ADHD-topic

Ik ben zwanger en ik heb wel eens gelezen dat ADHD dan minder is maar het is bij mij echt zo hard weer terug, terwijl ik er normaal wel mee kan dealen. Ik heb allemaal strakke structuurtjes voor mezelf maar die lopen nu compleet in de soep.
En ik merk het vooral in voedselverspilling, normaal ga ik wel goed op een weekmenu maar nu vergeet ik op te schrijven wat ik in mijn hoofd had en dan vind ik ineens weer een verlepte avocado of komkommer en denk ik ‘oja, dat wilde ik maken’. Ook het huishouden lukt me voor geen meter meer, en ik ben daar echt niet veeleisend in. Op werk kan ik me ook amper concentreren en lig eigenlijk het liefst de hele dag in mijn bed.

Wil echt mijn enigszins heldere hoofd weer terug, maar het slaapgebrek als dat kind er eenmaal uit is gaat ook niet helpen.

1 like

Oh ik zou juist denken dat je er dan meer last van hebt! Zelf geen ervaring mee maar sowieso als ik m’n collega hoorde die ineens ook juist van alles vergat etc toen ze zwanger was, terwijl zij juist alles altijd strak onder controle had… dan zou ik denken dat het alleen maar erger is als je ook nog adhd hebt. Heb geen concrete tips ofzo en makkelijker gezegd dan gedaan, maar wees niet te streng voor jezelf! Je lichaam is gewoon even een heel mens aan het ‘bouwen’ ondertussen, niet heel gek dat dan niet alles meer even goed lukt als voorheen. :hugs:

1 like

Ja vergeetachtigheid is best normaal in de zwangerschap, maar andere symptomen zouden door je hormonen juist minder moeten worden, maar dat valt tegen.

Lief dat je reageert! Ik hoef ook niet echt tips want de beste remedie is de bevalling denk ik, maar het blijft balen. Gelukkig hoef ik nog maar een maandje te werken :slight_smile:

1 like

Rot dat je er zo’n last van hebt. Al is het wel begrijpelijk binnen de context. Het allerbelangrijkste is om erover te communiceren. Ook straks bij je nieuwe werkgever. Misschien moeilijk om over te hebben, maar zo ontstaan er geen verwachtingen, waar je later last van kunt krijgen.

Het is wel heel herkenbaar voor mij. Inderdaad al-tijd onrustig. Het is heel lastig uit te leggen aan mensen, wie daar zelf geen last van hebben. En dat vind ik ook irritant, want ik voel mij al snel een zeikerd. Maar, het is gewoon heel hard werken om alles op een rijtje te houden, zelfs met medicatie.

Succes in ieder geval. De komende tijd!

Dankjewel!
Gelukkig is het niet altijd echt zo’n donderwolk-gevoel trouwens hoor, meestal is het wat meer op de achtergrond. Misschien is het meer ook een kwestie van het ‘accepteren’ van het gevoel ipv het proberen weg te krijgen, maar ik weet het niet zo goed.

Het voelt idd als heel veel moeite om alles op een rijtje te houden. En dat ik al heel snel geen overzicht/controle meer heb over alles, waarbij het helemaal niet is dat ik een soort dwangmatige neigingen heb om alles onder controle te willen houden, maar vooral een onvermogen voel om ‘het dagelijkse leven’ vol te houden. In combinatie met een soort onvermogen om nieuwe/betere gewoontes aan te leren.

Maargoed, we blijven het maar gewoon proberen he, haha. (Ik snap overigens nog steeds niet dat ik mezelf nog altijd voor de gek kan houden door te denken dat als ik iets uitstel tot de dag erna, dat ik het dan de dag erna ook écht ga doen. Inmiddels zou ik toch wel beter moeten weten :stuck_out_tongue:)

3 likes

Ik heb vandaag een afhaal bericht gehad. Wel helaas weer een ander merk, maar beter iets dan niets.

