Afbetalen studieschuld

Website van de hypotheek shop kun je wel oud en nieuw aanvinken voor de berekening en neemt de nieuwe regels mee vanaf 2021.

1 like

Waarom zou het nu stijgen? De staat krijgt ongeveer geld toe op leningen bij de ECB. En hoeveel gaat bijv 1% op jaarbasis echt zijn? Bij mij is dat bij 9K schuld 7,5 per maand. En dan is 1% wel echt een hoge schatting wat mij betreft. Afbetalen is nooit slecht hoor, maar zou het zelf voorlopig apart zetten om zo in een klap wat af te lossen in het geval die rente echt hoog wordt.

Je kunt ook geld opzij zetten om flink af te lossen en de rente aankondiging afwachten? Want het maakt opzich niet uit als je nu extra aflost of dat in januari volgend jaar doet. Maar ik kan me niet voorstellen dat de rente ineens stijgt. Die is voor alle rentevaste periodes die er afgelopen jaren zijn ingegaan 0.

3 likes

De rente voor 2022 wordt gebaseerd op het gemiddelde effectief rendement van 5 jaars Nederlandse staatsobligaties tussen oktober 2020 en september 2021. Hoe je dat precies uitrekent weet ik ook niet, maar je kunt het dus nu nog niet weten. Je zou, als je uitzoekt hoe je dat effectieve rendement berekent, een gemotiveerde schatting kunnen doen als de maanden juni-september 2021 niet al te veel afwijken van de maanden ervoor.
Ik zou er nog niet zomaar bang voor zijn dat de rente erg omhoog gaat, zo goed gaat het nog niet met de rentes in de wereld. In het ergste geval hoor je dat in november en maak je dan een klap geld over, als je dat blijkbaar toch hebt liggen.

3 likes

Wij willen graag een flink deel van de studieschuld van mijn vriend aflossen. Dit vanwege het krijgen van een hypotheek, maar ook omdat het een vrij grote schuld is (60 k), en het een fijn gevoel geeft om alvast wat te hebben afgelost. De schuld is gedeeltelijk oud en nieuwe stelsel. Nu loont het qua hypotheek natuurlijk om eerst het oude stelsel af te lossen en daarna het nieuwe stelsel. (Overstappen kan pas in november omdat in 2022 pas de aflossings fase ingaat) weet iemand of je specifiek de schuld in het oude stelsel alleen kan aflossen, als je extra aflost? Dus dat je kan kiezen waar het geld heengaat? Of wordt het 50/50 verdeeld over oud/nieuw?

Edit: wachten tot 2022 kan natuurlijk ook, maar dan zijn de huizen natuurlijk ook weer duurder haha, en we hebben nu net ons (met deze studieschuld te dure) droomhuis gezien hahaha

De hypotheekverstrekker kijkt naar de initiƫle schuld (dus de 60K) en niet naar het restbedrag. Extra aflossen en dan alsnog met een schuld van zeg 20K zitten maakt dus niet zo veel uit, dat geld had je dan beter in het huis kunnen stoppen. Als je een keer extra hebt afgelost kan je overigens wel de hypotheekverstrekker verzoeken naar de openstaande schuld te kijken ipv de initiƫle schuld maar de hypotheekadviseur zei dat het niet vaak gebeurd dat ze daar rekening mee houden. Daarnaast moet je, voor zover ik weet (ook in 2 leenstelsels afgestudeerd) een keuze maken voor 1 van 2 leenstelsels wbt aflosregeling. Het is dus niet zo dat je een schuld hebt die deels onder het oude en deels onder het nieuwe leenstelsel valt en ze 1 voor 1 aflost.

2 likes

Ongevraagd advies maar hebben jullie nagedacht over hoe het dan gaat als jij een deel van zijn studieschuld aflost? Leggen jullie dat vast en krijg jij dat terug, mocht er iets tussen jullie gebeuren dat je niet had voorzien? Of ben je het dan kwijt? (Allebei prima overigens, als je er maar op bedacht bent en bewust voor een van die gevolgen kiest en er 100% achter staat.)

@Feather
Onze hypotheekadviseur zei dat je het bedrag kon laten bijstellen bij DUO als je veel hebt afgelost, maar weet niet zeker hoe dat werkt want wij hebben dat uit eindelijk niet gedaan.

1 like

Dat is wat ik bedoelde inderdaad. Ik heb daar met DUO over gebeld, je kan zelf het maandbedrag opnieuw laten berekenen als je minimaal 1 keer minimaal 100 euro (oid) extra hebt afgelost. Als je meer hebt afgelost dan verwacht, gaat je maandbedrag omlaag omdat je een kleiner bedrag over dezelfde totale periode moet terug betalen.

Hypotheekverstrekkers zijn alleen niet verplicht om rekening te houden met die extra aflossing/lager maandbedrag.

