ADHD-topic

ja voor thuis is dat inderdaad zo, maar als het op een verjaardag gaat over ‘hoeveel rente betalen jullie, wat voor hypotheek is het’ zit ik altijd : ) ik kan niet eens uitleggen wat hypotheekrente-aftrek is (en of we dat hebben? ik denk het?)

vraagt ook wel een zekere mate van vertrouwen natuurlijk, ik weet dat mijn partner capabel genoeg is om dat uit te zoeken en dat hij geen ondoordachte keuzes zou maken zonder het eerst met mij te checken

@Mrs.Fraser hoop dat je wat aan de tips hebt hier!

Daar ligt ook een ding, mijn vriend denkt over heel veel al heel snel ah dat komt wel goed en ik wil iets geregeld hebben, want dan kan het uit mijn hoofd zeg maar. Mijn vriend is wat lakser en snapt nog minder dan ik van al die zaken rondom hypotheken enzo, dus voelt het voor mij alsof ik dan het voortouw moet nemen. Terwijl mijn talent hierin idd op andere vlakken liggen. Gelukkig heeft mijn vriend wel geleerd van de vorige verhuizing (naar een huurhuis) en merk ik wel dat hij nu al meer initiatief toont zeg maar en dat is wel fijn.

En ik heb zeker wat aan de tips. Ik ga even naar die apps kijken die @leverworst noemt en lijstjes maken voor het leven, haha.

Het zijn ook de dingen als waar vind je een goede stucadoor, waar gaan we de vloer kopen, waar de badkamer etc etc. Omdat er zoveel keuzes zijn in wat te doen en waar/doe wie raak ik echt overdonderd/overprikkeld en wil ik het liefst in een hoekje gaan huilen.

Mijn moeder zei het ook mooi: Een olifant eet je ook hapje voor hapje. Dus ga me daar aan vast proberen te houden. En als het teveel wordt, ga ik maar nadenken over de inrichting en welke kleuren ik op de muren wil, haha.

3 likes

Heel begrijpelijk hoor dat je je overweldig voelt. Is er iemand in jullie omgeving die je vriend zou kunnen helpen met uitleggen van de zaken die hij niet goed begrijpt? Zodat de verantwoordelijkheden niet grotendeels bij jou komen te liggen.

1 like

We hebben maandag een afspraak met de hypotheekadviseur en ik hoop dat die het goed kan leggen en we hebben fijne aankoopmakelaar, dat scheelt ook al enorm.

1 like

Oke ik zit nu een paar maanden aan dexamfetamine, 2x daags 5mg en ik merk dat het wel wat werkt, al is het niet heel veel. Maar die behoefte heb ik ook niet, dus dat komt ook wel goed uit. Het is allemaal net even iets helderder, ofzo. Ik heb alleen wel dat mijn hartslag hoger zit. Soms ook wel boven 100bpm. Dat is altijd wel zo maar ik voel hem nu ook echt meer kloppen. De psychiater zei dat ik daarop moest letten dus nu ga ik me gelijk zorgen maken :smiling_face_with_tear:

Hier ook een ADHD huishouden met de een die overprikkeld raakt van rommel (ik) en de ander die rommel niet ziet en niks op de vaste plek teruglegt (hij) :joy:

Nu ik steeds meer lees/leer over het AD(H)D brein snap ik mezelf steeds beter.

Ik heb dus een gruwelijke hekel aan stofzuigen. Maar het werd in mijn hoofd altijd zo’n ding dat niets meer lukte. Afwassen niet, opruimen niet, de was doen, gaan douchen etc etc etc. Het enige wat ik kon was op de bank hangen, excuses maken aan mijn vriend als hij langskwam dat het nog zo’n zooi was en hopen op een betere dag. Nu heb ik amper een week die robot stofzuiger en ik kan wel janken om hoeveel makkelijker dingen gaan.

Ik heb in de tijd dat deze een beetje rondreed opgeruimd, een afwas gedaan en waar ik normaal nu waarschijnlijk mijn vriend een app zou sturen met ‘je kan beter rond 18:00 langskomen’ is het nu nou eehhh je bent eigenlijk al wel welkom? Mijn slaapkamer is nog een chaos (ga al maanden kleding uitzoeken aka het ligt allemaal op de bank).

