Nee dat bericht kreeg ik ook helemaal niet! Alleen mijn bericht van 2 jaar geleden dat ik tot dec 2026 0.00% heb, en dan het bericht van aantal weken terug dat ik van 15 naar 35 jaar mag. Met link naar calculator zodat ik kon bekijken qat voordelig was. Als het klopt dat mijn rente dan opeens 2.46% wordt, hadden ze dat er wel even bij mogen zeggen… DUO zelf is nog niet bijgewerkt
Ik vind dit artikel niet zo sterk (zwak uitgedrukt). Er wordt een bewering gedaan dat was beloofd dat de lening renteloos zou zijn die vervolgens totaal niet onderbouwd wordt. Ik vind overigens wél dat ze een punt hebben dat de overheid had moeten waarschuwen dat geld lenen geld kost, maar terugbetalen onder sociale voorwaarden ≠ renteloze lening.
Ik baal overigens ook van de hoge rente hoor, mijn termijnbedrag verdubbelt ook terwijl ik niet opeens dubbel zo snel van mijn schuld af ben, maar vind al het geroep over beloftes die de overheid zou hebben gedaan die niet gestaafd worden ook nogal zwak
Je betaalt rente op rente.
@Tjiftjaf heb gebeld met DUO en vertelde dat de rentevaste periode niet verandert met overstappen van terugbetalingsregels in aanloopfase!
Haha ja alles is vreemd eigenlijk. Anderzijds, je mag nu pas overstappen, terwijl ik al jaren weet dat ik het in de 35 jaar wil doen. Alleen mag je dat niet eerder kenbaar maken (of heeft geen consequentie in ieder geval)
Erfenisje binnengekregen vandaag. En in plaats van leuke dingen met dat geld te doen, gooi ik de emmer leeg bij ome duo. Ik heb hierdoor geen schulden meer daar, maar ik kan leukere dingen verzinnen om te doen met dat geld.
Ik snap je gevoel maar in feite héb je toch al ‘leukere dingen’ gedaan met dat geld? Je hebt nu kunnen studeren van een erfenis, dat lijkt me een prachtige besteding van een geldbedrag zoals dat.
Verder niet specifiek naar jou gericht maar ik hoor dit soort opmerkingen vaker (oa ook in mijn eigen omgeving), maar het blijft een lening die je zelf gedaan hebt. Dus t is niet alsof het afbetalen nu ineens geld weggooien is?
Precies dit en je bent ook van die rente af.
Het was geplaatst in het ‘wat je even kwijt wil’ topic niet in dit topic. En het blijft toch kut dat je geld terug moet betalen, ook al heb je het gebruikt voor je studie en het leven.
Kan het zijn dat je je studieschuld eerder aflost dan die 35 jaar op basis van je aangewezen terugbetaal bedrag? Ik moet vanaf jan betalen (nog een paar jaar met 0% rente) maar als ik dat uitreken keer die 35 jaar betaal ik veel meer? Is dat een foutje of ben ik dan gewoon eerder klaar? Ik dacht namelijk dat je er altijd 35 jr over mag doen.
Ja, dat kan heel goed. Je maandbedrag wordt namelijk mede berekend op basis van je inkomen.
Bron: Schuld terugbetalen: Berekening maandbedrag – DUO
Maar je betaalt nooit (verplicht) meer dan de wettelijke termijn, ook niet bij een hogere draagkracht (wel minder bij een lagere draagkracht). En die wettelijke termijn is bepaald op 35 jaar afbetalen, dus het bedrag wat nu in je brief staat zou x12 en x35 wel op je huidige totale bedrag moeten zitten (gezien je nog geen rente opbouwt, dan is de berekening ingewikkelder).
Dus ik zou je berekening en brief nog een keer nalopen @kleinmeisje
Het kan wel bij een lage schuld. Mijn schuld /15 jaar zou iets van €20 pm zijn, maar het minimum maandbedrag dat DUO incasseert is €45 ofzo, dus ik betaal dan die 45 pm en ben dan eerder klaar
Duwo incasseert bij mij maar 18 euro per maand terwijl mijn draagkracht een stuk hoger ligt. Als ik mijn maandbedrag x420 doe is dat ook exact mijn schuld.
Ik kon mijn maandbedrag niet lager zetten dan €45, schuld was niet heel hoog en daardoor deze maand laatste betaling richting Duo
Ik ook!
Ooh dat is gek want ik moet straks rond de €47 betalen (weet het exacte bedrag even niet maar weet wel dat het rond dat bedrag is) en dat is ong €19.000 over 35 jr en dat is een paar duizend euro meer dan mijn schuld.
Ja dan zit jij in het 35 jaar stelsel? Dan is het minimum €5
Ja klopt, maar @kleinmeisje zit ook in die regeling dus voor haar zou het dan ook moeten gelden dat ze minder dan 45 euro mag afbetalen per maand.
Deels eens ik denk als buitenstaander die er via het forum wel vanalles over mee krijgt dat de Nederlandse Overheid er ook gewoon een soep van maakt door steeds aanpassingen te voeren en iedereen in andere systeme te houden. Dat zie je hier in dit topic ook zo vaak, dan spreekt iemand uit zijn ervaring waaro iemand anders reageert met een andere ervaring en dan blijkt na een korte discussie dat ze gewoon in totaal verschillende systemen zitten met andere regels.
Desalniettemin stel ik me persoonlijk wél vragen bij de ethiek van 18-jarigen naar een studielening te dwingen alsook de nood voor een lening ansich, met een studie investeer je ook gewoon als maatschappij in je talent, zeker in een meer kennis-gerichte economie als Nederland.