Afbetalen studieschuld

Daarom zeg ik ook dat wij die aanname doen, maar wij kijken niet naar het maandbedrag. Puur naar de hoofdsom bij aanvang minus evt extra aflossing. Beetje zoals bij een extra aflossing op de hypotheek: kies je voor looptijdverkorting of lastenverlaging? Wij mogen die aanname gewoon doen dat het lastenverlaging is

2 likes

Het verzwijgen zou ik uiteindelijk nooit iemand aanraden. Je bent verplicht al je financiele verplichtingen te melden bij de bank. Tuurlijk ga je ervan uit dat je nooit in de financiele problemen raakt, maar als je dat wel raakt (arbeidsongeschiktheid, overleiden of scheiden van partner, baan kwijtraken in crisis, ga zo maar door) en er blijkt dat jij de bank verkeerd geinformeerd hebt door een schuld te verzwijgen, kan je echt niet meer rekenen op coulance. Daarnaast is het officieel ook fraude en zijn de middelen die de bank mag inzetten niet mild.

1 like

Ja true. Zij doen er heel makkelijk over maar zij zijn er natuurlijk ook bij gebaat als jouw hypotheek hoger is want dan krijgen zij meer geld.

1 like

Ah heel erg bedankt voor al jullie antwoorden! Ik ga toch nog even door sparen tot ik het hele bedrag bij elkaar heb en dan tegen die tijd kijken of ik dan ga aflossen (wat ik gevoelsmatig graag wil) of het voor een huis ga gebruiken! Bedankt allemaal! :kissing_heart:

1 like

Door dit topic geef ik alle hoop op om ooit een huis te kopen :joy: Alleen ik heb al 35 000 euro schuld en heb nu echt geen top salaris om dat even terug te betalen. Jammer

Ik weet natuurlijk niet hoe het voor iedereen individueel was maar ik vond het dus juist heel erg meevallen hoeveel minder je kan lenen door studieschuld. Hopelijk is dit een beetje bemoedigend voor je.

2 likes

Oh ik hoorde van iemand dat 2 of 3 keer je studieschuld wordt afgetrokken van het bedrag dat je mag lenen. Maar dat is dus een dikke roddel?

In het 15 jaar stelsel is het ong 2/2,5x je schuld ja. In 35 jaar stelsel ongeveer de schuld zelf

Oooooh oke dan is het daarme verward denk ik. Wij zitten er echt tussenin. Nog 3 jaar gift gekregen van het oude stelsel en masterjaar (4e jaar) moeten lenen bij het nieuwe stelsel. Dat scheelt weer pfoee

Ik ben echt benieuwd wat het voor ons gaat worden. Wel 30.000 euro spaargeld en allebei een vast contract (gemiddeld jaarsalaris pp ongeveer gelijk aan spaargeld) maar ik heb wel een studieschuld van 12.000 euro. Spaargeld niet gebruiken om studieschuld af te betalen dus? Val volledig in oude stelsel. Ben in 2011 begonnen met studeren. Voel me wel schuldig want vriend verdient al meer dan ik en ik heb ook nog eens schuld. Als we geen huis kunnen kopen komt het door mij

Met die bedragen kan je denk ik prima wat vinden. Zou gewoon eens een orienterend gesprek met de bank plannen. Dat is gratis en dan krijg je inzicht in wat je nu kan lenen en wat je qua kosten koper nodig hebt voor zo’n huis. Kan je altijd nog kijken of alles afbetalen veel uit haalt en verschil maakt.

2 likes

Ik moet echt beter gaan sparen als ik dit zo lees allemaal:(.

5 likes

Toevallig dacht ik hier afgelopen weekend ook aan. Ik heb momenteel best wat geld en zou alles in 1x af kunnen lossen. Ik heb besloten het niet te doen, maar er wel voor te zorgen dat ik het geld bewaar, en alleen gebruik igv nood. Mocht ik een huis willen kopen kan ik alsnog eerst de schuld aflossen leek me.

Hier soortgelijke situatie en konden nog steeds een huis kopen van ruim 3ton. Dus dat moet vast goed komen ;). 12d valt heel erg mee (al voelt dat natuurlijk niet zo).

