Precies wat ik dacht ![]()
![]()
Ja helaas wel. Ik kwam er laatst achter dat mijn studieschuld alleen maar is opgelopen de afgelopen jaren omdat de rente hoger is dan het bedrag dat ik maandelijks af los
.
Vind de paniek hierom wel altijd boeiend, want eigenlijk betekent het gewoon dat je heel veel gratis geld krijgt. Je schuld is dan zo hoog dat je hem op inkomen niet kunt dragen en over x jaar ben je er vanaf.
Dat is inderdaad een manier om ernaar te kijken. Maar als je in 35 jaar aflost bijv, is dat een hele lange periode waarin de schuld zwaar op de hoogte van een mogelijke hypotheek drukt. Het kan ook een fijn gevoel zijn om er maar gewoon vanaf te zijn in plaats van al die jaren te zien hoe langzaam het slinkt of juist oploopt.
Als je te weinig verdient om je schuld daadwerkelijk af te lossen kan je zonder schuld ook weinig hypotheek krijgen toch?
@Kees Klopt, maar heel eerlijk; ik moet zeker met de nieuwe rekenregels de eerste persoon waarbij de studieschuld het voornaamste probleem is bij het kopen van een huis nog tegenkomen. Juist omdat je waanzinnig gematst wordt en dus geen reƫel maandbedrag hoeft te betalen. Feit is: hij slinkt als je genoeg inkomen hebt in verhouding tot het geleende bedrag. Als je dat niet hebt zit je echt in een heel genereus programma.
Heeft iemand zin om even mee te denken met mijn situatie wat betreft duo? Ik vind dit zo moeilijk maar het zijn veel te simpele vragen om aan een account ofzo te stellen.
Ik vind dit wel leuk. Als je een berichtje stuurt met alle relevante info en wat precies je vragen zijn, dan denk ik met je mee.
Huh hoe werkt dit?
Ga jij er vanuit dat @boonie dār schuld op den duur kwijtgescholden wordt en ze dan totaal gezien meer geld gratis heeft gekregen dan dat ze nu jarenlang aan rente betaalt/gaat betalen?
Bij mij is dit wel precies wat er gaat gebeuren
Nouja in Boonieās specifieke geval geen idee (gaat me ook niks aan), maar dat zijn de regels. Jij betaalt x jaar naar draagkracht, zij schelden kwijt. Dat betekent dus dat je een combinatie van schuld en inkomen kunt hebben waarbij je aan het eind van de rit het oorspronkelijke bedrag niet eens aanraakt. Vind het ook heel terecht dat die schuld niet de rest van je leven achter je aan holt en ben daardoor soms echt verbaasd over de verongelijkte geluiden van oud studenten.
Ik snap dit dus ook nooit zo goed, mijn familie panikeert nogal wel eens om mijn studieschuld maar ik maak me totaal niet druk.
Ik verbaas mij eigenlijk niet meer over dat soort reacties. Ik merk nog altijd dat veel oud-studenten met een studieschuld zich toen en nu nog steeds niet goed hebben ingelezen. Bijv. het fabeltje dat je nooit rente zou moeten betalen. Dat roepen mensen nog steeds heel verongelijkt.
Dit is het ook precies hoor, ik heb zelf destijds ook heel naĆÆef een paar jaar maximaal geleend en verbaas me echt over de hoeveelheid rente wat ik soms voorbij zie komen en dat bij sommige mensen hun schuld dus alleen maar hoger wordt in plaats van dat het afgelost wordt.
Heel het systeem is gewoon raar en verwarrend. Als je zogenaamde draagkracht minder dan 40 euro per maand is maar je wel verwacht wordt nog 2x dat bedrag aan rente extra te betalen. Dan kan je draagkracht toch beter 200 euro zijn met een lagere rente? Dan los je meer af. Maar goed, ik snap het dus niet zoals je ziet. ![]()
Maar verdiep je er dan in?
Ik snap niet wat jij bedoelt met die 40 euro draagkracht en dan 2x zoveel rente; die betaal je dan ook niet. Je betaalt een bedrag vanuit draagkracht en dat los je af, de rente komt daar niet maandelijks bovenop ofzo.
Nou precies, ik zei toch dat ik het niet snapte.
Nooit bij stil gestaan dat het bedrag inclusief rente naar draagkracht is. Maar dan nog kan ik er met mijn hoofd niet bij dat je geld betaalt om een schuld af te lossen maar die schuld wordt iedere maand hoger zonder dat je bij-leent en dat het letterlijk dweilen met de kraan open is.
Ik ga me er aan het eind van het jaar in verdiepen als mijn rentevrije periode afgelopen is. Gelukkig zit ik zelf in een iets minder slechte positie, kan ik waarschijnlijk alles in 1x aflossen voordat ik rente moet betalen en maak ik geen kans op kwijtschelding en āgratis geldā.
Nou ja dat is een soort coulance die de overheid wel hanteert en banken niet. Je verdient te weinig om verantwoord je maandbedrag te betalen, dus betaal je minder. Dat jaar telt gewoon mee in de 15 of 35 jaar dat je moet afbetalen. Als je daarna nog schuld over hebt, wordt dat kwijtgescholden.
Tbh kan ik er niet bij dat er mensen die dus blijkbaar vervolgopleidingen hebben gevolgd, zich 0 verdiepen in hun eigen studieschuld en doen alsof het zo mega oneerlijk is.
Wat bedoel je met dat de rente naar draagkracht is? De rente komt boven op je schuld hĆØ, niet bovenop het bedrag wat je aflost. (Uiteindelijk wel dus, maar niet meteen)
Ik snap wat je zegt en ik ben het er in de basis wel mee eens, maar het verschil tussen een studielening en een schuld bij de bank (zoals een hypotheek) is wel dat iedereen met een digid en een inschrijving bij een studie-instelling binnen ƩƩn minuut zoān lening aan kan gaan (en dat soms nog voor dat je 18 jaar bent). Bij een lening bij de bank krijg je een hele voorlichting (en in het geval van een hypotheek moet je naar de notaris, die jou als het goed is helemaal voorlicht).
Ik ben het met je eens dat studenten zich meer zouden moeten verdiepen en dat het allemaal niet zo āoneerlijkā is, maar ik vind ook wel dat de drempel iets hoger zou mogen zijn. In ieder geval qua voorlichting. Iemand zou op zijn minst de voorwaarden van je lening met je door moeten nemen, zoals dat bij de bank (of bij de notaris) ook gebeurt.
De voorwaarden van DUO zijn enorm gunstig, maar nu ook weer niet zo gunstig dat ik vind dat je zoān lening zonder voorlichting (of belehrung heet dat bij de notaris) zou moeten kunnen afsluiten.