Is het niet zo dat als jouw vriend in 2022 kiest voor het nieuwe stelsel, al zijn schuld onder het nieuwe valt? Dit is bij mij (start in 2014, bachelor met basisbeurs, einde in 2018, master in leenstelsel) namelijk wel zo. Dan maakt het dus ook niet uit waar je op aflost.
Klopt wat je zegt, als hij kiest voor overstappen gaat de volledige schuld onder het nieuwe stelsel vallen.
@Baron Als bij jou nooit de basisbeurs is weggevallen (dwz je hebt deze 48 maanden lang ontvangen), dan kan het idd zijn dat je nog onder het oude stelsel valt. Weet je dat zo?
Irritant dat dat niet duidelijk is, want als die studieschuld in 35 jaar af te lossen is, drukt het ook echt een stuk minder op je hypotheek. En het is zonde om af te lossen als de situatie anders blijkt te zijn dan je voor ogen hebt. Moet je al snel kiezen?
Bij het nieuwe stelsel was de mindering in hypotheek slechts net iets meer dan de schuld zelf, dus heel anders dan het oude stelsel.
Mijn vriend kan iig kiezen en dan valt zijn Bsc (oud) en Msc (nieuw) allemaal onder het nieuwe stelsel.
Ja inderdaad. In mijn geval maakt mijn studieschuld daardoor ook vrij beperkte impact op de max hypotheek. Nu is een mindering van 60k natuurlijk vrij fors, maar als alles in het nieuwe stelsel valt zou je ook kunnen kiezen voor de helft aflossen.
Ja klopt inderdaad! Maar het punt is dus dat hij pas in november mag overstappen, eerder kan blijkbaar nietā¦
Thanks allemaal voor de antwoorden! Zoals ik het zo lees lijkt het allemaal nog niet zo simpel als dat ik me het had voorgesteld, en bij verschillende hypotheek adviseurs ook nog eens anders te zijn!
Maar kan je al met dit in je achterhoofd gewoon op pad gaan en proberen te kopen, met deze kennis in het achterhoofd? Zoals je zegt is wachten ook zonde en bij ons heeft het ook 9 maanden geduurd voordat we echt een keer beet hadden.
Ja exact! Het wordt natuurlijk alleen maar duurderā¦
Moet wel zeggen dat telkens je grens verschuift in de huidige markt, je gaat steeds creatiever denken. Eerst wilden we ons spaargeld gewoon in de koop van het huis steken, maar je kan ook dat spaargeld in de studieschuld stoppen en meer hypotheek krijgen⦠en de markt dwingt je er bijna toe om tot het uiterste te gaan.
Ja het is helemaal kut.
Aan de ene kant hoop je dat het instort maar dat hoop ik nu niet meer maar zou al mooi zijn als die enorme groei er gewoon eens uit gaat. Maar ja, er is een ander topic om je hart te luchten over de woningmarkt! Hoop dat jullie ondanks alles wel kunnen genieten van het proces, het kan ook wel echt leuk zijn om je leven samen uit te stippelen.
Ah ja zeker! En daar genieten we ook echt van:) en het helpt ook door te denken dat als het niet lukt, er weer nieuwe deuren open gaan. Bijvoorbeeld een tijdje in het buitenland wonen ofzo.
Ja mijn vriend mocht dit ook, maar nog steeds geen brief gehad? Wel van duwo via e-mail bevestigd dat het mocht?..
Ik kreeg vanochtend een mail dat een deel van mān studieschuld is kwijt gescholden want prestatie beurs helemaal mooi want nu is mān schuld een stuk overzichtelijker. Echter, ik studeer nog en maak nog tot augustus ofzo gebruik van mān prestatie beurs (reizen) en ga in februari weer lenen ivm verlies baan om terug te gaan naar onbetaalde stage. Als ik naar de toekomstige maanden kijk staat er onder de reisvoorziening wel prestatie beurs en dat die kwijtgescholden is, en de lening staat er ook nog, maar onder āmijn schuldenā staat er niks onder āschuld opbouwenā.
Heeft iemand iets soortgelijks gedaan/gehad? Ik denk dat het is omdat ik een tweede master doe. Ik wil niet mān reisvoorziening voor de komende maanden terug moeten betalen š„²
Die lening van februari tot juli komt nog wel bij mān schuld maar de reisvoorziening niet?
Mijn vriend dacht dit ook maar helaas⦠Hij gaat nu bezwaar aantekenen om te vragen dit toch aan te passen.
Nou als je dat keuzemenu volgt wel. Hij is begonnen in 2013, en viel tijdens de master (3 jaar) onder het leenstelsel. Dan zou je moeten kunnen switchen volgens de website, maar hij heeft die optie niet gekregen. Welke andere voorwaarden hebben ze verzonnen dan?
Waarom vond jij het andere stelsel voordeliger? Ik hoef nog niet terug te betalen maar ben al wel aan het kijken hoe/wat.
Ah wat ontzettend vervelend! Hier hadden ze wel wat transparanter over mogen zijn.
Wanneer krijg je trouwens te horen of je kunt overstappen? Vlak voor de aflosfase, of al in de aanloopfase?
Vlak voor je gaat afbetalen. Die brieven zouden in november verzonden zijn voor de mensen die in januari beginnen met aflossen.
Ja hij heeft gebeld en blijkbaar kan het niet omdat hij āeen hele opleidingā heeft afgerond met een basisbeurs. Ik ben vooral pissig dat dit soort regels constant tijdens het spel worden aangepast. Ten eerste zijn je bachelor geneeskunde en de master helemaal geen aparte opleiding en scheelt het op 22k gewoon 60 euro per maand! We hebben net een hypotheek afgesloten op basis van de kennis die DUO verstrekt. In ons geval is het geen ramp, maar dit is toch onwerkbaar voor een groot gedeelte van de samenleving?
Ik ben ook begonnen in 2013 en viel tijdens de master onder het leenstelsel. Ik mocht wel overstappen (bericht kwam idd half november en heet: Bericht terugbetalen: Aflossing studieschuld, lekker vaag ook weer die titel); dus ik ga er vanuit dat dat bij jouw vriend ook moet lukken! Sowieso is duo echt helemaal kut met communicatie over dit onderwerp.
Edit: zie nu je bericht en huh wat raaaaar. Ik heb een gecombineerde master gedaan; dus dan zou het ineens wel kunnen? In principe had hij dan ook tijdens de master nog basisbeurs moeten ontvangen, als het geen nieuwe opleiding was volgens duo.
Hij heeft een bachelor (3 jaar) gedaan van sept 2013 - juli 2016 dus heeft indd tot na 2015 basisbeurs ontvangen. En als je dan een eenjarige master doet is het wel te overzien, maar een 3-jarige waarbij werken ook nog moeilijk is⦠Wat een gezeik.
Maar wat hij tijdens zijn master heeft geleend valt toch wel onder het nieuwe systeem (want die master is begonnen onder het leenstelsel)? Hopelijk scheelt dat nog iets.