Afbetalen studieschuld

Vragen aan een hypotheekadviseur. Zij moeten je uit eindelijk een hypotheek geven en de voorwaarden daarvoor kunnen erg van persoon tot persoon verschillen. Daar is niet één antwoord op. Het ligt ook aan je inkomen, spaargeld maar ook bijv. het soort baan dat je doet.

De bank rekent ook niet altijd met je oorspronkelijke schuld. Dat staat wel overal maar op individueel niveau kunnen ze daar vanafwijken (en doen ze dat ook best vaak als je veel hebt afgelost).

1 like

Hierboven werd de nhg hypotheekgarantie genoemd, maar dat is alleen relevant als je een huis tot (ik meen) €250K koopt, anders maak je sowieso gene aanspraak op de nhg garantie. Ik heb dit jaar een huis gekocht en het laten doorrekenen door een hypotheekadviseur/financieel adviseur. Dat zou ik echt even laten doen, want het is heel situatie afhankelijk wat het slimste is. (Voor mij had alles in 1 keer aflossen namelijk geen voordeel, dus ik heb mijn spaargeld gebruikt voor de verbouwing van ons huis, waardoor dat nu meer waard is)

2 likes

En zo’n orienterend gesprek bij hypotheeekadviseur is gratis! Helpt ontzettend veel en kan er voor zorgen dat je dit soort keuzes goed kan maken :slight_smile:

1 like

Per 1-1-2021 gaat de grens naar 325.00. Voordeel dat de economie zo lang goed ging :smiley:

Ik heb een bericht gekregen dat ik moet gaan afbetalen, maar je kan het toch nog een X aantal maanden stopzetten? Hoe doe je dat?

1 like

Misschien ben ik heel dom, maar ik zie in ‘mijn account’ nergens de optie om dit aan te vragen. Alleen om het stop te zetten als je weer gaat studeren.

1 like

Ben je al begonnen met terugbetalen?
Bij mij staat rechts op de pagina ‘mijn schulden’ een kopje ‘minder of niets betalen’ en dan kan ik verder klikken:

Misschien dat dat er niet staat als je nog niet in de aflosfase zit.

2 likes

Onder mijn schulden zie je ‘minder of niets betalen’

Ik kreeg ook een mail dat het bedrag gewijzigd was, en ik ga wel 70 hele centen per maand minder betalen. Ben benieuwd hoeveel dat volgend jaar wordt, want ben dit jaar fors meer gaan verdienen dan vorig jaar (toen was ik 2 maanden op reis)

1 like

Help ik moet vanaf januari gaan afbetalen en kreeg net een mail met mijn maandbedrag, maar dat is berekend volgens het oude stelsel en dus veel meer. Ik mag volgens mij overstappen maar op de website staat dat die brief dan de 2e week van november (deze week dus) zou komen en dat je voor een bepaalde datum je keuze moet doorgeven, anders kan het niet meer. Heeft iemand die brief al gehad?

1 like

Ik heb dit ook! En geen brief hier by the way.

1 like

Ik ben er al achter! Had even gebeld en het komt in de maand voordat je moet terugbetalen (december i n mijn geval) er op te staan!

Oke gelukkig niet de enige! Ik ga morgen wel even bellen denk ik

Haha dank, ik vroeg het me ook af. Wil terugbetalen nog even uitstellen gezien langdurige dubbele lasten

1 like

Wajo, ik log net in om mijn nieuwe maandbedrag te bekijken en ik heb al veel meer afgelost dan ik zelf dacht #trots

Het mag duidelijk zijn dat ik zelden inlog :laughing:

12 likes

Hier precies hetzelfde!! Werd blij van het resterende bedrag.

3 likes

Voor de personen die op de brief wachten: hij is er en je kan overstappen.

Ja ik heb m vandaag (digitaal) ontvangen idd en gelijk overgestapt via de website!

Ik weet gewoon niet wat beter is, jij wel?

1 like

Ik weet niet wat wijsheid is, maar kies voor 2018. Ik hou daarmee meer ruimte over financieel (is toch 720 euro per jaar bij mij) én het geeft ruimte om een huis te kopen (ruwweg scheelt het 20.000 vs. bijna 50.000 op maximaal leenbedrag). Ik ga er niet vanuit dat we die capaciteit nu niet nodig hebben, maar 35 naar afbetalen is lang en mocht ik ooit alleen eindigen ga ik het misschien wel nodig hebben kijkend naar huizenprijzen (en je kan maar één keer switchen dacht ik). Ik spaar overigens die 60 euro per jaar extra bovenop mijn reguliere spaargeld. Mocht ik dan over vijftien jaar denken: was ik maar klaar, kan ik het resterende bedrag daarmee aflossen. Daarnaast heb ik het voordeel dat ik nu ook al hard spaar. In principe kan ik op dit tempo over 2 jaar het hele bedrag (rond de 20k) aflossen. Dat zijn mijn overwegingen, misschien heb je er wat aan.

1 like