Nouja niet dus. Want het staat gepauzeerd als jij je partner niet laat meetellen. Dus over 165 maanden, staat daar nog steeds 165 maanden.
Tsjah dat weet ik inmiddels. En een afweging die ik inmiddels al gemaakt heb.
Jammer weer. Ik hoefde wel pas af te betalen na de master dus zou het logischer vinden als de renteperiode vanaf dat moment was vastgesteld. Dan moet ik maar even gaan bekijken wat handiger is, studieschuld afbetalen en bijna geen spaargeld meer hebben of meer rente betalen
Als ik dus vanaf okt 2023 een nieuwe renteperiode in ga telt dan de rente van nu of de rente die voor 2024 is vastgesteld?
Ik kom even niet meer uit wat nou slim is: mijn rente staat tot eind dit jaar vast op 0% en zal dan verhoogd worden. Is het nu juist slim om een extra bedrag af te lossen of mijn aflosvrije maanden in te zetten (nu of vanaf januari) of gewoon niks doen?
Ik heb destijds ook onze studieschulden verzwegen voor de hypotheekverstrekker idd.
Onderste deel: geen idee … je krijgt een brief volgens mij als je een nieuwe periode voor 5jr begint.
En bovenste deel; ja bij mij kwam dat door een tussenjaar (want kreeg een kind) en toen deeltijd master. Dus laatste jaar van de master moest ik afbetalen. “Eigen schuld”, doordat ik niet in 1 doorging
De vraag is of je geld kunt missen? Rente kost je geld en hoe minder schuld, hoe minder rente, maar ik kan me ook voorstellen dat je met dat geld andere dingen moet of wilt doen. Ik zit in dezelfde situatie en ga een deel aflossen en betaal al een tijdje maandelijks meer af dan duo aangeeft om die rente toch wat te beperken.
Aflosvrije maanden zou ik sowieso niet doen. Dat kost je alleen maar geld. Dan doe je je ogen en oren dicht en zit je er na die periode mee.
Dat kan nog steeds. Vast niet bij elke adviseur en misschien ook niet als je als starter je eerste koophuis koopt (oneerlijk) maar inmiddels 4 koophuizen verder en er is nooit naar een studieschuld gevraagd.
Edit: en uiteraard als je het niet/nauwelijks kunt betalen is het niet handig om het niet te noemen.
Ahhh dat verklaart ja! Ik was wel direct begonnen maar heb er gewoon fucking lang over gedaan. Ben benieuwd of ik dan deze maand een brief krijg, zou toch verwachten dat je dat wel ff een maandje van tevoren hoort ipv de maand nadat het afloopt
Ja ik heb wel wat spaargeld dat ik in de put van DUO kan gooien . Maar ik kan niet zo goed inschatten hoeveel mijn maandbedrag dan omlaag gaat en hoeveel rente het dan scheelt. (Ben slecht met cijfers y’all haha)
Wij hebben vorig jaar onze hypotheek vernieuwd en toen werd het wel gevraagd. Toen hebben we het wel eerlijk ingevuld. Maar had het ook niet kunnen invullen en dan had niemand het geweten. Bij de eerste hypotheek kwam het niet eens ter sprake.
Maakt toch ook niet zoveel uit? Minder schuld = minder extra geld dat je nog aan rente moet betalen dus sowieso goed. Tenzij je een huis wil kopen en echt je cash nodig hebt dan kun je het voorlopig misschien beter deels in je zak laten zitten.
Er is wel een tooltje (rekenhulp studiefinanciering) waarin je kunt zien wat je zou betalen als je nu 2.56% rente krijgt over de hele looptijd. Die kun je invullen. Ik denk dat als je het bedrag wat je zou willen aflossen van je studieschuld aftrekt en het tooltje daarna nogmaals invult je een plaatje zou moeten krijgen met je maandbedrag en wat het over de hele looptijd aan rente scheelt. Dan kun je de twee plaatjes vergelijken. Aflossen is trouwens altijd voordeliger.
Maar zolang de spaarrente hoger is dan je schuld rente, is het ook voordeliger toch? Stel je hebt (hypothetisch) 25.000€ schuld, maar ook 25.000€ cash, die hebt wegstaan of weg kan zetten tegen 4% (bijv omdat je het vast zet oid). Dan is het het alsnog waard om de rente van duo te accepteren.
Edit: toch ?
Ja dat klopt zeker. Ik beleg al jaren terwijl ik ook een studieschuld heb. Moet ik wel zeggen dat mijn schuld relatief laag is (bij start €10.000). En ik altijd als regel heb gehouden dat ik het direct moet kunnen aflossen als de rente omhoog gaat. Dus je kan voor jezelf de regel aanhouden dat je aflost als de rente van je schuld hoger is dan die van de spaarrekening. Je moet dan ook wel van je spaargeld af kunnen blijven anders houd je jezelf voor de gek.
Weet iemand of er ergens een tool is waarbij je kunt zien wat het maandbedrag zou zijn als partner wel meetelt?
Heb nu het maandbedrag maar weer iets verhoogd. Heb na dit jaar nog 4 jaar in de rente die ik per dit jaar moet betalen. Daarna moet ik officieel nog 2 jaar maar dan blijft er nog maar weinig over en kan ik het wel ineens aflossen hopelijk . Of tussentijds eens als iemand mij geld geeft 🥹
Ik weet niet of er een tool voor is maar als ik in DUO op ‘bekijk berekening maandbedrag’ klik krijg ik het bedrag te zien wat ik moet betalen op basis van mijn schuld en wat ik zou kunnen betalen op basis van mijn inkomen + die van mijn partner.
Die rente is natuurlijk jammer, maar de inflatie is ook dermate hoog dat je schuld ook steeds minder waard wordt. De rente is nog altijd veel minder dan de inflatie het afgelopen jaar.
Thanks! Heb gekeken en als ik het inkomen van mijn partner laat tellen mag ik veel meer per maand gaan betalen Twijfelde even of ik zijn inkomen toch maar wel moest laten meetellen maar nee dus.