar over dus is juist een goede structuur belangrijk. Iedere paar weken lijk ik een goede structuur gevonden te hebben, totdat ik dus weer opmerk dat de structuur niet perfect is en het weer in elkaar stort :joy:

@Barend een weekoverzicht op het toilet is ook een goede tip! Ik heb hem wel eens in de keuken gezet, maar die kan mijn brein heel makkelijk wegmoffelen zodat ik er niet naar hoef te kijken. Op het toilet ontkom je er inderdaad niet aan. Maar ga het toch nog even digitaal proberen vol te houden voordat ik weer aan iets nieuws begin.

Ik heb een bullet journal en een digitaal systeem die ik beide gebruik. O, en bij vlagen ook mijn Happy Planner. Heb nu trouwens ook een goedkope agenda gekocht, puur voor afspraken.
Overigens wel een stuk of 10 notitieboekjes in gebruik, maar dan voor projecten.


Hier ben ik al 1.5 week slordig met mijn medicatie. Doses vergeten of geen zin hebben om ze in te nemen. Daarnaast voel ik me ook onrustig, opgejaagd, is mijn hoofd rommelig en is mijn hartslag soms ook wisselend. Ik zou aan de dexamfetamine beginnen deze maand, maar ik twijfel nu of ik dat nu wel moet doen. Ga het ook wel overleggen met de psychiater.

Haha ja, waarschijnlijk bestaat de perfecte planner ook helemaal niet he. Een vriendin van mij met adhd zweert bij een bullet journal, maar dat vind ik weer veeeeel te veel gedoe, moet ik zelf de weken/dagen/data enzo erin zetten zeker doeeeiiiii. Daar heb ik toch helemaal geen zin in haha. En iets volhouden blijft toch altijd de uitdaging he, waarschijnlijk zit het 'm veel meer daarin dan in de perfecte manier vinden…

Ik ga idd deeltijd studeren en werken naast elkaar, leuk dat jij dat ook doet! Het idee is 3 dagen werken (nu werk ik er nog 4) en 2 dagen studeren. De studiebelasting zou ongeveer 14u per week zijn, wie weet als het me makkelijk af gaat dat ik kan kijken of ik toch weer meer kan werken, maar ik wilde mezelf ook niet meteen over de kop jagen omdat ik al best wel worstel met werk (periodes met te veel stress/burnout klachten enzo gehad). Dus in die zin misschien wel een beetje een luxe positie dat ik het niet naast fulltime werk nog in de avonden of weekenden hoef te doen. Doe jij het naast fulltime werk en loopt het allemaal een beetje door elkaar dus of heb je ook aparte dagen voor je studie?
Ben wel heeeeeeeeel benieuwd hoe het gaat zijn, want ik heb wel medestudenten, deadlines, tentamens etc, maar allemaal in een online omgeving dus geen colleges of werkgroepen op bepaalde tijden oid en daar moest ik het altijd van hebben vroeger; aanwezig zijn bij colleges/werkgroepen en een weekje hyperfocus studeren in de UB voor m’n tentamens haha. Mocht je nog specifieke tips hebben hoor ik ze graag! :biggrin:

3 likes

Zo’n soort agenda gebruik ik voor boodschappenlijstjes, ideeën voor het avondeten en ik schrijf elke dag op wat ik heb gegeten! Super handig want ik vergeet nu bijna nooit boodschappen meer omdat ik ergens op een verdwaald mini papiertje iets had genoteerd.

Hele handige agenda maar je kan per dag niet heel veel kwijt. Voor als je echt structuur wilt zou ik voor een uur agenda gaan denk ik en werken met markeerstiften kan ook helpen.

Je kan trouwens ook gewoon voor je werk en studie aparte agendas bijhouden. Dan heb je een agenda waar je duidelijk overzicht hebt voor de week wat je doet wanneer, leuke dingen, ontspanning enzovoort en kan je in die andere agendas duidelijk uitwerken wat er moet gebeuren in die tijdvakken voor werk/studie.

1 like

Ah ja ik weet ook niet of ik echt tot op het uur moet gaan willen plannen uiteindelijk. Ik word al moe bij het idee ervan eigenlijk :sweat_smile: maar goeie ook met eten, dat ga ik ook eens proberen!

2 likes

Haha snap ik. Je kan het nog best losjes doen. Als je maar onthoudt dat een planning voor jou moet werken en jij niet voor de planning. Je mag dus zeker schuiven en dingen toch niet doen omdat we wat anders tussendoor kwam.

Het kan helpen als je dan werkt met twee to do lijsten voor die dag. 1 is het minimale en de 2 de zou mooi zijn als het lukt.

