Afbetalen studieschuld

Mijn vriend dacht dit ook maar helaas… Hij gaat nu bezwaar aantekenen om te vragen dit toch aan te passen.

Nou als je dat keuzemenu volgt wel. Hij is begonnen in 2013, en viel tijdens de master (3 jaar) onder het leenstelsel. Dan zou je moeten kunnen switchen volgens de website, maar hij heeft die optie niet gekregen. Welke andere voorwaarden hebben ze verzonnen dan?

Waarom vond jij het andere stelsel voordeliger? Ik hoef nog niet terug te betalen maar ben al wel aan het kijken hoe/wat.

Ah wat ontzettend vervelend! :hushed: Hier hadden ze wel wat transparanter over mogen zijn.

Wanneer krijg je trouwens te horen of je kunt overstappen? Vlak voor de aflosfase, of al in de aanloopfase?

2 likes

Vlak voor je gaat afbetalen. Die brieven zouden in november verzonden zijn voor de mensen die in januari beginnen met aflossen.

2 likes

Ja hij heeft gebeld en blijkbaar kan het niet omdat hij ‘een hele opleiding’ heeft afgerond met een basisbeurs. Ik ben vooral pissig dat dit soort regels constant tijdens het spel worden aangepast. Ten eerste zijn je bachelor geneeskunde en de master helemaal geen aparte opleiding en scheelt het op 22k gewoon 60 euro per maand! We hebben net een hypotheek afgesloten op basis van de kennis die DUO verstrekt. In ons geval is het geen ramp, maar dit is toch onwerkbaar voor een groot gedeelte van de samenleving?

Ik ben ook begonnen in 2013 en viel tijdens de master onder het leenstelsel. Ik mocht wel overstappen (bericht kwam idd half november en heet: Bericht terugbetalen: Aflossing studieschuld, lekker vaag ook weer die titel); dus ik ga er vanuit dat dat bij jouw vriend ook moet lukken! Sowieso is duo echt helemaal kut met communicatie over dit onderwerp.

Edit: zie nu je bericht en huh wat raaaaar. Ik heb een gecombineerde master gedaan; dus dan zou het ineens wel kunnen? In principe had hij dan ook tijdens de master nog basisbeurs moeten ontvangen, als het geen nieuwe opleiding was volgens duo.

1 like

Hij heeft een bachelor (3 jaar) gedaan van sept 2013 - juli 2016 dus heeft indd tot na 2015 basisbeurs ontvangen. En als je dan een eenjarige master doet is het wel te overzien, maar een 3-jarige waarbij werken ook nog moeilijk is… Wat een gezeik.

Maar wat hij tijdens zijn master heeft geleend valt toch wel onder het nieuwe systeem (want die master is begonnen onder het leenstelsel)? Hopelijk scheelt dat nog iets.

Nee de opleidingen zijn apart maar de studieschuld is een hoop! Totaal logisch natuurlijk. Deze oplossing zou veel schelen want die eerste drie jaar waren een stuk goedkoper.

Maar kijk, hier staat ook dat je mag kiezen: Onder welk stelsel val ik? – VSSD – Studentenvakbond

Dan heeft duo toch gewoon… geen gelijk? :cry:

1 like

Ze hadden destijds ook gezegd dat het niet mee zou tellen in je hypotheek dusja :upside_down_face:

3 likes

Super raar dit allemaal! Mijn vriend heeft uiteindelijk wel de brief gekregen eind november en kon dus gelukkig overstappen. Hij heeft mbo en hbo bachelor gedaan onder het oude stelsel, en pre-master en master (gedeeltelijk) onder het nieuwe stelsel. Hij had in theorie dus een hele opleiding al afgerond onder het oude stelsel, dezelfde situatie als hier geschetst. Misschien is het verschil dat hij tijdens zijn master zowel in het oude als nieuwe stelsel viel en dus zo niet had kunnen ‘weten’ vantevoren dat de voorwaarden waaronder je studeert veranderen, en dat hij daarom mocht kiezen onder welk stelsel hij viel?

Maar wij hebben hier ook echt veel stress over gehad, met name voor de hypotheek aanvraag. Duo is zo’n belabberde organisatie en je weet eigenlijk totaal niet waar je aan toe bent, zelfs tot het moment dat we die brief kregen twijfelden we in welke situatie we zouden vallen. Het scheelt maandelijks ook echt veel geld…

1 like

Hmm apart. Misschien moet hij opnieuw even bellen en is niet iedereen helemaal op de hoogte.

1 like

Dit zeggen al veel mensen maar zou dat inderdaad doen!

Ik was ook een twijfelgeval en bij mij is het naar ‘nee geen keuze’ gevallen omdat mijn eerste master (start 2014) in het oude stelsel viel. Mijn tweede master (start 2015) werd niet herkend als nieuwe opleiding (door zowel duo als de universiteit, ik heb ook 2 diploma’s met dezelfde ma-titel)
Als ik wel een tweede master had gedaan die onder een ander traject viel, dan was ik een nieuwe opleiding gestart onder het nieuwe leenstelsel = had ik kunnen terugbetalen naar nieuwe stelsel.

Als ik jouw verhaal lees is hij zijn master begonnen onder het nieuwe leenstelsel dus is hij een nieuwe opleiding begonnen (dit zeggen zij zelf immers) onder het nieuwe stelsel = mogen terugbetalen volgens de nieuwe regels.

1 like

Ik zou hier sowieso achteraan gaan. Ik ben het laastste basisbeurs jaar (2014) gestart. Heb de bachelor stufi gehad, master leenstelsel en mocht kiezen.

1 like

oh vind dit echt zo interessant! jezus duo, fix je shit.

ik moet zeggen dat ik vorig jaar wel echt meerdere keren heb gebeld, alles heb uitgezocht en opgeschreven, en dat mijn uitkomst zoals hierboven wel klopte. als je na 1-9-2015 begonnen bent met een (voor DUO geldende!) nieuwe opleiding = leenstelsel, dus kiezen in afbetalen.

2 likes

Nou de wijsheid dat elk persoon bij DUO iets anders zegt blijkt te kloppen, dus nogmaals bellen was een goed advies! Ook dat schema was fijn om te hebben :smiley: Degene die hij vandaag sprak zei dat hij wel had mogen switchen. Bij onze hypotheekaanvraag hebben we dat ook op papier gekregen, dat was ik vergeten. Er gaat iemand direct achteraan en het is maandag als het goed is gefixt.

4 likes

Maakt het ook nog uit in welk jaar je ooit bent begonnen met studeren? Weten jullie dat? @Shaaar
Ik ben in 2008 begonnen ooit👵🏽 maar in sep 2015 met een master begonnen(voor duo nieuwe opleiding dus?).
Maar ik mocht volgens mij helemaal niet kiezen en ik twijfel nu of dat wel had gemogen?

Edit: en hoe zit het als je in 2014 bent begonnen met een studie bachelor (oude stelsel denk ik) en in 2018 met master (nieuwe stelsel denk ik). Had je dan over je gehele schuld mogen kiezen voor afbetalen onder de nieuwe regels?

Wat is nu eigenlijk het voordeel van switchen behalve dat je langer over afbetalen mag doen?