ADHD-topic

Heb je nog een behandelaar (of je huisarts) met wie je het verder kan afstemmen? Als het niet doet wat het moet doen en je er wel voor betaalt uit eigen zak is het dubbel ruk.

Ja ik ga na mn vakantie ophogen en mocht dat dan nog niet werken ga ik vragen om een laag aantal mg om dan tijdelijk tijdens bepaalde weken op te hogen.

Ik betaal in the end eigenlijk niks, alleen voorschot als het ware voor de Elvanse en dan via terugbetaalregeling krijg ik het terug. Kreeg jij nou ook Elvanse? Of een ander medicijn wat maar deels vergoed wordt: kijk even op terugbetaalregeling.nl

Moet er wel bij zeggen dat ik al snel door mijn eigen risico ben door een andere aandoening.

1 like

Ja verschrikkelijk! Is gelukkig wel minder geworden na 3 maanden. Ik ben in 2 maanden tijd 17 kilo afgevallen :face_with_spiral_eyes:. Heb wel aardig overgewicht dus dat maakte het wat minder erg, maar ik moest bijna stoppen. Nu probeer ik wel rekening te houden dat ik ook wat lichters en makkelijkers bij heb zoals een breaker want echt veel trek heb ik niet.

Voor degene die elvanse slikken: nemen jullie dit 1x per dag? Bij mij is het dan rond de middag al uitgewerkt, maar de grens met net te laat nemen en daardoor niet kunnen slapen is wel erg dun.

1 like

Ja 1x per dag! Ik merk niet heel veel van het uitwerken ervan momenteel, maar ik weet dat ik dat eerder op deze dosis (50) wel eens merkte zo rond 17/18 uur - al is dat al later denk ik dan jij had. Ik mocht wel proberen om in de middag nog kortwerkende dexamfetamine te proberen om die rebound op te vangen maar in de praktijk heb ik dat nog niet geprobeerd.
Toen ik naar 70 ging had ik die rebound rond die tijd niet meer trouwens, dus weet niet of een hogere dosis eventueel nog het proberen waard kan zijn?

1 like

Nope, methylfenidaat. Maar thanks! Die stond idd nog op m’n to do lijstje haha, maar ga sowieso m’n hele eigen risico wel opmaken dit jaar :smiling_face_with_tear:

Ja en dan heb je ook nog die 250 eigen bijdrage per jaar, wat weer los staat van het eigen risico. Voor elvanse en tentin kun je die dus terugkrijgen maar voor methylfenidaat niet. Al betaal je voor methylfenidaat weer minder bij, dus geen idee eigenlijk of je daarmee aan die 250 per jaar komt?

1 like

Ja dit, de eerste keer dat ik methylfenidaat kreeg dacht ik wowwww wat is dit en heerlijk en nu een jaar verder en het lijkt niets meer te doen? Mn behandelaar doet het beetje af als ‘ja ja gewenning maar ga maar niet hoger want dat schiet niet op’ (terwijl ze eerst nog riep je bent dik dus je mag nog veel hoger hoor!! Nee we liggen elkaar niet dat is duidelijk). Echt heel irritant want zit nu zelf maar af en toe te kloten met hogere dosering (wat ook niet even relaxed gaat). Maar zou zo graag wat meer medewerking willen en ook eens iets anders proberen. Maarja ook weer mn eigen uitstelgedrag en een ander niet tot last willen zijn dat dit ook weer een eeuwigheid gaat duren voor ik durf te zeggen dat ik nu wel eens gehoord wil worden. Sorry voor deze rant.

1 like

En kun je dit niet bespreken met je huisarts? Misschien is er een andere partij die net weer andere ervaringen heeft? Geen idee hoor, misschien wel de moeite waard. Je bent nu al zo ver gekomen en je doet het omdat je aan jezelf wil werken; dat is hartstikke positief.

En wie weet doet het ongemerkt toch nog veel? Kan dat ook?

@Zemraluani zal gerust dat het met hormonen te maken heeft maar dan nog ben ik benieuwd wat het dan bij mij zorgt voor een soort anti reactie op de medicatie. Het blijft een soort van gissen, veel onderzoek is er volgens mij niet naar gedaan en mijn arts weet sowieso niet hoe hij er dan mee om moet gaan.

2 likes

Op welke dosis zit je nu? Een vriendin van mij kreeg ook te horen dat ze ‘toch wel erg hoog zat’ terwijl mijn psychiater dat helemaal niet een hoge dosis vond. Zo lastig wel dat uitvogelen ook he… Goede/fijne begeleiding in het proces kan wel echt een wereld van verschil maken daarin.

1 like

Ik ook. Altijd honger en of dorst en dan vooral zoetige trek. Mede daarom nu toch weer aan de anticonceptiepil gegaan die ik goed verdraag want dan is dat ingeperkt maar als ik dat ook zou kunnen met AD(H)D meds? Dat zou fijn zijn eigenlijk.

Werd trouwens niet veel later dan mijn laatste reply gebeld met dat ik a.s. maandag al een telefonische initiële screening heb. Geen idee wat ik daarbij moet verwachten maar (on)nodige stress krijg ik uiteraard er wel weer van. Zucht.

1 like

Zou fijn zijn he. Misschien met de juiste medicatie indd.