Alleen mijn vrienden zoiets hebben van ‘achja iedereen stelt toch vervelende dingen uit’ en nog meer van dat soort dooddoeners. Ze lijken echt niet te begrijpen dat het geen kwestie van niet willen is maar van niet kunnen. Er hebben hier geregeld drie volle vuilniszakken in huis gestaan omdat ik echt niet wist waar te beginnen (en dan verstoppen in het washok of de badkamer).

Goed weer een lekker warrig verhaal maar robot stofzuiger 10/10. Zou door de verzekeraar vergoed moeten worden.

8 likes

Wat fijn dat zo’n stofzuiger zo’n verschil maakt!
Heel herkenbaar verder ook. Het is hier nog een puinzooi en ik ben echt alles aan het doen behalve de afwas, terwijl dat het grootste verschil zou maken :smiling_face_with_tear: Misschien is wat afwassen voor mij is dan wel wat stofzuigen voor jou is, haha. Alleen jammer dat ik geen ruimte heb voor een vaatwasser (in theorie vast mogelijk, maar lastig want weinig ruimte, heb het geld er niet voor, etc, en nou ja, gewoon geen optie - ik moet het gewoon zelf doen)

Een vriendin had het er laatst ook over dat haar lat qua wat nog ‘acceptabel’ was qua hoe het huis eruit ziet hoger lag dan die van mij, terwijl ik dacht; uh nee niet per se, het lukt me gewoon niet om het een beetje goed schoon/op orde te houden. Niet dat ik er dus ook oke mee ben :weary:

2 likes

Ugh dat laatste zo herkenbaar. Was laatst bij een vriendin thuis die zei ‘ja ik weet hoe het erbij jou uitziet dus dan hoef ik mij niet voor de status van mijn huis te schamen’ :smiling_face_with_tear: het is niet alsof ik het expres doe?! Kreeg net ook nog een appje weer binnen van een andere vriendin dat iedereen opruimen/schoonmaken lastig vindt (behalve dat haar woning echt altijd smetteloos is zij en haar partner een rooster hebben om alles te doen etc) alsof mensen het niet willen begrijpen.

Afwassen is ook echt niet m’n favoriet maar vind ik dan weer minder erg dan stofzuigen :sweat_smile:. Dweilen vind ik wel weer leuk? (WAAROM OOK). ik had nu ook wel mazzel met deze stofzuiger dat ik deze mag testen en daardoor minder betaal (spoiler hij mag blijven) anders had ik deze ook nooit kunnen betalen.

3 likes

Ik heb komende woensdag een gesprek met een psychiater over wel/geen medicatie. En nu twijfel ik enorm of ik dat eigenlijk wel wil. En wat ik überhaupt moet vertellen en of ik dat wel goed vertel. Straks krijg iets waar ik me totaal niet goed bij voel, en hoe moet dat dan op het werk, gedraag ik me dan ineens anders? Moet ik iets kortdurends of juist niet, etc etc. Maak me er echt een beetje druk over.

Hij heeft natuurlijk ervaring en mn psycholoog denkt dat het me kan helpen, maar ik twijfel zoooo.

Heeft iemand hier ervaring met m.icrodosing voor ADHD?

No shame hoor! Als dit werkt voor jullie dan is dat goed genoeg.

Ik kwam toen ik nog met mijn ex was een verkoper van gas/elektra tegen op straat en hij vroeg bij welke aanbieder ik nu zat. Ik wist het echt niet, dat regelde mijn ex allemaal. Die zocht dat uit en als het maandelijkse bedrag wijzigde dan gaf hij aan hoeveel meer/minder gestort moest worden op de gezamenlijke rekening.

Ahhh ja is wel spannend he zulke dingen! Maar op zich, je zit ook met dat gesprek nergens aan vast toch? Het is niet zo dat omdat je nu dat gesprek aangaat dat je dan automatisch ook medicatie moet proberen. Ik weet natuurlijk niet hoe ‘jouw’ psychiater is, maar ik vond het eerste gesprek dat ik hierover had met de psychiater wel heel fijn eigenlijk. Ik had dan zelf wel al van tevoren bedacht dat ik het sowieso wel gewoon wilde proberen, maar het was heel open ingestoken. Hij gaf algemene uitleg erover, over de afwegingen en verschillende varianten etc. En hij vroeg mij dan waar ik vooral tegenaan liep en wat ik verwachtte van de medicatie - misschien zou je dat voor jezelf vast een beetje kunnen opschrijven ofzo? Waar je tegenaan loopt, en wat je voor vragen zou hebben nog over de medicatie. Ik mocht ook zelf kiezen wat ik fijner vond om te proberen, en sowieso vroeg ie op een gegeven moment of ik het überhaupt zag zitten om het te proberen of liever niet, of dat ik bijvoorbeeld nog even erover wilde nadenken of dat ik dan wel meteen wilde beginnen. Alles was even prima, gewoon wat mijn voorkeur had.

