ADHD-topic

Oh thanks, ik hoef niet meer getest te worden geloof ik :joy:dat scheelt een hoop gedoe zo te lezen.

Maar even serieus, als je als leek googelt op AD(H)D is een van de eerste dingen die je tegenkomt juist dat hyperactiviteit (vooral bij vrouwen) niet per se of vaak zelfs juist niet fysiek is. Zo gek dat zij dat niet lijkt te weten en dat vers vanaf de uni?

1 like

Master psycholoog is iemand die iets onder supervisie moet. Als je je bij de volgende afspraak niet gehoord voelt kan je vragen naar een afspraak met haar supervisor. Mogelijk ken je diegene ook al onder regiebehandelaar.

Wat ze zegt past zelfs niet bij de vragenlijst. :sweat_smile:

1 like

Stop er aub mee, dit kan toch niet zo :frowning: Mailtje sturen dat je haar supervisor wil of morgen bellen?

5 likes

Succes! Want aan zulke afspraken zoals je beschreef heb je niks, terwijl je wel tijd en energie (en geld?) Erin steekt.

2 likes

Nou dat is mooi want dat betekend dat er verder onderzoek nodig is. Tenminste ik neem aan dat dat haar conclusie dan is. Ik zou dan doen wat @Keekie zei, kijk of je je regiebehandelaar kan spreken en of die er dan bij kan zitten en/of iemand anders. Geef ook zeker aan dat je een beetje een naar gevoel hebt over de gang van zaken.

2 likes

Oh wat fijn dat je de uitslag al weet! Het is wel raar he als je dan ineens de uitslag hoort en weet. Dat je denkt ok en nu? Er veranderd letterlijk niks dan op dat moment. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Als je straks goede hulp dan hebt dan kan je over een jaar echt met verbazing kijken waar je dan staat!

2 likes

We can shake hands. Hier ook gecombineerd en lekker volle scores. Eindelijk iets waar ik wel op scoor. ha.

Gaan ze je nu starten met een “behandel” plan? en medicatie? f is dat nog niet bekend?

Ik vond het zelf fijn om die stempel te krijgen veel herkenning in dingen. nog steeds vol oe en aahhh het is ADHD. maar ja, dat went van zelf ooit. denk ik. of niet. :joy:

2 likes

Heeel herkenbaar. ik was eerst heel sceptisch en had het idee dat medicatie niet zou wekren maar het geeft wel een bepaalde rust een soort van en meer focus. het neemt niet al je ADHD klachten weg. Vooral kijken welk merk goed bij je werkt en welke dosering. vind het vooral fijn dat ik door die meds weer een boek kan lezen bijv. heb ik heel lang niet gekund. en nu ga ik ook steeds meer naar grote openbare dingen vanwege prikkels etc. en dat is ook kijken wat je wel kan niet kan.

Qua emoties stop ik ze ook liever weg dan dat ik er wat mee doe maar daaruit ontstaat weer frustratie. dus daar werk ik nu aan met psycholoog. en gisteren had ik iets tegen een vriendin gezegd wat ik absoluut niet tof vond van haar en op een normale manier. en dat nam al zoveel frustratie weg dat ik dacht; oh zo kan het dus ook…

1 like

Ik vind dit altijd zo zonde. Allemaal verpakking terwijl alles in een doosje past.

2 likes

Jaa zo’n verzameling heb ik ook liggen :sweat_smile:

Ik had laatst voor twee maanden opgehaald + kortwerkende meds voor wanneer nodig en gisteren kon ik het ineens nergens vinden he. Halve huis overhoop gehaald, was nog bang dat ik het misschien per ongeluk had weggegooid. Dacht al: ze zien me aankomen, duur grapje ook… Bleek dus later dat ik ze netjes samen ergens in een mandje met deksel had gestopt om ze niet kwijt te raken :smiling_face_with_tear:

Ik ben sowieso echt chaos de laatste tijd merk ik. M’n huis is ontploft en heb maar niet de puf om het echt op te ruimen, maar ook geen zin in koken als ik steeds eerst van alles moet afwassen… en sowieso qua eten echt moeite om een beetje goed/gezond te eten.
En steeds vaker merk ik hoeveel ik lijk te vergeten? Als ik het niet zie staan oid dan vergeet ik van de helft van de dingen dat ik het heb… en ben in de ochtend ook altijd zooo traag door alle chaos in huis en in mn hoofd ook ofzo. dat ik naar alles op zoek moet. Het helpt ook niet dat ik de laatste tijd al helemaal m’n bed niet uit te branden ben.
Het kost me ook veeeel meer moeite om op tijd bij afspraken te zijn enzo. Voor zover ik weet had ik daar voorheen nooit zo’n last van?? Alsof ik dat gevoel van urgentie niet (meer) heb en totaal niet kan inschatten hoe lang minuten duren en hoeveel tijd ik nodig heb voor alles.

Weet ook even niet zo goed of medicatie nou echt meer helpt. Zoals de psychiater ook zei; de honeymoon weeks zijn over :tired_face:

6 likes

ahhh shit. Herkenbaar hoor.
Ook omdat het nu zo groot is/lijkt.

Als je het kleiner maakt. Wat zou vandaag helpen en je ook een goed gevoel geven?

1 like

Haha ja het voelt een beetje als dweilen met de kraan open. Dan had ik laatst wat dingen uitgezocht qua kleding etc en gesorteerd maar dan niet opgeruimd dus heb ik t ‘s avonds van m’n bed geschoven in een paar wasmanden (of ja, eroverheen meer haha). Of dat ik dan iets zocht en in alle haast weer alles overhoop heb gehaald… alsof ik alles steeds een beetje voor niets doe :sweat_smile:
Ik probeer ook langzaam wel steeds meer dingen weg te doen, zodat ik ook gewoon minder zooi heb. En als ik nou minder servies heb enzo dan moet ik het ook eerder afwassen ipv dat ik nog wel een mok heb en alles zich blijft opstapelen.

Vind het lastig om dus iets kleins ervan te maken merk ik, haha. Maar denk dat ik wel iig even alles wat overal rondslingert een beetje kan sorteren/opruimen qua alle kleding bij elkaar leggen, alle nog uit te zoeken cosmetica/huid/haarverzorging etc bij elkaar in een krat gooien oid, al het vaatwerk in een krat. Alle schoenen op t rek, jassen aan de kapstok enzo.
Zonder dat ik meteen ook alle kleding moet ophangen/opvouwen en alle afwas gedaan moet hebben. En wie weet als ik eenmaal een beetje op gang kom dat ik nog wel wat meer gedaan krijg ook.

Klein wonen is wel echt irritant want als ik dan nu denk eens m’n wasachterstand weg te werken dan staat mn halve huis weer een paar dagen vol met wasrekken en dat is ook zo irritant :smiling_face_with_tear::sweat_smile:

4 likes

maar DIT en vaak kan ik het nog wel een beetje bijhouden maar als bijv de kinderen hier zijn dan echt, i cant.

Normaal gesproken heb ik de week na menstrautie echt zoiets van; woee plannen en ik kan alles aan. maar nu… zoooo leeeeeg

4 likes

Is het een optie om misschien hiervoor een begeleider vanuit de WMO van je gemeente te krijgen? En als je dat wil uiteraard. Ik merk dat mij het helpt :slight_smile: Al is mijn begeleidster helaas uitgevallen nu, maar ik krijg een vervanger (alleen wanneer is de vraag).