1 like

Ik gebruik voor prive afspraken voornamelijk google calander. Zo kunnen vriend en ik onze afspraken altijd overal zien. Papieren agenda’s zullen we vergeten om mee te nemen als we naar de stad gaan bijv.

Laatst heb ik een Bullet Journal van MUS gekocht. Hier drop ik mijn to do lijstjes in, dingen voor mijn hobby’s maar ook bijv wanneer ik iets uit zoek voor SQL en het handig vind. dan drop ik het daar in. Klinkt rommelig nu maar ik heb nu tabbladen gekocht voor aan de zijkant, ieder dingetje heeft een apart kleurtje. Daardoor weet ik wat waar staat en kan ik het zo open flippen. (Die tabbladen uitzoeken heeft me 3 uur gekost van mijn leven omdat ik perse goeie wilde. )

Voorheen deed ik mijn bullet journal echt in secties opsplitsen. 10 pagina’s voor een to do list en 10 pagina’s bijv voor een spelletje waar ik mee bezig ben etc. maar daardoor had ik of geen ruimte meer of zat alles al in secties vol en kon ik iets niet meer kwijt. Daardoor merkte ik dat ik geen zin meer had in een journal of een boekje en liet die dan liggen. of ik besloot een ander boekje te pakken weer voor totaal iets anders.

(Ook ik ben trouwens groot fan van notitieboekjes blijven kopen en die stapelen ook maar op. maar ik heb nu besloten dat dat klaar is en ik deze maar gewoon vol ga plempen.)

Ik heb ook een setje met stencils gekocht via Amazon, kwam ik als tip tegen op YouTube van een ADHD kanaal. En daarmee kun je bijv een top 5 van iets maken of een maand kalender. Vond ik wel een fijne en ben benieuwd of dat ook gaat werken. Ohja, en nog vijf washi tapes gekocht omdat ik vond dat het na een jaar wel weer mocht… :joy: :sweat_smile:

3 likes

Heeft iemand hier misschien ervaring met een fetiliteitstraject in conbinatie met adhd medicatie?

Toen ik stopte met anticonceptie heeft mijn huisarts geadviseerd dat ik methylfenidaat kan blijven gebruiken in het eerste trimester maar dat er meestal na postieve test direct gestopt wordt. Ivm met pcos en geen cyclus start ik binnenkort met een fertiliteitstraject.

Ter voorbereiding moet ik een vragenlijst invullen en daar ook aangeven welke medicatie ik gebruik. Daardoor kreeg ik een lichte paniek aanval dat ik misschien voor het traject zou moeten stoppen. Ik ben heel stabiel sinds ik medicatie gebruik en ben bang dat als ik moet stoppen het traject mentaal heel zwaar gaat worden. Wat moet dat moet hoor, maar ik had er totaal niet over nagedacht. Ik kan er op internet weinig over vinden, dus misschien valt het mee. Ervaringsverhalen zijn welkom! :relaxed:

3 likes

Geen ervaring maar bespreek met de gynaecoloog de pop poli. Dat staat voor psychiatrie, obstetrie en pediatrie. Daar wordt je uitgebreider geholpen door je mediatie.

3 likes

Ondertussen vandaag begonnen bij een ‘medicatiegroep’ ipv losse afspraken met de psychiater en vanaf over 2 weken begin ik ook met een algemeen adhd-groepstraject. Dat is allebei dan op dezelfde dag ook dus daarna kun je me wel echt opvegen vrees ik, maar prima haha. Die tweede groep is deels gericht op praktische zaken (waar ik vooral behoeft aan heb) en deels cognitieve gedragstherapie. Allemaal leuk en prima en ben wel benieuwd wat ik eraan ga hebben. Krijg ik alleen net nog een mailtje van de behandelaar dat ie vergeten was te zeggen dat er halverwege de cyclus een familiebijeenkomst is en of ik iemand heb die ik daarvoor mee zou willen nemen. Euh liever niet :smiling_face_with_tear:

1 like

Ik vergeet steeds de medicatie in te nemen en als ik eraan denk is het bijv al 12.30, 13.00 uur geweest. Zouden jullie dan nog de langwerkende (methylfenidaat 54mg) innemen?

Persoonlijk zou ik dat niet doen, maar dat komt omdat ik weet dat ik dan niet slaap 's avonds. Ik neem ze zelf niet later in dan 11:00.

Kan je geen wekkertje zetten of ze in het zicht zetten? Ik heb ze bijvoorbeeld voor computer staan, zodat ik ze zie als ik aan het werk ga.

1 like

Waar komen die tabjes vandaan? Heel mooi boekje ook trouwens! En hier ook veel te veel notitieboekjes, haha.


