ADHD-topic

Voor uit bed gaan en/of beginnen met uitstel dingen werkt aftellen wel goed. Van 3 naar 0 en dan beginnen of opstaan.

Voor internet heb ik nog niet heel veel handige dingen gevonden, maar wel een aantal die ook wel goed toe te passen zijn. Telefoon zo instellen dat die om 2100u op grijs gaat en internet afgesloten is (spotify en whatsapp blijven wel open), telefoon in de woonkamer niet in de slaapkamer, overdag de telefoon in een andere ruimte leggen zodat die uit het zicht is, instellen dat overdag automatisch ontspanning gestart wordt met wederom alleen whatsapp en spotify open en een doel instellen van max zolang. Je kan ook nog overwegen om een max tijd te koppelen aan een app, zodat die app automatisch na zo’n periode op grijs gaat tot de volgende dag. Oh en een lijst maken met wat je allemaal kan doen in die uren die je zit te verspillen met scrollen, forummen en wat al niet meer!

2 likes

Uitstellen tot het niet meer kan haa @ me. Op school ook vroeger zoveel werkstukken de avond ervoor tot diep in de nacht zelf nog gemaakt omdat ik het gewoon vergeten was qua deadline.

2 likes

Haha ja ugh snoozen is echt killing. Maar ik ga ook te laat slapen. Als ik om 6:30 op moet/wil staan en dan pas om 0:30 of later ga slapen dan is het niet gek dat ik mn bed niet uitkom… en dan lig ik weer een uur te snoozen en ben ik laat met alles en loop ik de hele dag achter de feiten aan voor m’n gevoel. Het scheelt dat ik ook prima 9:30 ofzo kan beginnen meestal op werk maar dan ben ik weer zo laat thuis… en zo blijft het een vicieuze cirkel :sweat_smile:

Hoewel ik ook vaak lig te snoozen als ik wel op tijd in bed lag. Ik functioneer gewoon niet als ik net wakker ben en doe er alles aan om zo lang mogelijk te blijven liggen. Terwijl dus als ik eenmaal “op gang” ben ik dan vaak helemaal niet per se moe was, maar gewoon opstartproblemen altijd haha. Zou eigenlijk gewoon iemand moeten hebben die me uit bed schopt in de ochtend maarja he haha

En op tijd naar bed!!! :tired_face:

1 like

Vreselijk hè, dat cirkeltje van te laat slapen, toch vroeg op moeten, maar toch wéér laat gaan slapen. Ik kijk nu als ik moe wakker word maar uit naar de medicatie, waardoor ik overdag uiteindelijk toch nooit moe ben :sweat_smile:

Dankzij mijn man heb ik nog enigszins een ritme, ga tegelijk met hem naar bed en word op tijd wakker (eruit komen is stap 2). Als hij een weekend weg is ga ik meteen om 4.30 naar bed en laat eruit etc. Voelt zo kinderachtig dat ik blijkbaar uit mezelf niet normaal kan omgaan met slaaptijden.

1 like

Een arts gaat mij tussen 10:00/17:00 bellen… Op mijn vrije dag (wat ik uiteraard niet door had) Ik zit al sinds 08:00 aan de bank geplakt. Ik haat dit zo. Wou vandaag onder het mom kleine stappen de slaapkamer opruimen maar ik kan alleen maar obsessief aan het telefoontje wat moet komen denken. Vorige keer belde hij ook vrij laat. Ik maakte gisteren nog grappen over de wachtmodus maar vind het echt verschrikkelijk… Zou bijna inloggen op werk dan doe ik nog soort van iets nuttigs en kan ik evengoed mn telefoon de hele tijd in de gaten houden. Terwijl heb het geluid van mn telefoon aan (heb ik nooit) en aangezet dat mijn horloge ook trilt als ik gebeld wordt maar het helpt allemaal niet.

4 likes

Dit klinkt echt geweldig.

1 like

Oh ze belde gelukkig vrij snel hierna. Moet wel terugkomen voor een ander onderzoek maar dat kan deze week nog!

Wat voor mij ook een game changer is geweest qua medicatie is om zoals @inezweski hierboven ook al zegt het zodra ik wakker wordt in te nemen. Deed het eerst als ik soort van opgestaan was en vergat het dan ook weer. Strip naast mijn bed, innemen. Nog wat wakker worden in bed en het gaat een stuk soepeler in de ochtend. (Okay soms ook wel beginnen met mails beantwoorden in bed)

Lol zo herkenbaar allemaal. Ik ga veel te laat naar bed, dan nog piekeren en shit en elke ochtend 6 u wekker en blijf ik tot half 7 liggen. Dan stressen haasten en racen.

En ja precies dat uitstellen van deadlines bleh elke keer weer…

Trouwens ik had per ongeluk 3 afspraken gepland op hetzelfde moment maar 2 hebben afgezegd dus kwam precies goed uit :sweat_smile:

4 likes

Haha ja shit t is altijd beetje dubbel he al die herkenbaarheid. Maar toch ook wel fijn ergens dat er meer ‘van ons’ rondlopen zoals wel blijkt uit de berichten hierboven.

