Hebben jullie ook altijd zo’n eeuwig gevoel van onrust als in een soort donderwolk oid die boven je hoofd hangt? Ik krijg dat gevoel nooit weg, altijd bang dat ik ergens mee door de mand val of gezeik krijg omdat ik achter de feiten aan loop of dingen (nog) niet gedaan heb. En dat is op zich ook niet onterecht als in; er zijn altijd wel dingen die ik allang had moeten doen en die ik dan weer aan het uitstellen ben of ik wel echt vergeten ben - mijn geheugen is echt een selectief vergiet.
En als ik dan zelf m’n zaken niet op orde heb dan vind ik het ook moeilijk om met dingen op m’n strepen te gaan staan of bijv. met werk mensen ergens op aan te spreken. Sowieso zie ik werk als iets redelijk negatiefs… omdat ik gewoon altijd wel iets heb wat ik had moeten doen en dan bang ben dat iemand me erop aanspreekt. Daarbij helpt het niet om werk te hebben waar sowieso altijd wat te doen is en achter de feiten aanlopen er ook wel een beetje bij hoort. Daarbij kan ik het dus ook altijd daarop gooien ‘oh ja shit vergeten, oh ja shit nog niet aan toegekomen…drukdruk’ … soms ook wel een veel te makkelijk excuus. Maar soms ben ik misschien ook wel te streng voor mezelf. Terwijl ik ook wel echt enorm veel kan uitstellen dus dat ik echt wel wat meer kan doen. De waarheid zal in het midden liggen, haha. Je kunt niet altijd 100% productief zijn op je werk maar ik heb wel echt periodes zooooo weinig gedaan dat ik dat echt niet open en eerlijk zou durven zeggen denk ik.
Nou ja goed, ik ga binnenkort met een nieuwe baan beginnen en ik heb op voorhand ook al een soort impostor syndrome. Terwijl ik niet eens begonnen ben en ze heus niet eens verwachten dat ik vanaf dag 1 alles kan natuurlijk. Maar in het sollicitatiegesprek is wel steeds ook benoemd dat ik relatief weinig relevante werkervaring heb, dus 't voelt ook een beetje als ‘geluk’ dat ik me hier dan toch naar binnen heb gebluft ofzo? En ik merk dus dat ik nu op voorhand al bang ben dat het me allemaal niet lukt en ik heb wel de neiging om dan mezelf te saboteren - dat self-fulfilling prophecy idee.
Ik zou werk (en andere dingen) wat neutraler willen zien of meer kijken naar mogelijkheden, wat het me kan opleveren etc. Ipv altijd maar bezig te zijn met wat er mis kan gaan en altijd op m’n hoede te zijn omdat ik m’n zaken niet op orde te hebben… maar dat is zo lastig?? Deels is het wel een kwestie van daadwerkelijk meer doen en m’n zaken wat meer op orde te hebben, maar het is ook deels meer een soort van accepteren dat je nooit alles af/op orde hebt en het ook helemaal niet erg is om hier en daar wat achter te lopen met dingen (in de breedste zin van het woord, dus ook in het huishouden etc). Misschien ook dat het deels m’n slechte geheugen is ook, dat ik ook altijd bang ben dat ik wat vergeet? Ook dat is vaak wel echt zo…
Ik wil ook gewoon wat minder al op voorhand in problemen en mogelijke moeilijkheden denken en het gewoon gaan meemaken. Zo durfde ik voorheen me nooit op te geven als vrijwilliger voor een stembureau bijvoorbeeld, wat ja zou ik dat wel kunnen? En wat als mensen moeilijk zouden doen? En als ik fouten zou maken? Uiteindelijk heb ik dat dus wel een keer gedaan, in eerste instantie als ‘extra stembureaulid’ zo van de functie met de minste verantwoordelijkheid, haha. En de keer erna wel als gewoon lid. Voorzitter of plaatsvervangend voorzitter leek me niks want moeilijk en beslissingen nemen en verantwoordelijkheid enzo. Totdat ik er dus vorig jaar zat en toen was het chaos door corona en zieke mensen etc, en toen was er iemand van de reservelijst geplukt als plaatsvervangend voorzitter. Dat was een jochie van een jaar of 20, die kwam echt rond lunchtijd binnen kakken, was uit z’n bed gebeld, had nog een kater van het uitgaan oid en die had nul voorbereiding gedaan en totaal geen idee wat ie moest doen. En die kwam daar gewoon heel relaxed binnen ‘ik ben jullie plaatsvervangend voorzitter’ en ging daar zitten van oke vertel me maar wat ik moet doen. En toen dacht ik wel; oke als hij dit kan dan kan ik dit toch ook heus wel. Dus dit jaar wel opgegeven als plaatsvervangend voorzitter. Maar ik blijf toch altijd een beetje bang zijn verkeerde beslissingen te nemen als het erop aan komt ofzo. Nou ja, we gaan het zien. Baby steps, steeds een beetje meer verantwoordelijkheid, haha. Wie weet een volgende keer dat ik me opgeef als ‘echte’ voorzitter.
En verder vooral wat vaker m’n innerlijke middelmatige witte man channelen, haha. Ik noem het altijd mn ‘inner naam van een collega’ omdat hij echt de personificatie is van de middelmatige witte man met een ego/zelfvertrouwen dat niet per se overeenkomt met z’n prestaties op werk