Ik ga in september trouwens ook een studie doen naast mijn baan in loondienst en mijn eigen bedrijf, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn. Ik ben in 2010 gestopt met mijn laatste studie en nog 1 cursus gedaan (die ik niet afmaakte), maar verder niets meer gedaan. Overigens past de studie/opleiding wel bij mijn bedrijf: ik schrijf romantische fictie, geef die deels ook zelf uit (en deel bij een uitgever) en de opleiding die ik ga doen is die van redacteur.

@littlenumbers Ik heb de afgelopen maanden in zo’n praktische groep gezeten. Aankomende maandag is daar de afronding van. Hopelijk bevalt het jou beter dan mij :slight_smile:

2 likes

Vreemd genoeg kon ik ze niet gewoon vinden in de boekhandel. Vast wel tabjes in de hema maar dan blivjen ze nooit zo lekker plakken naar mijn idee.

Ik heb 2/3 setjes nu en vind deze het fijnst qua formaat:

dit is een andere set die ik heb is wat breeder;

Deze is helemaal breed en die knipte ik in 3 op


Ik heb gisteren ook voor in mijn journal een overzicht gemaakt met of ik mijn medicatie wel heb genomen en hoe laat. Door stress en drukte van werk vergeet ik het en kan ik me niet meer herinneren of ik het wel of niet heb genomen. heel irritant.

2 likes

ik doe dat wel, maar mijn werkdagen beginnen dan ook pas om 14.00. werk dan tot ca. 23u en kan daarna eigenlijk gewoon direct slapen. misschien kan je het een keer proberen als je de volgende dag kan uitslapen? mocht je dan problemen hebben met inslapen, kan je de dag erna in ieder geval iets langer blijven liggen

1 like

Ooh ook leuk! Dan zitten we met meerderen in hetzelfde studieschuitje vanaf september. Kunnen we ervaringen en tips uitwisselen hier wellicht, haha.

Hmm klinkt niet alsof je erg enthousiast bent over die praktische groep. Heb je er dus weinig aan gehad? Of heb je meer behoefte aan iets anders qua ondersteuning?

Ik heb zelf het idee dat ik juist het praktische nog nodig heb. Ik heb ondertussen wel zo’n beetje alles gelezen dat er te lezen valt over alles rondom adhd, dus qua kennis valt er niet zoveel meer te halen. Ik kom ook net uit een jaar groepstherapie wat heel erg ging over emoties en streng zijn voor jezelf/zelfbeeld dingen en heb in het verleden ook wel vormen van cognitieve gedragstherapie gehad, dus ook daar heb ik niet direct behoefte meer aan.
Alleen ik merk dus dat ik vastloop in het “doen” van dingen, echt heel praktisch. Ik lees liever 3 uur over opruimtips dan dat ik daadwerkelijk ga opruimen. Al ken ik alle trucs over opruimkwartiertjes, opdelen in kleine stukken etc. Ik voel zo’n enorme weerstand om dingen daadwerkelijk te gaan doen, haha. Dus in die zin hoop ik dat zo’n groep een beetje een stok achter de deur is. En tegelijkertijd vind ik het ook wel leuk om er gewoon over te praten met anderen die vergelijkbare problemen hebben dus in die zin denk ik dat ik een groep ook juist wel leuker vind dan een individueel traject. Maar we gaan het zien!

2 likes

Oh nee weer vergeten vandaag!! Maar goede tip indd wekkertje, waarom dacht ik er zelf niet aan. Probleem is dat ik nu zomervakantie heb en totaal geen routine heb. Hopelijk lukt het me morgen :sweat_smile:

Ik heb vrijwel niets aan de groep gehad helaas. Maar in mijn groep werd er bijvoorbeeld niet ingegaan op de combinatie autisme en ADHD. Echt totaal niet. En iets als dingen plannen kan ik best redelijk. Ik had dit ook willen bespreken met mijn psycholoog (en dan was ik waarschijnlijk gestopt met de groep), maar die stopte net toen ik aan de groep begon. Bij ons was het een ‘one size fits all’ eigenlijk en helaas pindakaas als je er niet in paste.

1 like

Ooh nee dat klinkt niet heel zinvol dan idd, zeker niet als je niet binnen het standaardplaatje valt. Wel jammer, want zo is t ook eigenlijk alleen maar tijdsverspilling!

1 like

Herkenbaar, als ik vrij ben vergeet ik ze ook heel vaak. Door een wekkertje te zetten is het bij mij ook routine geworden (en wat helpt is dat ik meer medicatie slik en als ik die vergeet echt lichamelijke klachten krijg en ze dus liever niet vergeet)

1 like