ADHD-topic

‘Goed’ dat je er zo bovenop zit, al is goed relatief natuurlijk (daarom ook de ’ ';), want het zou niet moeten :frowning: En die reactie ook van dat centrum. Ik word er altijd zo verdrietig van als zelfs hulpverleners het niet echt snappen. Dat merk ik trouwens ook bij de ggz-instelling waar ik zit.

Ze noemen zich een autismekenniscentrum, maar doen regelmatig dingen die je niet zou moeten doen als je enig verstand zou hebben met autisme. De combinatie ASS en ADD (en mogelijk OCD) vinden ze ook heel erg lastig, geloof ik.
En labels vind ik ook juist fijn, want nu weet ik inderdaad dat ik niet lui, dom of gewoon ‘een beetje gek’ ben, maar dat het voortkomt uit een van de labels.

Overigens ben ik er 100% van overtuigd dat mijn moeder ASS had, ik denk mijn vader ADHD, mijn opa en mijn oom ook ASS hadden/hebben.

1 like

Zijn er ervaringen met het plotseling stoppen met methylfenidaat? Ik heb te laat mijn herhaalrecept doorgegeven (of eigenijk leek er een technisch mankement met de receptenlijn te zijn waardoor mijn voicemail niet is doorgekomen, maar doet er niet toe voor mijn verhaal) Ik heb zeker anderhalf dag geen medicatie ingenomen, want het was op, en ik heb toch enorme last van neerslachtigheid. Ik slik normaal 60 mg per dag, verspreid over vier dosissen, dus dat is niet echt weinig ook.

1/10 would not recommend :unamused:

4 likes

Ik sla wel eens over. Ik zou niet zeggen dat ik neerslachtig ben maar wel veel negatiever tegen mijzelf.
Opzich is je gevoel niet raar want ook al hebben we het nodig het blijven ‘uppers’.

Het zou ook gewoon veel aardiger zijn als we automatische recepten krijgen. Ik vergeet het ook vaak, gelukkig is de apotheek lief en krijg ik altijd mijn hele recept mee. Alleen dat bellen voor een nieuw recept blijft lastig.

Ik vergeet het weleens. Moet zeggen dat ik het ergens in maart dit jaar 2 dagen niet heb genomen (toen was mijn dosis 30 mg ofzo, nu variërend tussen de 45 en 70 mg) en toen merkte ik er niet heel veel van. En ik had toen Corona, dus dat zal ook meegespeeld hebben. Doses op de dag sla ik nu weleens over omdat ik het vergeet. Maar ik merk zeker dat methylfenidaat invloed heeft qua somberdere gevoelens bij mij (is sowieso ook een bijwerking), ook als ik het wel slik, dus ik ben daar sowieso heel erg alert op bij mezelf. Is er wel al zicht op wanneer je nieuwe krijgt? En heb je iemand bij wie je je sombere gevoelens wel kwijt kunt?

Ik ben me vandaag een partij druk in mijn hoofd en overgefocust, tegen het overprikkeld zijn aan. Overprikkeld door mijn eigen hoofd… echt top (not). Sowieso ben ik al een paar dagen echt supergefocust en ik vergeet deze week dus ook te eten en te drinken, omdat ik de prikkel pas heb als het eigenlijk al te laat is.

Ik was gister bv ook bij mijn fwb en heb toen ook nauwelijks gedronken. Het is dat hij zei: ‘Moet je niet wat drinken?’ Maar anders was ik het dus gewoon vergeten, omdat ik gisteren nogal opging in de serie die we zaten te kijken. En vandaag dus weer in andere dingen. Dit herken ik zo niet van mezelf. Wel dat te gefocust zijn (maar in veel mindere mate dan nu), maar geen dingen als eten/drinken vergeten. Ik heb 3 dagen iets meer methylfenidaat geslikt (rondom mijn menstruatie) omdat ik het idee had dat methylfenidaat minder doet tijdens mijn menstruatie, dus misschien heeft het daar iets mee te maken.

Ik ging mijn nagels lakken. Vriend had gekookt dus eten. 1 hand gelakt. Ik ging afwassen en tijdens de afwas heb ik de hele keuken schoongemaakt. Voelt lekker maar ik kom er nu achter dat medicatie uiteraard is uitgewerkt en dat dat een hoop verklaard. Nu geen zin meer om andere hand te lakken. :joy:

Haha ja, automatische herhalingsrecepten zou echt fijn zijn. Bij mij wilden ze dat niet doen omdat het onder de opiumwet valt. Wat mij noujuist en goede reden lijkt om het wél automatisch te laten verlopen.

