Afbetalen studieschuld

Ik moet het zelf in 15 jaar terugbetalen en schrok ook toen ik zag hoeveel ik volgens duo per maand kan betalen. Gelukkig is dit niet verplicht, ik betaal nu maandelijks af wat ik moet betalen op basis van mijn studieschuld. Hiermee los ik de lening in 15 jaar af terwijl dit anders veel sneller zou zijn als ik uitga van het andere maandbedrag (mijn inkomen + die van mijn partner).

3 likes

Ja precies. Ik houd het voor nu ook zo.

Bedenk wel: als je om deze reden overstapt bespaar je hooguit drie jaar rente. Vervolgens zit je voor de rest van je aflosperiode in sf15 in plaats van sf35. Wat betekent dat je fors sneller moet aflossen (=hoger bedrag), je schuld zwaarder mee telt bij een hypotheekaanvraag, je draagkracht anders berekend wordt en de rente anders berekend wordt en daardoor vaak net iets hoger uit valt. Is allemaal prima als je een paar duizend euro studieschuld hebt die je snel verwacht af te lossen, zou bij forsere bedragen andere afwegingen maken.

2 likes

Het was bij de oude regeling zo dat met elke maand dat je het inkomen van je partner uitsluit je een maand extra moet aflossen. dus ipv 15 jaar zou dat max 30 jaar zijn.

Nu staat er op de infopagina andere info. Lekker duidelijk weer, blijkbaar is die regel altijd verkeerd uitgelegd? Ik heb daar destijds met maken van keuze voor oude of nieuwe contact over gehad en daarbij toch echt die uitleg van max 30 jaar gekregen.

Edit betere bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0011453/2005-09-01
ā€œVoor ieder jaar dat op grond van de toepassing van het eerste lid geen rekening wordt gehouden met het inkomen van de partner van de debiteur wordt de aflosfase verlengd met een jaar.ā€

ligt misschien ook aan hoeveel je verdient en gaat verdienen. in mijn werkveld zijn de lonen laag, dus ik ben juist blij met die looptijd van 15 jaar, want dat betekent dat er een grotere kans is dat er een restschuld wordt kwijtgescholden aan het eind van de rit. ik moet zelfs een beetje lachen als het weer wordt afgeschreven elke maand, want ik betaal op basis van draagkracht net iets meer dan de helft van wat ik eigenlijk (schuld/180) zou moeten terugbetalen. als het ongeveer zo doorgaat wordt er iets van 8-9k kwijtgescholden. (ik bereid me al voor op een doembericht waarmee ik uit mijn naĆÆeve bubbel word gehaald)

6 likes

Ja klopt, zou in ieder geval een afweging maken aan de hand van je eigen situatie en niet op hoe je nu nog drie jaar 0% kunt houden.

1 like

Dit kan ik me inderdaad nog herinneren dat dit letterlijk op de IB/duo website zo stond. Forever alone dus voor mij niet boeiend. Wel debiel dat ā€˜t nu oneindig verlengd wordt dan? Bizar…

2 likes

Via duo.nl > proclaimer > webarchief kan ik helaas niet verder terug dan december 2017. Daar stond toen het volgende:

• Uw aflosfase is 15 jaar. Laat u het partnerinkomen niet meetellen, dan wordt de aflosfase verlengd met het aantal maanden waarin u dit doet.

Rot dat je het dan verkeerd is verteld, en als ik dit hierboven erbij pak kan ik me indenken dat je dan denkt maximaal 30 jaar terug betalen. Maar ook na die vijftien jaar hoĆ©f je je partner nog steeds niet mee te laten tellen en wordt het weer met een maand verlengd, etc etc. Kortom: ik denk niet dat de regeling toen anders was (maar ik heb niet teruggezocht tot in de IB-groep periode), maar eerder informatievoorziening die niet toereikend/genoeg was (of zelfs foutief als je anders is verteld). In mijnduo zie je het echter wel heel duidelijk: je aantal aflossingsmaanden nemen niet af zolang je ā€˜partner niet meetellen’ aan hebt staan.