Na maandenlang echt ongeveer niks gedaan te hebben aan sport lukt het me inmiddels wel weer beter en merk dat dat me ook wel goed doet en ik dat beter wel echt prioriteit moet geven. En t niet zien als iets dat ik vooral leuk vind waardoor het als eerste de deur uit gaat als ik het gevoel heb dat ik nergens aan toe kom en achter de feiten aan blijf lopen. Helemaal ideaal als t dan ook nog een beetje sociaal is haha. Voorlopig werkt t ook beter met een externe stok achter de deur dan dat ik zelf de motivatie moet opbrengen. Blijf dat toch iets geks vinden hoor, dat het zo lastig lijkt soms om motivatie te vinden voor dingen die ik juist zelf ook leuk vind

2 likes

Deze Twitterthread werd me toegestuurd en minus #6 het is allemaal in diverse gradaties zo relatable hahaha help

1 like

Haha ja die eerste al, ik moet rond 13:30 de deur uit voor een afspraak en zit echt de hele ochtend te wachten daarop :smiling_face_with_tear: ipv dat ik dan vast wat dingen qua huishouden etc doe nu he

Jaaa ik ben ook altijd wel soortvan jaloers op mensen die hun dagen zo efficiënt kunnen inplannen. Dat kan ik echt niet, haha. Hangt denk ik ook samen met echt een belabberd gevoel voor tijd en dat ik nog steeds niet kan inschatten hoeveel tijd ik voor dingen nodig heb. En ik dan zomaar weer ergens door afgeleid kan zijn (vaak iets totaal irrelevants) dat ik de tijd vergeet tot ik ineens weer te weinig tijd over heb en dan loopt t natuurlijk allemaal in de soep als ik iets strak probeer te plannen.

Tijd is echt iets waar ik gewoon geen grip op krijg ofzo??

2 likes

Nog iemand bij wie methylfenidaat en atomoxetine niets deed toevallig? Is er iemand die Elvanse of iets vergelijkbaars slikt? :grimacing:

Begin de hoop op een hulpmiddel in de vorm van medicatie te verliezen en dat maakt me sip.

1 like

Ik heb dit met mijn werk. Thuis is het een zootje, op mijn werk is alle super gestructureerd, werk ik met een planning die ik af krijg en is alles met kleuren gecodeerd. Daar kan ik dan ook goed functioneren. Ik heb zelfs de reputatie dat ik gestructureerd ben. Thuis minder want ik kan mezelf er niet toe brengen die structuur toe te passen.

In ander nieuws, mijn boodschappen komen om 15:00 dus ik kan niks doen want stel je voor ik ben aan het opruimen zonder muziek of juist met muziek en dan hoor ik de deurbel niet.

2 likes

Sowieso meerderen hier met elvanse.

Atomoxetine niet geprobeerd maar methylfenidaat deed niks voor me behalve mn spieren verkrampen.:sweat_smile: Elvanse werkt voor mij wel goed!

1 like

Heel blij om dit te horen! Ik krijg ineens weer hoop :joy:

1 like

Goed om te horen hoe jouw ervaringen zijn, dankjewel! Hopelijk gaan de :poop:bijwerkingen over als je het wat langer gebruikt. Je hebt dat soort dingen er vaak wel voor over als het je op
andere vlakken helpt, al is het zeker vervelend.

Helpt het jullie ook met taakverlamming? Dus dat je makkelijker begint aan saaie klusjes etc. :grimacing:
@littlenumbers

2 likes

Hoe meer ik lees over ADHD, hoe overtuigender dat ik ben dat ik het ook heb. Het geeft inzicht in mijzelf en ik merk dat vrienden mij beter snappen. Alleen heb ik de diagnose Bipolaire Stoornis sinds mijn 20ste. Daarvoor slik ik pittig veel medicatie, om vooral de manische episodes tegen te gaan. Aan ADHD medicatie zal ik niet snel gaan mede daarom. Maar hebben met ervaring met dubbele diagnoses? Een krijgt een bepaalde behandeling dan voorrang?

En, doen jullie iets speciaals om dat eeuwig drukke hoofd eens stil te krijgen? Mijn tweede stem (en soms derde, en muziek, en tikkende kraan, en ademende buren) zijn zo intens nu.

1 like

Ik heb wel het idee dat het daarbij iets helpt, maar vaak zitten daar toch ook van die diepgewortelde gewoontes/patronen bij qua uitstelgedrag etc die niet even verholpen worden met medicatie - althans dat is mijn ervaring :sweat_smile:
Maar ik heb dus wel het idee dat het net een zetje geeft waardoor ik wat vaker toch net wat makkelijker op gang kom en dingen doe. Blijft alsnog wel erg wisselend trouwens maar t scheelt wel echt.

3 likes

Dit is wel echt een ding. :smiling_face_with_tear: Het is echt max 2 van deze dingen een beetje op orde en dan de rest totaal niet hahaha

16 likes