@LastYoungRenegade lief dat je dat vraagt, ik heb het rustig aan gedaan. Het was redelijk vol te houden omdat ik mij voorhield dat het tijdelijk was. Inmiddels gaat het een stuk beter en heb ik alweer twee volle dagen de normale dosis in kunnen nemen.

3 likes

ik merkte laatst dat in notebook bijhouden of ik wel of niet medicatie had genomen niet goed werkte. begon weer te vergeten of ik wel of niet had ingenomen. Eerst een 3Dprintje gemaakt voor inname maar dat werkte niet helemaal lekker doordat ik niet het aantal in name momenten had. Nu zag ik bij kruidvat laatst bakjes voor medicatie voor vier momenten.
Nu ik thuis ben werkt het best prima. denk als ik naar kantoor ga dat ik het misschien vergeet.

3 likes

Hebben jullie ervaring met studeren met ADHD en regelingen die daarvoor zijn? Of ja, ik weet dat het valt onder een functiebeperking en ik er misschien wat mee zou kunnen, maar ik vraag me af waar dat 'm in zou zitten en het voelt voor mij ook heel erg als valsspelen omdat ik het voor m’n gevoel niet nodig heb en dat weer oneerlijk voelt tov anderen.

meer toelichting

Omdat ik ook gewoon slim genoeg ben, heb 2 studies met hoge cijfers afgerond, waarom zou ik dan nu 10 jaar later ineens extra dingen nodig hebben? Terwijl het er vaak op neer komt dat ik gewoon te weinig geleerd heb. Ik ga eigenlijk altijd af op ‘simpele’ feitenkennis, omdat ik te beroerd ben om rijtjes en informatie te stampen als het ware. Bij m’n eerste tentamen heb ik dat heel erg gemerkt, omdat ik heel erg overal over moest nadenken kostte alles me veel meer tijd dan wanneer ik het goed in m’n hoofd had gehad. Ik moet het antwoord dan achterhalen via logisch nadenken ipv dat ik bepaalde dingen uit m’n hoofd geleerd heb.

Zo heb ik onlangs een tweede tentamen gehad over statistiek (open boek), en dan heb ik ineens tijd genoeg en scoor ik ook veel beter… dus dan voelt het ook onlogisch om iets van extra tijd te krijgen? Voor zover dat al een optie zou zijn, want ik weet ook niet exact wat kan. Bij dyslexie snap ik de extra tijd, maar bij mezelf zou ik dat bijv ook niet echt lekker kunnen verantwoorden ofzo? Of zijn er andere mogelijkheden?

Ik vond het bij het eerste tentamen dus wel ook lastig dat het op de computer was, daardoor had ik niet echt een gevoel van overzicht ofzo en je bladert niet makkelijk even door om een idee te krijgen ofzo, dus ik was ook pas op de helft ofzo toen al 2/3e van de tijd voorbij was. Maar ja, t is niet alsof ik het dan op papier mag gaan maken I guess. En kan ook niet echt uitleggen waar 'm dan het probleem in zit… dus ik weet ook niet wat ik een studieadviseur zou kunnen vragen en waarmee ik geholpen zou zijn?

Zelf heb ik dus eigenlijk zoiets van ja onzin ik ben slim genoeg, ik heb niks nodig, moet hoogstens wat beter leren (ik vind het inhoudelijk ook leuk, maar me ertoe zetten om daadwerkelijk te gaan leren is een eternal struggle, zeker als ik geen giga stress/druk voel)… maar omdat nu in m’n omgeving wel al paar mensen erover begonnen en of ik dan niet te streng ben voor mezelf? :woman_shrugging:t2:
Maar als het neerkomt op hulp met het plannen van studie ofzo (er zijn van die groepjes, al zitten die vol en vooral gericht op voltijds bachelorstudenten), ja daar zit ik echt niet op te wachten en volgens mij gaat zoiets ook alleen maar averechts werken.