Maar dit is geen onduidelijke informatieverstrekking dit is letterlijk iets anders. Want ā€˜verlengd met de periode dat het partnerinkomen niet meetelt’ is wezenlijk anders dan ā€˜je moet gewoon betalen tot het einde der dagen als je het partnerinkomen niet meetelt en zelf weinig verdient’.

1 like

Ik dacht dit ook maar je moet dus tot in de eeuwigheid aflossen. Met het bedrag wat ik nu maandelijks betaal duurt dat voor mijn hele schuld 300 jaaršŸ˜‚

2 likes

Ik voel me best dom, maar ik snap het niet zo goed met die rente? Je betaalt x rente over je totaalbedrag, maar je lost iedere maand af dus iedere maand is je totale schuld dan lager. Dan is de rente die je betaalt ook iedere maand minder, toch?

Weet jij waar dit vandaan komt? Ik ben 2 weken geleden overgestapt van regeling, maar dat de rente opnieuw wordt vastgesreld staat nergens in die brief…

1 like

Nou ik betaal nog niet af maar er komt elke maand rente bij nu. Dik 80 euro per maand gewoon. Schuld wordt hoger omdat ik niet afbetaal en daardoor wordt de rente weer hoger.
Dus als ik over een jaar ga afbetalen (bijv) is er bijna 1000 euro bijgekomen

2 likes

Ja maar als je aflost, wordt je bedrag elke maand lager en dus ook je rente lijkt me.
Als je 100€ aflost van 10.000, betaal je maand 1 100+rente over 10.000
En daarna 100+ rente over restbedrag (wat dan geen 10.000 meer is).

Ja maar ik los nog niet af. Dus nu wordt mijn schuld hoger omdat ik elke maand weer iets meer rente betaal over mijn iets hogere schuld.

Daarnaast heb ik ook geen geld om het af te lossen want ik heb geen baan. Dus het is niet echt dat ik het nu kan tegengaan ofzo. Gelukkig zit ik in sf15 en is het na 15 jaar klaar.

2 likes

Ja precies dat is idd mijn vraag! Maar ik kan t nergens duidelijk vinden, en ik voel me nu dus kneiterdom want misschien is het gewoon logisch dat je dan elke maand minder rente betaalt?

1 like

Ja ik bedoelde de situatie van @weetikveel , aangezien zij de vraag stelde in eerste instantie.

Maar dat zou mij logisch lijken ja. Of het ook zo werkt heb ik niet uitgezocht :sweat_smile:

Edit, maar het zou denk ik in theorie kunnen, dat je schuld dusdanig hoog is, en je draaglast dusdanig laag dat je er meer rente bij krijgt dan je kan aflossen. Dat zou in theorie volgens mij wel kunnen als de rente hoog is. Dan stijgt je schuld ondanks dat je aflost :face_with_monocle:

1 like

Oo excuus ik dacht dat het specifiek ging over het stukje rente over rente betalen.

4 likes

Ik vraag me dit ook af, heb een paar weken geleden gekozen voor de nieuwe regeling en heb net de brieven teruggelezen maar ik zie het ook nergens staan

1 like

Je betaalt alleen niet echt rente per maand in de letterlijke zin. Je betaalt een x bedrag per maand af en er komt een x bedrag bij voor de rente. Dat bedrag wat je afbetaald blijft gewoon hetzelfde, dat verandert niet per maand. Alleen je schuld gaat minder snel naar beneden omdat er ook rente bijkomt. Of ze het wel per maand berekenen weet ik niet, goede vraag.

Ik heb de eerste drie jaar ook rente moeten betalen en met een giga studieschuld steeg mijn studieschuld door de rente harder dan dat ik afbetaalde. Nu heb ik 5 jaar 0% rente gehad en is het wel wat gedaald, maar in de tussentijd heb ik nog een studie gedaan en weinig inkomen gehad dus dat was minimaal. Nu heb ik meer inkomen, maar gaat de rente weer zo omhoog en dat mijn schuld waarschijnlijk ook gewoon weer omhoog gaat. Kortom, ik ga het nooit afbetalen. Nog 7 jaar wachten dan is het voorbij…

2 likes