Afbetalen studieschuld

Ik zou ervan af willen zijn, spaarrente is toch zo goed als nul. Lijkt me ook fijner als ik een hypotheek wil (hahaha ha ha ver-van-mijn-bed). Direct of in termijnen afhankelijk van hoe grote hap het uit je spaargeld is en of je genoeg overhoudt voor een kapotte wasmachine etc. :slight_smile:

Ja het is wel een grote hap, 20% maar ik hou nog wel genoeg over! Heb een apart potje waar ik minimaal een x bedrag in heb voor onvoorziene kosten en voor de rest aparte potjes voor vakantie of andere dingen. Ik denk dat ik eerst een deel ga overmaken en misschien begin volgend jaar de rest :grin:

1 like

oja haha he tpercentage heb ik overheen gelezen! Superchill, ik zou het afbetalen!

1 like

Dankje! Het voor mezelf zo uitschrijven in het topic heeft al geholpen om mijn keuze te maken :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Ik zou niet extra aflossen, maar dat komt omdat ik liever mijn netto “vermogen” zoveel mogelijk liquide heb!

Denk dat het eraan ligt wat je doelen zijn, hoe hoog je rente is etc.

Zelf betaal ik in termijnen af en pas wanneer het moet. Mijn rente is nu ook 0%. Spaar dan liever ernaast en mocht de rente omhoog gaan, dat ik dan extra ga aflossen.

1 like

Ik heb m’n schuld ook in 1 keer afbetaald, beste keuze ooit, ben er nog steeds bijna elke dag blij mee.

5 likes

Hoeveel ‘last’ heb je van deze schuld in je dagelijks leven? Als je al een huis gekocht hebt en je er niet moreel bezwaard door voelt zou ik het lekker laten staan en minimaal aflossen. Als je nu nog niet verplicht aflost is je rente waarschijnlijk ergens in de laatste 2 jaar vastgesteld en dus 0%, dan groeit die schuld in het geheel niet. Je spaargeld kun je wel laten groeien (investeren, beleggen, vastzetten tegen hogere rente, noem het op), dus je zou direct geheel aflossen kunnen zien als stelen uit je eigen portemonnee.

Ik heb een huis, ik voel die schuld niet in m’n nek hijgen, ik kan de aflossing elke maand makkelijk missen en met m’n spaargeld kan ik wel lucratievere dingen bedenken dan aflossen. Als over een aantal jaar m’n rente opnieuw vastgesteld wordt en enorm stijgt kan ik altijd heroverwegen om sneller af te betalen.

7 likes

Daar heb je ook wel een punt!

Mooi verwoord, en ik ben het hier ook mee eens (maar had niet meer gereageerd omdat ik dacht dat er al een keuze was gemaakt).

Aan de andere kant is het heel bevrijdend om je studieschuld in een keer af te betalen. Dat is dan ook de reden dat ik dat wel heb gedaan. Ik had de studieschuld als spaardoel en was dolgelukkig en trots dat ik het in een keer kon afbetalen. Maar als je die keuze gaat beredeneren was het zoals @Merel duidt niet per se de meest verstandige of logische keuze.

1 like

Mag je tijdens het aflossen eigenlijk ook nog extra betalingen doen, of zit je dan vast aan dat maandbedrag?

Yes, je mag ook extra aflossingen doen

1 like

Perfect! Ik heb laatst al een groot bedrag afgelost, met mijn huidige schuld kan ik nu ook al een prima hypotheek krijgen. Dus dan laat ik het restbedrag nu via de gewone manier gaan. Dan kan ik later altijd nog extra aflossen als ik daar behoefte aan heb.

2 likes

Ik kreeg mail dat ik moet gaan terugbetalen vanaf januari. Kan nu kiezen voor (correct me if i’m wrong) de methode voor 2012 of na 2012. Maar kom op zelfde bedrag uit? Kan het kloppen dat ze niet naar inkomen kijken trouwens?

Als ik rekenhulp gebruik staat er namelijk iets van:

  • te betalen: 45
  • te betalen naar inkomen: 230
  • te betalen totaal per maand: 45

Ben zo bang dat het maandelijks bedrag keihoog zal zijn.

Dit komt volgens mij door het feit dat jouw totale schuld over 15 jaar moet worden uitgesmeerd. Naar draagkracht kun je wel 230 euro per maand aflossen, maar jouw studieschuld is niet zo hoog om dit ook daadwerkelijk te moeten. Het totaalbedrag moet namelijk worden verdeeld over grofweg 180 maanden. Het kan wel kloppen dat het maandbedrag bij beide situaties ongeveer gelijk is, want beiden hanteren ze een termijn van 15 jaar.

2 likes

Ah logisch eigenlijk, dankje! Ik snap het nu beter dan met de rekenhulp haha :sweat_smile:. M’n vriend moet ook gaan betalen lees ik net, yay
!

De tweede situatie hanteert een termijn van 35 jaar, geen 15. Dat maakt juist het grote verschil tussen de twee toch?

@Girasol Volgens mij is die 45 euro een soort minimum bedrag in het tweede stelsel voor schulden onder bedrag x Ă©n is jouw schuld zo laag dat je daar in het eerste stelsel in 15 jaar volledig mee kan aflossen, waardoor ze toevallig gelijk uitkomen. Bedragen zijn doorgaans hoger in het eerste stelsel dan in het tweede, want die aflosperiode is korter.

Ik zou vooral (als het maandbedrag gelijk is) kijken naar de voorwaarden en wat het best uitkomt voor jou als je naar de toekomst kijkt.

1 like

Let wel even goed op met je hypotheek. Om een mij onduidelijke reden rekenen ze vaak met je originele schuld, ook al heb je al veel extra afbetaald.

Ik dacht dit altijd ook maar er was hier een forummer die bij een bank werkte en volgens haar kon je (mits je veel had afgelost) je originele bedrag laten bijstellen.

Overigens is het toch echt belachelijk dat iedereen met een studieschuld blijkbaar slim genoeg is om te studeren maar dat niemand iets snapt van DUO. Ze maken het echt te ingewikkeld.

4 likes

Omdat aflossing op je studieschuld annuĂŻtair gaat (dat wil zeggen, bij een gelijke rente is het maandbedrag over de looptijd hetzelfde, maar wisselt de verdeling rente/aflossing in het maandbedrag). Dus als je niet extra aflost, blijven de maandlasten gelijk - en dat is waar hypotheekverstrekkers naar moeten kijken.