Wat betreft je heel anders voelen, ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik voel me niet ineens een totaal ander persoon met medicatie. Zeker met de begindosis was het effect zo subtiel en ook bij zo’n kortwerkende zeker, dan is het na een aantal uur ook gewoon uit je systeem. Dan kun je het misschien eerst eens voorzichtig proberen op een dag dat je niet hoeft te werken of weinig hoeft te doen ofzo. Zou dat ook gewoon vooral allemaal aangeven, dat je misschien expres dan met een hele lage dosis kunt beginnen. Maar niks moet he! Als je je er niet prettig bij voelt hoef je het ook niet te doen. Wat dat betreft is het medicatie die je gewoon neemt voor het effect dat het geeft en als je daar wat aan kunt hebben is het mooi, maar het is niet zoals bloedverdunners ofzo die je moet nemen omdat het ongemerkt wat goeds voor je doet zegmaar en het geneest ook niets ofzo.
Ik had zelf vooral zoiets van oke ik wil wel kijken of het iets voor me kan doen. Wie weet kan het wel gewoon echt een verschil maken in m’n leven en bepaalde dingen makkelijker maken. Maar het is ook geen wondermiddel en als het me niet bevalt dan kan ik er net zo makkelijk weer mee stoppen.
Succes in ieder geval :hugs:

Wat lief dat je de tijd hebt genomen om zo’n uitgebreid antwoord te geven. Dankjewel!
Goed idee of vantevoren wat dingen op papier te zetten.
De rest van je uitleg is ook heel duidelijk. Ik laat het maar over me heen komen :hugs:

1 like

Ik ga over 3 weken met het vliegtuig op vakantie en de methylfenidaat valt onder de opiumwet dus moet zo’n Schengen verklaring invullen en ook zelf de medicijnen invullen maar ik snap dr echt niks van wat ik waar precies in moet vullen.

Kan ik hiermee naar de apotheek dat zij dit voor me invullen? Bij de Bali van de huisarts gaven ze aan dat de huisarts dat niet doet en ik het zelf dus in moet vullen.

Ik vond via Google een site van een huisarts die het stap voor stap uitlegt! Ik lig nu in bed maar ga nog even zoeken of ik die weer kan vinden

Gevonden! https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://huisartsenpraktijk-tjoppe.nl/download-attachment/846&ved=2ahUKEwi0uoSP2sn5AhUkuqQKHUcwCTcQFnoECAMQAQ&usg=AOvVaw3oUYfIRMMi7HMIhgCfpaOL

2 likes

Super dankjewel!

1 like

Graag gedaan :blush:

1 like

Ja lastig he dat mensen het soms gewoon niet begrijpen. Andersom heb ik dat ook wel trouwens haha. Ik snap niet waarom het andere mensen wel gewoon lukt om alles gewoon te doen? Al zal daar ook verschil in zitten en natuurlijk vindt bijna niemand schoonmaken etc leuk maar toch. (Hier zit ook wel m’n eigen worsteling; ben ik niet gewoon te lui/gemakzuchtig en moet ik niet gewoon minder janken en alles gewoon doen, schop onder m’n reet enzo haha)

Ik had laatste tijd om me heen dat meer mensen er een beetje doorheen zaten, beetje overwerkt mss en vooral toe aan vakantie. En die dan ook niet meer de puf hadden voor koken en schoonmaken etc dus zich dan wel herkenden in mij. Alleen is dat bij mij mn “default mode” en niet gefixt na een vakantie :sweat_smile:

4 likes

oef ik lees net dat het in de originele verpakking moet zitten, ik heb al mn pillen in een potje met kinderslot zitten.
hoop maar dat dit geen problemen oplevert! maar goede tip, ik ga direct ook met dat formulier aan de slag.

Ugh het CAK

Hoe vaak ik die wel niet gebeld heb de afgelopen jaren en hoe niet behulpzaam sommige mensen daar zijn.

1 like