Afbetalen studieschuld

Haha, naar mijn weten heb je dus in beide stelsels gezeten en mag je het dan zelf weten. Mijn vriend is nog niet begonnen met aflossen maar heeft ook de keuze uit beide.

1 like

Ja je hebt in allebei de stelsels gezeten dus je mag zelf kiezen (ik mag dat ook)

1 like

Maar je studeert nu nog dus dat betekent nieuwe stelsel

1 like

Ik ben in 2014 begonnen met studeren en 2018 afgestudeerd. Een jaar gewerkt en toen in 2019 een deeltijdstudie gestart, maar dit jaar mee gestopt. Zouden jullie dit doorgeven aan duo of gewoon vanaf januari starten met terugbetalen?

Ik heb voor het oude stelsel gekozen omdat je er dan dacht ik voor kan kiezen om het inkomen van je partner niet mee te laten tellen (al wordt de termijn dan wel verlengd) en je die optie dacht ik niet hebt bij het nieuwe stelsel. Maar ik heb die keuze al een aantal jaar terug gemaakt, dus kan het mis hebben.

2 likes

Dat is nog weer het oude oude volgens mij

1 like

Gaat het om veel geld per maand en zou je dat liever willen sparen voor iets anders? Kan je het financieel aan?

Haha ja mooi hè, is toch een besparing van 138 euro over 15 jaar :thumbsup:

2 likes

Ahh ja die heb ik inderdaad! Wist niet dat er 2 verschillende oude waren :sweat_smile:

Dit loopt niet door van een oud stelsel maar wordt opnieuw bepaald per jaar. Als je nu ov hebt of leen, zit je dus in het nieuwe stelsel. Heb het net nog even gecheckt.

1 like

Ik heb wel een hoge schuld, maar weet nog niet wat mijn maandelijkse kosten gaan worden. Volgens mij krijg ik daar in november bericht over? Ik spaar nu al per maand op mijn eigen spaarrekening om er straks sneller vanaf te zijn. Dus ik denk wel dat ik het financieel aan kan haha.

1 like

Dit doe ik ook! Ik hoef nu niet terug te betalen omdat ik 2 jaar geleden vrijwel geen inkomen had. Nu probeer ik dit jaar te sparen wat ik over 2 jaar o.b.v. mijn huidige salaris terug moet betalen.

1 like

Het is vrij makkelijk te berekenen via Duo! Die geven dan ook een indicatie van je draagkracht en maandbedrag.

1 like

De aanloopfase begint pas vanaf januari nadat je bent afgestudeerd. Dus als je juli 2018 bent afgestudeerd, dan begint de aanloopfase in januari 2019. Vanaf dan 24 maanden moet je terugbetalen. Dus januari 2021 en dat is nog 3 maanden (oktober, november, december).

1 like

Oooohh dus ze tellen af! In december staat er dan ‘0 van 24 maanden’? :nerd_face:
En krijg je dan bericht? (ik neem aan van wel)

1 like

Ik ben ook aan het wachten, ik dacht dat je vanaf november bericht krijgt.

1 like

Ik kreeg een bericht dat mn bedrag studieschuld aangepast was voor volgend jaar. Was bang dat het veel hoger zou zijn, want gebaseerd op inkomen van jaar later (hoger salaris). Maar het verandert helemaal niks??? Wat een paniek voor niks.

Volgens mij is dat gewoon zo’n automatisch DUO-bericht als de hoogte voor afbetalning is vastgesteld, ik vind dat ook zo verwarrend. Er staat altijd “aangepast” of het nu hetzelfde blijft, verhoogd wordt of verlaagd wordt. Gelukkig viel het mee!

2 likes

Nou bij mij is hij mooi omhoog hoor :sob: Ben in 2019 meer gaan verdienen, dus was te verwachten maar toch balen. Had de aflossing vrijwillig iets hoger staan en nu gaat daar nog €30 bovenop.
Accepteren en niet meer over nadenken :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Mijn inkomen was in 2019 te laag waardoor ik nog niet hoef af te betalen komend jaar. Maar weet iemand of het toch verstandig is om nu al te beginnen met afbetalen (ik kan het dragen)? Ik vraag me dit vooral af doordat het rentepercentage na 2021 gaat veranderen en er grote kans is dat het omhoog gaat. (Staat nu op 0%).
Betekent dat, dat alles wat ik daarvoor al heb afbetaald dus zonder die rente zal zijn? Of rekenen ze met die rente op basis van je beginbedrag oid?
Ik dacht ik wacht nog een jaar met afbetalen want ik groei waarschijnlijk in salaris en dan heb ik meer vrije ruimte in mijn uitgaven en kan ik dat bedrag beter missen, maar als dit netto me meer geld gaat kosten moet ik het misschien wel overwegen :thinking: (ik verwacht niet over zoveel jaar voor (deels) kwijtschelding in aanmerking te komen)

edit; ik dacht eerst met het oog op ooit/over 5 jaar een hypotheek willen, is zoveel mogelijk aflossen verstandig. En is elk jaar mooi meegenomen. Maar gezien ze daar naar het beginbedrag kijken is dat ook geen reden om nu te beginnen met aflossen.