Thanks! Wij hebben dit zo afgesproken inderdaad met de hypotheek adviseur. Dit kan denk ik ook zo makkelijk omdat de aflossingsfase nog niet in is gegaan, en het maandbedrag dus nog niet vaststaat. @flamoes ja we hebben geregeld dat wat ik in de schuld stop qua vermogen dat deel van het huis voor mij wordt.

Ik ben me er overigens wel bewust van dat je op deze manier het ene gat met een ander (groter) gat dicht hahaha. Maarja zo’n schuld van 60k zorgt voor ongeveer 120k minder hypotheek…

2 likes

Is het niet zo dat als jouw vriend in 2022 kiest voor het nieuwe stelsel, al zijn schuld onder het nieuwe valt? Dit is bij mij (start in 2014, bachelor met basisbeurs, einde in 2018, master in leenstelsel) namelijk wel zo. Dan maakt het dus ook niet uit waar je op aflost.

1 like

Klopt wat je zegt, als hij kiest voor overstappen gaat de volledige schuld onder het nieuwe stelsel vallen.

@Baron Als bij jou nooit de basisbeurs is weggevallen (dwz je hebt deze 48 maanden lang ontvangen), dan kan het idd zijn dat je nog onder het oude stelsel valt. Weet je dat zo?

1 like

Irritant dat dat niet duidelijk is, want als die studieschuld in 35 jaar af te lossen is, drukt het ook echt een stuk minder op je hypotheek. En het is zonde om af te lossen als de situatie anders blijkt te zijn dan je voor ogen hebt. Moet je al snel kiezen?
Bij het nieuwe stelsel was de mindering in hypotheek slechts net iets meer dan de schuld zelf, dus heel anders dan het oude stelsel.

Mijn vriend kan iig kiezen en dan valt zijn Bsc (oud) en Msc (nieuw) allemaal onder het nieuwe stelsel.

1 like

Ja inderdaad. In mijn geval maakt mijn studieschuld daardoor ook vrij beperkte impact op de max hypotheek. Nu is een mindering van 60k natuurlijk vrij fors, maar als alles in het nieuwe stelsel valt zou je ook kunnen kiezen voor de helft aflossen.

Ja klopt inderdaad! Maar het punt is dus dat hij pas in november mag overstappen, eerder kan blijkbaar niet…

Thanks allemaal voor de antwoorden! Zoals ik het zo lees lijkt het allemaal nog niet zo simpel als dat ik me het had voorgesteld, en bij verschillende hypotheek adviseurs ook nog eens anders te zijn!

1 like

Maar kan je al met dit in je achterhoofd gewoon op pad gaan en proberen te kopen, met deze kennis in het achterhoofd? Zoals je zegt is wachten ook zonde en bij ons heeft het ook 9 maanden geduurd voordat we echt een keer beet hadden.

1 like

Ja exact! Het wordt natuurlijk alleen maar duurder…

Moet wel zeggen dat telkens je grens verschuift in de huidige markt, je gaat steeds creatiever denken. Eerst wilden we ons spaargeld gewoon in de koop van het huis steken, maar je kan ook dat spaargeld in de studieschuld stoppen en meer hypotheek krijgen… en de markt dwingt je er bijna toe om tot het uiterste te gaan.

2 likes

Ja :woman_shrugging:t3: het is helemaal kut.

Aan de ene kant hoop je dat het instort maar dat hoop ik nu niet meer :grimacing: maar zou al mooi zijn als die enorme groei er gewoon eens uit gaat. Maar ja, er is een ander topic om je hart te luchten over de woningmarkt! Hoop dat jullie ondanks alles wel kunnen genieten van het proces, het kan ook wel echt leuk zijn om je leven samen uit te stippelen.

1 like

Ah ja zeker! En daar genieten we ook echt van:) en het helpt ook door te denken dat als het niet lukt, er weer nieuwe deuren open gaan. Bijvoorbeeld een tijdje in het buitenland wonen ofzo.

1 like

Ja mijn vriend mocht dit ook, maar nog steeds geen brief gehad? Wel van duwo via e-mail bevestigd dat het mocht?..

Ik kreeg vanochtend een mail dat een deel van m’n studieschuld is kwijt gescholden want prestatie beurs :partying_face: helemaal mooi want nu is m’n schuld een stuk overzichtelijker. Echter, ik studeer nog en maak nog tot augustus ofzo gebruik van m’n prestatie beurs (reizen) en ga in februari weer lenen ivm verlies baan om terug te gaan naar onbetaalde stage. Als ik naar de toekomstige maanden kijk staat er onder de reisvoorziening wel prestatie beurs en dat die kwijtgescholden is, en de lening staat er ook nog, maar onder ā€œmijn schuldenā€ staat er niks onder ā€œschuld opbouwenā€.

Heeft iemand iets soortgelijks gedaan/gehad? Ik denk dat het is omdat ik een tweede master doe. Ik wil niet m’n reisvoorziening voor de komende maanden terug moeten betalen 🄲

Die lening van februari tot juli komt nog wel bij m’n schuld maar de reisvoorziening niet?