Maak je geen zorgen over dat gesprek, je hoeft niks voor te bereiden en alleen te vertellen. Ik vond de gesprekken ook doodeng maar was echt niet nodig.

1 like

Zou fijn zijn en hoop ook voor jou dat er zoiets mogelijk is :slight_smile:

Goed om te weten trouwens qua gesprek. Ben gewoon zo bang dat ze andere aandoeningen erbij gaan halen om deze klacht te ondermijnen want dat heb ik weleens gehad bij een andere aandoening. De huisarts moest er wat opzetten dus heeft iets aangevinkt maar toch, je blijft wel een beetje op je hoede zeg maar?

Verminderde eetlust ervaar ik bij Elvanse ook het meest tov andere adhd-medicatie. Ik probeer wel ritme aan te houden in mijn eetgedrag maar merk dat ik voornamelijk trek heb ik vloeibare dingen, omdat het idee van voedsel ‘weg’-kauwen mij dan echt niet aanstaat. Dus ik probeer veel soepen, smoothies, kwark of bijv salades te eten en dat gaat redelijk maar ik merk ook dat ik langzaam iets afval (opzich niet zo erg voor nu maar het moet niet te veel worden). Ik merk dat ik ook minder emotie ga eten en dat vind ik vooral positief want ik vrat echt alles wat los en vast zat (mn dopamine-suikers zoals chips, koekjes, snoep etc).

Vervelend dat je ervaart dat het ook je negatieve stemming kan versterken. Is het iets wat heel veel voorkomt? Of zou je het bijv ook kunnen voorkomen om geen elvanse in te nemen op de ochtenden dat je merkt dat je niet zo lekker in je vel zit?

2 likes

Hier werkt het rondom mijn menstruatie ook slechter inderdaad. Ik heb met mijn psychiater afgesproken dat ik die dagen op mag hogen tot een max van 65 mg (methylfenidaat, kortwerkend dus). Maar rondom mijn eisprong werkt het ook anders, alleen dan juist weer heel erg goed waardoor ik eigenlijk minder nodig heb.

Eetlust en kaakklemmen zijn trouwens de bijwerkingen die ik van methylfenidaat krijg, de ene keer erger dan de andere keer. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe dexamfetamine werkt bij mij, dus hopelijk kan/mag ik dat uit gaan proberen als ik in behandeling ben bij de nieuwe ggz-instelling (voor OCD overigens).

2 likes

Hier nog iemand die zich afvraagt of ze ADHD heeft. Ik herken mij in (bijna) alles. Heb er verder nooit aan gedacht of ik misschien adhd heb omdat ik geen extravert persoon ben en ook niet heel druk ben, wel in mijn hoofd. Ik ga misschien wel naar de dokter of psycholoog om te onderzoeken of dit is waarmee ik struggle…

3 likes

Merkte zelf ook de afgelopen week weer heel goed dat in de dagen net voor menstruatie en tijdens menstruatie zelf dat de medicatie amper tot niet werkt. Weer super onhandig en klunzig etc. Nu is het weer voorbij en had ik vandaag eindelijk zoiets van; ah eindelijk, de 10 werkt weer :pray:

Vrijdagmiddag had ik een paar uur voor mezelf en ik wilde lezen, borduren en gamen maar ook mijn journal weer gaan opzetten. (Tijdje niet gedaan en wil daar weer mee aan de gang omdat het best lekker werkte) Uiteindelijk kon ik niet kiezen en heb ik groot en deels in wachtstand gezeten tot vriend thuis kwam. :sweat_smile:
Hoe breken jullie die keus snel door met iest voor jezelf te doen?

oh wauw. zo simpel maar geniaal. :joy:
Kun je dan als je gedobbelt hebt er ook vrede mee hebben dat je die andere dingen dan niet doet?

Ik begin vaak met iets heel laagdrempeligs om de wachtstand te doorbreken. Of ik ga bijvoorbeeld iets fysieks doen zoals de was opvouwen. Dan pak ik ook eerder andere dingen op en kan ik beter kiezen of ik aan mijn journal wil werken of borduren.

3 likes

Dat is dus wat ik echt lastig vind. Nu moet ik zeggen dat ik de laatste tijd niet veel meer in mijn vaste ritme zit en moet ik wel echt weer aan de bak. vandaag bijv ging het wel weer goed. Inderdaad eerst een klus gedaan (Toevallig ook de was, want ik liep er al 3 achter met opvouwen) en daarna lukte het best prima om weer het borduren eens op te pakken.
Ak weekend ben ik een avondje alleen, hoop dat ik dan ook gewoon een beetje kan relaxen. :sweat_smile:

1 like

en @littlenumbers heel erg bedankt voor jullie reactie nog en sorry voor mijn late reactie. Covid had(heeft?) mij nogal gevloerd. Ik merk ook zeker wel verschil als ik het niet inneem qua chaos maar toch anders dan toen ik net was begonnen? Ik zit nu op 30/40 mg kortwerkende methylfenidaat en neem dan elke 2,5 uur een tablet. Ik ga even contact opnemen met de huisarts, met hem heb ik net een wat betere klik dan de psychiater al zou ik gewoon eens het verschil kunnen testen met dex of een hogere langwerkende.

1 like