Afbetalen studieschuld

Ja klopt, maar @kleinmeisje zit ook in die regeling dus voor haar zou het dan ook moeten gelden dat ze minder dan 45 euro mag afbetalen per maand.

1 like

Deels eens ik denk als buitenstaander die er via het forum wel vanalles over mee krijgt dat de Nederlandse Overheid er ook gewoon een soep van maakt door steeds aanpassingen te voeren en iedereen in andere systeme te houden. Dat zie je hier in dit topic ook zo vaak, dan spreekt iemand uit zijn ervaring waaro iemand anders reageert met een andere ervaring en dan blijkt na een korte discussie dat ze gewoon in totaal verschillende systemen zitten met andere regels.
Desalniettemin stel ik me persoonlijk wƩl vragen bij de ethiek van 18-jarigen naar een studielening te dwingen alsook de nood voor een lening ansich, met een studie investeer je ook gewoon als maatschappij in je talent, zeker in een meer kennis-gerichte economie als Nederland.

3 likes

Ja… als je een schuld hebt van 60.000€, was je met die beurs niet schuldenvrij gebleven.
Dan was het 15.000€ minder geweest ofzo, maar niet 0 :sweat_smile:

8 likes

Is dit niet de paar duizend euro aan rente die erbij komt kijken? Ik weet het ook niet hoor, maar kan me dit wel zo voorstellen. Ja of je betaalt inderdaad in kortere termijn af.

Ik moet zelf 150 betalen ongeveer en betaal dan wel in veel kortere termijn af, dus niet in 35 jaar. Maar misschien zou die eerste optie voor jou ook wel kunnen.

Mijn mening over de studielening is veranderd sinds ik werk. Toen ik studeerde (1e jaar dat er geen basisbeurs was) vond ik het verschikkelijk. Ik werkte naast mijn studie, leefde heel zuinig en kreeg heel veel stress van mijn studieschuld. Nu ik werk en een goed salaris verdien, zie ik dat ik mijn studieschuld makkelijk kan betalen. Ik los zelfs iets meer af dan moet om er eerder vanaf te zijn. Doordat ik heb gestudeerd heb ik ook een goede baan. Het is dus ook wel redelijk dat ik daar aan meebetaal.

Het grappige is dat ik juist vaak het advies krijg om niet extra af te lossen. Want de rente is zo laag en het rendement om beleggingen is beter.

Ik zie bij de demonstratie vaak studenten staan. Toen ik nog studeerde had ik er misschien ook wel tussen gestaan. Terwijl ik nu compensatie niet nodig vind.

7 likes

Mijn rente is nu nog 0% en dat is nog 3 jaar zo! Ik dacht eerst ook rente maar dat zou gek zijn omdat ze nu nog niet weten wat het % over 3 jaar is.

Ik maak me veel zorgen over mijn studieschuld en ben constant bezig met geld besparen om begin 2025, wanneer m’n rentevrije periode stopt, zoveel mogelijk af te lossen. Ik hoop dan af te lossen tot er nog Max 30.000 open staat. En dat wordt een mega uitdaging. Al mn spaargeld gaat dan daarnaar toe en ik weet niet of dat verstandig is.

Mensen die roepen: ja maar de spaar rente en beleggingen zijn gunstiger!!1
Ja fijn, I know, maar ik heb momenteel in totaal zo’n 20% van mijn totale studieschuld op mn rekening staan dus die rente over het bedrag dat ik heb valt in het niet met de rente die over mn schuld zal gerekend worden.

Duimen dat de rente berekening voor 2025 lager is dan voor 2024…

Hmm nee dan weet ik het ook niet!

Ik ga in januari beginnen met afbetalen maar weet nog steeds mijn maandbedrag niet. Wanneer wordt dat doorgaans bekend gemaakt? Wil nu wel een keer weten waar ik aan toe ben.

Het wordt altijd in november bekend gemaakt voor komende jaar. Meestal 2e/3e week van de maand

4 likes

Ik kreeg vorig jaar op 12 november bericht!

1 like

Ik heb onlangs 2000 euro extra van m’n studieschuld afgelost. Ik krijg echter bericht van DUO dat er 1923 euro is afgeschreven van m’n schuld. Misschien een domme vraag, maar weten jullie waarom 2000 eur niet van m’n schuld is afgehaald en waar het resterende bedrag is gebleven? Of is dit extra rente oid vanwege extra aflossing? Kan het nergens online vinden…

Ik weet het ook niet, maar bij mij is dit ook zo. Ik dacht inderdaad ook aan rente.

1 like

Volgens mij is dat rente, je zou het bij alle afschrijvingen op de site van duo moeten kunnen zien

1 like

Betaal je 73 euro per maand af als vast bedrag? Volgens mij rekenen ze een maandbedrag mee.

Wow ja, dit klopt! Dus als je iets extra aflost, dan betaal je dat + een extra maand, wat dan beide van je schuld afgaat? Of die extra maand komt in hun ā€˜portemonnee’ terecht en gaat niet van mijn schuld af. Hoe moet ik dat zien :sweat_smile:?

1 like

Ik weet het niet precies. Duo denkt dat je dan de standaard maand niet betaald ofzo. Als je volgende maand kijkt zie je wel dat die 2k betaald is. Want je normale maand gaat er ook af.

1 like

Mijn maandbedrag is vn 160 naar 230 gegaan. ik kan echt wel huilen. Het is echt niet alsof ik een mega vetpot aan salaris heb en mijn partner werkt maar parttime (kan ook niet meer). Wtf moet ik nou doen

2 likes

Je kan in bezwaar gaan tegen het nieuwe maandbedrag.

2 likes

Ja maar hoe koelant zijn ze? Ik zie het niet gebeuren dat ze hier wat mee doen?