Ik denk dat er best wat mogelijk is, als je goed onderbouwt waarom dit nieuwe bedrag echt te hoog is voor jou. Misschien dat je ze kan bellen?
Is het mogelijk om het pijljaar te verleggen? Ze kijken naar het inkomen van twee jaar terug dus als dat gedaald is zou je een verlegging kunnen aanvragen. Moet je even zoeken op verlegging peiljaar duo.
Heb bericht over het maandbedrag dat ik moet gaan betalen vanaf januari en daar staat inderdaad in dat mijn rente 0% blijft, super fijn!
Je zou toch een bericht/mail moeten ontvangen wanneer er nieuwe berichten bij DUO voor je klaar staan? Mijn mailadres is bekend bij DUO maar ik heb dus geen bericht gehad over mijn nieuwe maandbedrag. Nu kom ik toevallig hierlangs waardoor ik besloot even te kijken maar ik heb geen mail ontvangen. Niet dat ik heel blij ben met mijn nieuwe maandbedrag, ga volgend jaar bijna ā¬400 pm betalen, ā¬100 pm meer dan wat ik nu betaal. Dus ik ga maar even hard duimen dat ik straks met een fijne loonsverhoging het jaar start.
Wat. 400 euro. Dit is toch echt belachelijk?? Hoe kan dit zo hoog zoveel omhoog gaan? @Solee @Lara bedankt voor jullie adviezen! Mijn inkomen is niet omlaag gegaan maar mijn zorgkosten wel omhoog en ik verdien teveel om daar toeslagen voor te krijgen. Ik word echt een beetje misselijk van deze hele situatie zeg
Tja, ik ben er ook niet blij mee maar je doet er zo weinig aan. Ik heb een hoge studieschuld welke ik in 15 jaar moet terugbetalen. En ik heb aan het begin van mijn aflosperiode de āfoutā gemaakt om te pauzeren omdat ik te weinig inkomen had om af te betalen. Daar plukken ik nu de wrange vruchten van. Gelukkig heb ik een inkomen waardoor ik het kan betalen en daarom vind ik ook dat ik niet mag klagen (genoeg mensen die echt in de problemen komen). Al gok ik wel dat DUO zelf vind dat ze mij matsen want op basis van mijn resterende schuld in combinatie met het aantal maanden dat ik nog moet aflossen had ik nog veel meer moeten betalen per maand (bijna ā¬700) en als dat mijn maandbedrag wordt heb ik wel echt een probleem.
Mag ik vragen hoeveel jullie ongeveer verdienen, of jullie 15 of 35 jaar afbetalen, en of jullie een partner hebben, dat jullie meer dan 200 pm moeten betalen?
Schrik er echt van
Ik heb afgelopen jaar 28 pm betaald en komend jaar naar 37. Echt een lachertje, als dat zo blijft (ik betaal in 35 jaar) blijft 70% van mn schuld over voor kwijtschelding. Zal wel niet zo zijn omdat ik steeds meer ga verdienen maar ik snap dus echt niet waarom mijn maandbedrag zo laag is als mn schuld zo hoog is.
Bizar zeg! Ik moet wel zeggen dat ik 2 jaar geleden een stuk minder verdiende dan nu, mogelijk gaat het per 2025 wel flink omhoog. Maar ik snap nu ik de reacties hier lees niet zo goed hoe die berekening nou zit en wat te verwachten.
Misschien was je start salaris al hoog genoeg voor een draagkracht waarmee je je hele schuld afbetaalt?
Wauw, ik verdiende bij mijn eerste baan 1750 netto voor fulltime, dan zou 260 euro echt een enorme hap zijn
Is het in 2024 dan het loon van 2022 of het loon van 2021? In 2024 is 2 jaar terug natuurlijk 2022, maar nu 2 jaar terug is 2021.
@McApple ik had 6 november een mail gehad van duo dat het voor 14 november bekend zou zijn, maar zelf ook geen mail gehad toen het ook daadwerkelijk bekend was.
Ik heb ook de vooraankondiging niet ontvangen. Dus heb voor de zekerheid maar mijn emailadres doorgegeven want wellicht is daar iets fout gegaan (zou wel vreemd zijn want dit mailadres heb ik echt al jaren en nooit is er een ander mailadres bij DUO bekend geweest).
Haaa ik ben ook maar ff gaan kijken en ga van 22 euro naar 160 euro per maand
maar moet zeggen dat het mij nog meevalt, ik denk dat ze mijn partner nog niet mee hebben geteld? kom ik daarmee achteraf in de problemen of kan ik gewoon wachten tot ze er op een zeker moment (waarschijnlijk volgend peilmoment) zelf achterkomen dat ik een (financieel) partner heb? en mān eigen inkomen was in 2022 ook aanzienlijk lager dan mān inkomen nu dus als dit een jaar zo blijft ben ik op zich niet heel erg boos
Heb je ook bij āMijn gegevensā aanstaan dat je attentiemails wilt ontvangen?
Je krijgt vanzelf een verzoek om inkomen van je partner door te geven. Zolang je die nog niet gehad hebt zit je wel goed lijkt me.
Ja, alles staat zoals het moet staatn. Voorheen kreeg ik ook gewoon de mails
alleen deze keer dus niet terwijl ik niks heb gewijzigd. Nu is mijn bedrag (zag ik net) afgelopen zaterdag vastgesteld dus misschien dat de mail nog moet komen.
Wauw wat veel zeg
Ik heb ook geen mail gehad dus gok foutje van duo of komt idd later nog
Ik val onder de oude regeling en bij mij was het bedrag in eerste instantie gewoon totale schuld gedeeld door het aantal maanden. Pas op mijn verzoek werd een berekening van draagkracht gedaan.
Ik ga van 69 naar 99 euro⦠valt nog mee maar alsnog
Voelt het als zonde van het geld.