1 like

Hmm misschien wel een optie, maar dat voelt ook weer zo overdreven ofzo? Nog meer nog dan eventuele extra tijd bij m’n studie :sweat_smile: Ik heb wel echt last van het impostor sydrome geloof ik, zelfs bij m’n diagnose haha, of juist.
En vooral dat allemaal moeten uitzoeken en regelen is denk ik nu te veel sowieso, maar hou het wel in mn achterhoofd thanks! (of ja, ik ga het nu ergens opschrijven want onthouden doe ik niet, haha)

Gelukkig gaat het na gisteren als het goed is op het werk wat rustiger worden dus hopelijk geeft dat weer wat rust en ruimte om de boel wat meer op orde te krijgen en wat meer rust/ontspanning te vinden ook!

Wel vervelend dat jouw begeleidster is uitgevallen! Heb je al zicht op een vervanger inmiddels of duurt dat ook lang?

1 like

Waarom is er niet gewoon ergens een checklist met dingen waar je last van kan hebben. En dan gewoon de meer alledaagse dingen.
Benoemde net bij de hoofdbehandelaar van de psychologenpraktijk waar ik zit dat ik dacht adhd/autisme oid te hebben en dat dat denk ik wel heeft bijgedragen aan dat ik nu een depressie heb. Maar vond de reactie beetje vreemd, echt een beetje alsof t vreemd was om daar aan te denken maar kon ook niet concreet dingen zeggen op dat moment want ben ook niet zo goed in telefoongesprekken. Plus dat t gewoon voelt als hihaho daar heb je er weer een vanuit tiktok, terwijl ik dit al veel langer denk en ook wel wat kennis van heb maar nooit als erg genoeg heb gezien.

2 likes

Ik vind het dus ook eigenlijk heel lastig om dat allemaal te benoemen! Als iemand me dan vraagt dat uit te leggen, dan weet ik ook vaak niet eens waar te beginnen en vergeet ik de helft ook weer…

Wel vervelend dat je hoofdbehandelaar er ook een beetje raar op reageerde! Zou het niet zomaar laten gaan als je denkt dat er wel zoiets zou kunnen spelen.
Misschien kun je voor jezelf een beetje op een rijtje zetten op papier oid waar je allemaal tegenaan loopt? Weet niet of wij hier je nog ergens mee kunnen helpen daarbij?

Ja jouw post is heel herkenbaar vandaar mijn post. Wil t ook niet laten gaan, maar denk wel dat de depressie nu hoofdzaak is, ook omdat alles nu als een berg voelt dus andere dingen aanpakken ook lastig is.

Ik herken het, hoor! Ik dacht uberhaupt niet dat ik ervoor in aanmerking zou komen, maar mijn vorige psycholoog drong erop aan dat ik het toch aan vroeg. De psycholoog heeft wel moeten kletsen als Brugman om de mevrouw van het WMO-loket te overtuigen, dat dan weer. Destijds overigens alleen nog op de autisme-diagnose. En een goede vriend van mij heeft ook een begeleidster, terwijl wij allebei in de basis goed lijken te functioneren (en allebei ook hbo/wo-niveau hebben), maar duidelijk allebei vastlopen op onze ASS en ASS/ADHD, ook al lijkt dat in de basis helemaal niet nodig te zijn.
Hopelijk geeft minder werkstress je ook meer rust inderdaad! :slight_smile:

En de vervangster zou vorige week maandag komen, maar toen was ze ziek. Ze heeft afgelopen maandag wel de voicemail ingesproken voor een nieuwe afspraak, maar ik ben vergeten terug te bellen ( :smiling_face_with_tear:) en ze werkt alleen maandag, dinsdag en donderdag. Voor mij sowieso lastige dagen, want dinsdag en donderdag is vrij lastig met werk.

Dat niet goed kunnen benoemen vind ik ook een hele lastige inderdaad! Daarin herken ik jouw post ook wel @Whoopdidoo Depressie icm ASS/ADHD is trouwens helemaal niet gek, kennis/vriendin van me dacht een depressie te hebben, maar kreeg een autisme-diagnose (en ze vermoedt zelf ook ADHD, ik ook). Bij autisme kan antidepressiva trouwens ook als medicatie ingezet worden, bij ADHD weet ik dat niet zeker :slight_smile:

3 likes