Ik ben in het oude stelsel (tussen 2012 en 2015) begonnen met studeren, en ga afstuderen in het nieuwe stelsel. Ik mag dus kiezen hoe ik ga aflossen (stelsel na 2012 waar je in 15 jaar afbetaald, of stelsel na 2018 waar je in max. 35 jaar afbetaald). Als ik het zo lees lijkt het mij het voordeligst om voor het nieuwe stelsel te kiezen, omdat je je afbetaling over langere tijd kan verspreiden en het minder hard meetelt bij een hypotheekaanvraag. Als ik het kan missen zou ik dan altijd mijn maandbedrag gewoon kunnen verhogen om zo toch sneller af te lossen, evt ook binnen 15 jaar). Of zie ik nou echt iets over het hoofd?
Lulverhaal over buitenlandse partner
En nog een vraag, deze is wel heel specifiek maar misschien heeft iemand hier toevallig ervaring mee haha. Mijn partner heeft geen Nederlandse nationaliteit (Belgisch), hij heeft het grootste deel van zijn leven daar gewoond maar woont en werkt nu wel in Nederland, en we blijven hier ook samenwonen (geen plannen om naar Belgie te verhuizen ooit, maar hij behoudt wel zijn nationaliteit). Stel dat wij een samenlevingscontract opstellen, wordt zijn inkomen dan sowieso meegenomen bij het berekenen van mijn maandbedrag? Of kan dat dan op de een of andere manier toch omzeild worden omdat hij niet Nederlands is? Ik las op een notaris website dat “In de samenlevingsovereenkomst kan ook een rechtskeuze worden opgenomen voor Nederlands recht” maar vind het onduidelijk wat dat precies voor gevolgen heeft voor bijvoorbeeld mogelijkheden voor zo’n afbetalingsregeling.
Ik zat de wetgeving van Belgie te bekijken en daar staat over een samenlevingscontract het volgende: “Daarentegen is de ene samenwonende wel gehouden tot de schulden die door de andere samenwonende zijn gemaakt, op voorwaarde dat deze schulden enerzijds worden aangegaan ten behoeve van het samenleven en/of van de kinderen die door hen opgevoed worden en dat deze schulden anderzijds niet buitensporig zijn.” Stel dat wij in Nederland een samenlevingscontract aangaan, maar we willen ook een rechtskeuze voor het Belgisch recht opnemen, zou dat dan kunnen betekenen dat hij niet wordt meegenomen in mijn afbetalingsregeling, omdat de schuld niet is gemaakt ten behoeve van het samenleven/kinderen?