1 like

ik heb op het HBO toen in de eerste gemeld dat dit speelde (dat wist ik toen pas) en toen kreeg ik infinite tijd om mn P te halen
dat kwam goed uit want dat werd ook pas mn 3e jaar, ik bleef telkens haken op 1 vak

snap wel wat je bedoelt met het ‘vals speel’ gevoel
ik zou gewoon vragen wat de opties zijn en kijken of je ergens wat aan kan hebben en proberen er in te stampen dat jij ook hulp verdient (ha ha dat is zo lastig ik kan het nog steeds niet maar goed, advies is snel gegeven)

1 like

Maakt het veel uit waar het door komt? Ik herken het gedrag iig, en mij is geleerd om op zulke momenten (niet zo heftig als die van jou, want jemig :sob:) een wensdieet te volgen. Nu denk ik niet dat alleen chips heel handig is, maar beter iets dan niets. Zouden danoontjes bijvoorbeeld iets zijn? Das vrij veel voedingsstof in een kleine portie…

1 like

Ik zit bij een online apotheek (medapp) en zij vragen zelf een herhaal recept op en medicatie wordt thuisbezorgd. Vind het echt ideaal!

1 like

Wat een nare periode… ik kan me voorstellen dat eten koken enz het laatste is waar je aan kan denken. Is voor 1 week maaltijd salades bestellen in 1 keer een idee?

Vandaag weer een dag waarop ik weer 2000000x tegen een muur aan loop en dingen niet lukken. En dan net op het randje van bijna te laat, jezelf een break geven op bed. De rest van de dag maar alles gelaten als het is maar dan toch semi er nog tegen op willen botsen :sweat_smile: (ondanks verhoging meds deze week) gelukkig begij ik het nu wel iets eerder te herkennen

2 likes

Ik vond dit een hele goede uitleg over ADHD enzo. Wel erg lang, dus ik heb hem in etappes gekeken. Ik overweeg trouwens om Omega 3 tabletten te gaan slikken, dat kan bepaalde symptomen minder heftig maken.

2 likes

Zijn er hier mensen die methylfenidaat van Sandoz slikken?
Ik hoor dat het uit de markt is gehaald? Kreeg ineens een ander merk mee en ik kan er niet echt iets over vinden. Heel irritant.

Sinds kort heb ik de diagnose ADHD type 3, wat echt voelt als een verademing omdat alle puzzlestukjes op zijn plek vallen. Vrijwel direct ben ik begonnen met Ritalin en nu valt mij het volgende op. Al heel mijn leven heb ik, ondanks een ‘gezond’ eetpatroon met veel vezels en groente, last van een opgeblazen gevoel. Sinds ik medicatie slik is dit ineens vele malen minder, nu vraag ik mij af of er meer mensen zijn die een gunstig effect op hun darmen merken of dat dit wellicht tussen mijn oren zit?

1 like

Ik loop al een tijdje tegen mijzelf aan. Nieuwe baan waar ze super tevreden zijn en waardoor ik zelf extra hoge eisen stel. Slecht eten want geen structuur en slechte coping en studie stress wat zijn weerslag heeft op mijn huis. En dat zorgt weer voor meer onrust. Nu heb ik net mijn koptelefoon opgezet en het werkt zo goed. Nu alleen nog de wc en stofzuigen.
Hier zie ik al 2 of 3 weken tegen op😅

4 likes

Heh, ik zit soms uren op de bank alsof ik een soort geblokkeerd ben omdat ik niet weet wat ik moet doen. Adhd paralysis.

7 likes

Hmmm ik heb dus wel een paar jaar geleden ook gehad dat ze dus vonden dat het onvoldoende aanwezig was in mn kindertijd.

Terwijl nu bij een andere instelling/psycholoog ze het overduidelijk vond en ik geloof ik als kind
4/9(of 5?) en 7/9 scoorde en als volwassene 8/9 op beide assen (inattentiveness en hyperactivity/impulsivity), dus het gecombineerde type. Er is toch ook het inattentive type (voorheen ADD) dat helemaal niet zo stuitert en overal op klimt überhaupt :thinking:

Ik begreep ook juist dat ze niet zo lang geleden het aantal criteria waaraan je als kind al moest voldoen naar beneden hebben bijgesteld, maar kan het natuurlijk zo snel niet terugvinden.

Niet dat ik denk het per se beter te weten dan je psycholoog maar als je denkt dat t er wel in zit…

Edit: dat geblokkeerd op de bank zitten is heel herkenbaar en kwam ook terug bij mn adhd therapiegroep. Vaak is t dan wel een interne struggle in t hoofd zegmaar

1 like

Heeft zij überhaupt een opleiding gehad? Ik vind dat ze hele ouderwetse dingen zegt over zowel adhd als autisme.

5 likes