Weet jij waar dit vandaan komt? Ik ben 2 weken geleden overgestapt van regeling, maar dat de rente opnieuw wordt vastgesreld staat nergens in die brief…
Nou ik betaal nog niet af maar er komt elke maand rente bij nu. Dik 80 euro per maand gewoon. Schuld wordt hoger omdat ik niet afbetaal en daardoor wordt de rente weer hoger.
Dus als ik over een jaar ga afbetalen (bijv) is er bijna 1000 euro bijgekomen
Ja maar als je aflost, wordt je bedrag elke maand lager en dus ook je rente lijkt me.
Als je 100€ aflost van 10.000, betaal je maand 1 100+rente over 10.000
En daarna 100+ rente over restbedrag (wat dan geen 10.000 meer is).
Ja maar ik los nog niet af. Dus nu wordt mijn schuld hoger omdat ik elke maand weer iets meer rente betaal over mijn iets hogere schuld.
Daarnaast heb ik ook geen geld om het af te lossen want ik heb geen baan. Dus het is niet echt dat ik het nu kan tegengaan ofzo. Gelukkig zit ik in sf15 en is het na 15 jaar klaar.
Ja precies dat is idd mijn vraag! Maar ik kan t nergens duidelijk vinden, en ik voel me nu dus kneiterdom want misschien is het gewoon logisch dat je dan elke maand minder rente betaalt?
Ja ik bedoelde de situatie van @weetikveel , aangezien zij de vraag stelde in eerste instantie.
Maar dat zou mij logisch lijken ja. Of het ook zo werkt heb ik niet uitgezocht
Edit, maar het zou denk ik in theorie kunnen, dat je schuld dusdanig hoog is, en je draaglast dusdanig laag dat je er meer rente bij krijgt dan je kan aflossen. Dat zou in theorie volgens mij wel kunnen als de rente hoog is. Dan stijgt je schuld ondanks dat je aflost
Oo excuus ik dacht dat het specifiek ging over het stukje rente over rente betalen.
Ik vraag me dit ook af, heb een paar weken geleden gekozen voor de nieuwe regeling en heb net de brieven teruggelezen maar ik zie het ook nergens staan
Je betaalt alleen niet echt rente per maand in de letterlijke zin. Je betaalt een x bedrag per maand af en er komt een x bedrag bij voor de rente. Dat bedrag wat je afbetaald blijft gewoon hetzelfde, dat verandert niet per maand. Alleen je schuld gaat minder snel naar beneden omdat er ook rente bijkomt. Of ze het wel per maand berekenen weet ik niet, goede vraag.
Ik heb de eerste drie jaar ook rente moeten betalen en met een giga studieschuld steeg mijn studieschuld door de rente harder dan dat ik afbetaalde. Nu heb ik 5 jaar 0% rente gehad en is het wel wat gedaald, maar in de tussentijd heb ik nog een studie gedaan en weinig inkomen gehad dus dat was minimaal. Nu heb ik meer inkomen, maar gaat de rente weer zo omhoog en dat mijn schuld waarschijnlijk ook gewoon weer omhoog gaat. Kortom, ik ga het nooit afbetalen. Nog 7 jaar wachten dan is het voorbij…
Dat denk ik inderdaad ook want je kan die zin op beide manieren uitleggen maar nergens staat expliciet dat het na 30 jaar stopt. Wel goed dat het nu duidelijker op de site staat zodat er geen dubbele uitleg meer mogelijk is maar inderdaad beetje jammer dat ik verkeerd ben voorgelicht want dat was de hoofreden om niet over te stappen naar het nieuwe stelsel.
Maargoed ik weet het nu wel dus tijd voor actie want anders blijft die schuld eeuwig boven het hoofd hangen en met rente gaat het alleen maar meer worden terwijl ik mogelijk recht heb op kwijtschelding op medische gronden.
Geen idee nog waar te beginnen. Toch terug naar die studentendecaan ben ik bang. Zo geen zin om die hele geschiedenis weer op te moeten halen.
Het percentage aan rente blijft gelijk, maar als je meer aflost dan alleen je rente word je schuld lager en gaat dus elke maand wat je aan rente betaalt omlaag.
Nee dat bericht kreeg ik ook helemaal niet! Alleen mijn bericht van 2 jaar geleden dat ik tot dec 2026 0.00% heb, en dan het bericht van aantal weken terug dat ik van 15 naar 35 jaar mag. Met link naar calculator zodat ik kon bekijken qat voordelig was. Als het klopt dat mijn rente dan opeens 2.46% wordt, hadden ze dat er wel even bij mogen zeggen… DUO zelf is nog niet bijgewerkt
Ik vind dit artikel niet zo sterk (zwak uitgedrukt). Er wordt een bewering gedaan dat was beloofd dat de lening renteloos zou zijn die vervolgens totaal niet onderbouwd wordt. Ik vind overigens wél dat ze een punt hebben dat de overheid had moeten waarschuwen dat geld lenen geld kost, maar terugbetalen onder sociale voorwaarden ≠ renteloze lening.
Ik baal overigens ook van de hoge rente hoor, mijn termijnbedrag verdubbelt ook terwijl ik niet opeens dubbel zo snel van mijn schuld af ben, maar vind al het geroep over beloftes die de overheid zou hebben gedaan die niet gestaafd worden ook nogal zwak
Je betaalt rente op rente.
@Tjiftjaf heb gebeld met DUO en vertelde dat de rentevaste periode niet verandert met overstappen van terugbetalingsregels in aanloopfase!
Haha ja alles is vreemd eigenlijk. Anderzijds, je mag nu pas overstappen, terwijl ik al jaren weet dat ik het in de 35 jaar wil doen. Alleen mag je dat niet eerder kenbaar maken (of heeft geen consequentie in ieder geval)
Erfenisje binnengekregen vandaag. En in plaats van leuke dingen met dat geld te doen, gooi ik de emmer leeg bij ome duo. Ik heb hierdoor geen schulden meer daar, maar ik kan leukere dingen verzinnen om te doen met dat geld.
Ik snap je gevoel maar in feite héb je toch al ‘leukere dingen’ gedaan met dat geld? Je hebt nu kunnen studeren van een erfenis, dat lijkt me een prachtige besteding van een geldbedrag zoals dat.
Verder niet specifiek naar jou gericht maar ik hoor dit soort opmerkingen vaker (oa ook in mijn eigen omgeving), maar het blijft een lening die je zelf gedaan hebt. Dus t is niet alsof het afbetalen nu ineens geld weggooien is?
Precies dit en je bent ook van die rente af.
Het was geplaatst in het ‘wat je even kwijt wil’ topic niet in dit topic. En het blijft toch kut dat je geld terug moet betalen, ook al heb je het gebruikt voor je studie en het leven.