Als ik via mijn bank even grofweg ga berekenen wat mijn vriend en ik voor hypotheek kunnen aanvragen, is het zo ontmoedigend. 190k max omdat we een studieschuld hebben van samen 50k. :frowning: dus ondanks dat we allebei op jaarbasis ongeveer 30k verdienen krijgen we een hypotheek waar we eigenlijk niks mee kunnen. Als we onze studieschuld achter houden, krijgen we een maximale hypotheek van 290k. Dat scheelt zoveel. Denk dat we maar moeten beginnen met huren komend jaar.

Ik heb een vraag over of een studieschuld nu aftrekbaar is bij de belastingaangifte en ik heb daarom maar even dit topic gekozen om mijn vraag te stellen.

Ik was altijd in de veronderstelling dat wanneer je je studieschuld gaat aflossen, je dit mocht aftrekken bij je belastingaangifte. Hierdoor heb ik altijd gedacht van ‘nou ik ga eerst wel sparen voor een huis, je mag het toch aftrekken etc…’ Kortom gewoon maandelijks aflossen vanaf het moment dat het moet en niet meer.
Vandaag heb ik mijn belastingaangifte gedaan en wat me opvalt is dat er volgens mij nergens duidelijk wordt gevraagd naar of je een studieschuld aflost. Vandaar dat me dat aan het denken bracht.
Naar wat te hebben gegoogeld, begrijp ik dat een studieschuld alleen aftrekbaar is in box 3. Maar binnen deze box heb je recht op een heffingsvrij vermogen van 30.360.
Mijn redenering toen: zo lang je vermogen niet boven dit bedrag uitkomt, kun je je studieschuld niet aftrekken. Wanneer je wel meer dan 30.360 aan eigen vermogen hebt, dan moet je daarover belasting betalen en is je studieschuld aftrekbaar. Klopt dat?

Ik ben sinds zo’n 2 jaar begonnen met terugbetalen. Gewoon het maandelijkse bedrag wat DUO heeft vastgesteld. Daarnaast heb ik ruimschoots kunnen sparen de afgelopen jaren. Recent heb ik een huis gekocht en heb ik momenteel een ruime spaarrekening. Nu we een huis hebben gekocht, verwacht ik niet ooit nog zo’n volle spaarrekening te krijgen.
Dus eigenlijk zou het dan nadat we de meeste kosten voor het huis achter de rug hebben en het financieel weer een beetje stabiel is, beter zijn om wel mijn studieschuld (ongeveer 9k) in grotere bedragen af te lossen of niet? Dat zou me meer voordeel opleveren dan alleen het maandelijkse bedrag aflossen…?

Heb toevallig vandaag met de belastingtelefoon gebeld, ging wel over een schuld maar niet specifiek de studieschuls. Ze zei inderdaad dat je pas kon aftrekken als je vermogen boven die 30.000 os of bij fiscale partners boven de 60.000 gezamenlijk vermogen. Moest de schuld wel hoger zijn dan het drempelbedrag. Anders had aftrekken geen zin zei ze.
Met de rest kan ik je niet helpen, sorry!

1 like

Wat is je rente? Het enige dat je bespaart door sneller af te lossen is dat je minder rente betaalt, want de looptijd wordt korter, maar als je een rente van 0.0 of 0.01% hebt loopt dat helemaal niet op, dus kun je ook gewoon besluiten dat geld lekker achter de hand te houden voor het geval je het nodig hebt, of voor het geval je nog wel wat aftrekposten in box 3 kan gebruiken (misschien ga je lekker doorsparen, misschien krijg je een erfenis, etc).

Heldere uitleg!
De rente van mijn studieschuld is nu 0.12% en die ligt vast t/m eind 2019…

Ongeveer 20% van mijn spaargeld is bestemd voor het afbetalen van mijn studieschuld. (Ik heb niet zoveel hoeven lenen in mijn tijd) Ik hóef het geld nog niet af te betalen maar ik heb het dus wel al ruim en breed klaar staan op mijn spaarrekening. Toch vind ik het moeilijk om daadwerkelijk de stap te zetten het in één keer af te betalen. Wat zal ik doen?

• Direct in één keer afbetalen
  • Pas in één keer afbetalen wanneer ik moet gaan afbetalen
  • Direct beginnen afbetalen maar in termijnen
  • Pas in termijnen gaan afbetalen wanneer het moet

0 stemmers