Het lukt opzich wel maar het is vooral veel druk wat ik op mezelf leg (wederom) om alles te kunnen. Wat niet kan en iedereen daar ook zegt dat ik gewoon rustig de tijd heb en dat moet aannemen. Maar 3/4 weken elearning en nu nogmaals door theorie voor je praktijk cases hebt, is gewoon te lang voor me. Maja nog evem door heen.

Herkenbaar wat werk betreft. Goed samengevat, ik wilde altijd dat ik dit soort dingen zo goed kon opschrijven.

En dat je dan van een vriendin (oid) hoort: “je moet gewoon een planning/to do list/agenda/enz enz maken!” Alles wat met “je moet gewoon…” begint kun je eigenlijk meteen afschrijven.

Dat ik een zelf-saboteur ben in heel veel zaken begrijp ik ook echt niet. Vermoeiend wel!

6 likes

Die “Je moet gewoon…” sla ik inmiddels dood met: je zegt toch ook niet tegen [dat] je moet gewoon een blind persoon een normaal boek laten lezen. Als-ie maar lang genoeg met doorzettingsvermogen diens best doet gaat-ie vanzelf wel gewoon lezen. en dan realiseren ze dat het best een knullige doch goedbedoelde opmerking was.

4 likes

Ja idd zulke voorbeelden geef ik ook en toch gaat het in al die jaren in je systeem zitten.
Ik ben op mijn werk nu wel op een punt dat ik moet zeggen dat anderen dat wellicht wel kunnen maar dat ik dat niet meer wil en kan. Grenzen aangeven wordt makkelijker naarmate je ouder wordt.

Ik zit nu overigens op Elvanse 50 mg en tja, voel me wat rustiger maar ook weer niet veel meer dan dat. Nog maar weer hogere dosis proberen.

1 like

Of je m’n lappen tekst nog samenvattingen kunt noemen weet ik niet :sweat_smile: maar het helpt me vaak wel om een beetje dingen van me af te schrijven, nadat ik er eerst al eindeloos over nagedacht heb. Herkenning is dan toch ook wel fijn!

En ja dat “gewoon” even dingen doen breek me de bek niet open. Al moet ik wel zeggen dat als ik op een gegeven moment weer zo’n periode heb dat ik m’n draai wat meer heb gevonden dat ik dan ook echt niet kan uitleggen wat het nou is, waarom het me dan wel lukt. Wel dan toch iets van ‘oke niet te veel nadenken gewoon wat gaan doen’.

Zeker toen in zo’n periode na de zomer dat ik t idee had dat alles een beetje op z’n plek viel door therapie en medicatie, dat ik echt ineens dacht; oh huh is dit hoe het voor “normale” mensen werkt?! Alsof ik altijd probeerde weg te rijden met de handrem erop en die er ineens af was ofzo. Maar goed, dat was helaas een beetje de honeymoon phase van alles :stuck_out_tongue:

Hopelijk helpt een hogere dosis van elvanse je! Ik heb een hele tijd op 70 gezeten en dat werkte eigenlijk wel goed (wel subtiel, geen wondermiddel helaas) en nu toch weer naar 50 omdat ik de kaakspanning op de langere termijn te irritant vond en te laat ging slapen erdoor omdat ik gewoon heel lang klaarwakker was. Maar ondertussen wel weer gevraagd aan de huisarts of ik 20 erbij mag aanvragen zodat ik in drukke weken toch terug naar de 70 kan :sweat_smile:

4 likes

Sinds 1,5 week ofzo gebruik is lisdexafmetamine, bevalt eigenlijk echt goed! Voelt alsof alles in mijn hoofd ineens klikt? Merk dit voornamelijk in gespreksvoering waarin het lijkt alsof ik mij veel beter kan uitdrukken en mijn verhaal sterker kan overbrengen. Alsof de interne afleiding in mijn hoofd rustiger is ofzo terwijl ik niet perse merk dat het in mijn hoofd rustiger is. Maar merk het dus vooral bij uitvoerende functies dat het ineens zoveel logischer aanvoelt. Ik wordt binnen enkele dagen ongesteld en bij alle medicatie die ik tot nu toe heb geprobeerd merk ik dat rondom mijn menstruatie medicatie zoveel minder goed werkt (hier ook al veel over gelezen). Echt zo mega frusterend! Heb ik eindelijk een middel wat het fijn lijkt te doen (nog wel steeds in de experimentatie-fase) maar eigenlijk heb je dus gewoon een kwart van je maand dat de medicatie amper iets doet. Bij de kortwerkende medicamenten kan je het natuurlijk tijdelijks iets ophogen om alsnog hetzelfde effect te bereiken, maar bij de lisdex is dat natuurlijk lastiger. Morgen weer gesprek met mijn vsp, hopelijk kan hij er nog iets zinnigs over zeggen want vind het echt schijtirritant en het het nu echt even om vrouw te zijn! #einderant

6 likes

Ik heb 60 mg elvanse gekregen voor 14 dagen om het uit te proberen, heb verder nog genoeg van 50 maar ik merkte de laatste tijd steeds vaker dat er iets “tekort kwam” vandaar de 60 gevraagd.
Nu heb ik nog iets van 10 dagen vakantie, dus doe ik amper wat aan school en verder gewoon relaxte dagen (voor zover ik kan relaxen, zwaar gestresst eigenlijk maar bedoel dat ik niks qua afspraken heb of deadlines ofzo)
Zouden jullie in mijn geval:
-nu alvast aan de 14 dagen proef beginnen, dus dan test ik 4 of 5 dagen dat ik echt lessen heb, moet concentreren enz.
-of nu nog de 50 mg gebruiken en na de vakantie pas met 60 beginnen?

1 like

Verwijzing voor PsyQ binnen! Wel zag ik op de site dat ze echt wachttijden van 26 weken hebben maar komen we wel doorheen :muscle:

3 likes

Hmm ja dat is waar. Ty.

Heb zelf stevige eetlust eigenlijk, altijd trek…(Helaas)

2 likes

Oh dat lijkt me erg vervelend! Ik had zelf wel dat mijn (spontane) eetlust verdween, maar ik kon nog wel gewoon eten als normaal meestal. Ik had er alleen niet per se actief/uit mezelf zin in, terwijl ik gewend was de hele dag door ‘trek’ te hebben en aan eten te denken. Dat was in het begin een stuk erger dan nu trouwens (net als die droge mond, dat was ook ellende haha), dus hoop dat het bij jou ook minder wordt!
Verder weet ik het ook niet…had je dat bij een lagere dosis ook al? Misschien dat dit dan uiteindelijk het toch niet waard is qua bijwerkingen… lastig!

3 likes

Ik slik nu 70 mg maar behalve iets meer rust van binnen ‘klikt’ er, naar mijn idee, niets bijzonders in mijn hoofd en heb ik nog steeds trek.

Zou zo graag willen weten hoe het kan dat sommigen zich al een 2.0 versie voelen na 5 mg en ik al met het derde soort medicijn bezig ben en op 70 mg Elvanse nog denk dat het amper iets doet. Waar ligt dit nou toch aan.

2 likes

Same :rofl: dat gevoel van “het gaat nu echt beter” duurt bij mij steeds zo kort. Dus ik ken het wel, maar dan helaas niet langere tijd.

3 likes

Oh dat lijkt me ook frustrerend zeg! So close…
Ben echt benieuwd wat ze in de toekomst nog gaan ontdekken hoor, hopelijk een medicijn dat ons wel gaat helpen.

Het zijn hormonen toch? Of de aanmaak van hormonen? Dat is gewoon biologisch anders bij iedereen. Net als sommige mensen amper last hebben van ongesteldheid (:raising_hand_woman:t2:) terwijl anderen sterven van de pijn. Is gewoon je hormoonhuishouding denk ik?

2 likes

Echt die kuthormonen verpesten zoveeel bij mij, pcos was al kak genoeg met alle daarbij behorende kwalen maar nu ook met adhd zo vervelend die schommelingen pff

1 like