Afbetalen studieschuld

Ik ben nog bezig en bij mij is de bachelor meegerekend voor 36 maanden, maar de master nog geen diploma nog niet. Dus ze rekenen een studiejaar wel echt als 12 maanden. In die andere maanden vakantie heb je namelijk alsnog gewoon recht op studiefinanciering. Er is dus gewoon ergens iets mis gegaan als je wel beide diploma’s hebt

1 like

Maar heb je dat andere deel van je bachelor onder basisbeurs gestudeerd? dan kan dat jaar er wel eens afgetrokken zijn.

1 like

Nee heb nog niet kunnen inloggen! Edit: nu wel, ook 1200 eu

1 like

En @Opheliac

Ja klopt, maar dat is maar 1 of 2 jaar van de bachelor geweest, daarna ook nog 3-4 jaar master geneeskunde gedaan, viel allemaal onder prestatiebeurs, en binnen 2015-2023, dus dan kom ik alsnog wel op 4 jaar uit? Maar waarschijnlijk begrijp ik het niet goed dan. Voelt oneerlijk als dat ene jaar er dan afgehaald wordt, want de rest van de opleiding heb ik alles moeten lenen en die basisbeurs niet gekregen, en dat is >4 jaar

1 like

Bij mij klopt het volgens mij ook niet. Ik heb ingelogd, staat dat ik voor 12 maanden compensatie krijg en voor welke master (Taalwetenschappen).
Maar ik heb daarna ook een eenjarige educatieve master gedaan, deze kun je alleen doen als je al een “normale” master gedaan hebt (taalwetenschappen dus in mijn geval). Ik kon er toen ook een jaar extra studiefinanciering voor aanvragen, dwz een jaar extra reisproduct en recht om te lenen. Dat lenen heb ik dat jaar ook gedaan. Vind het zo gek dat ik dan voor dat jaar geen compensatie krijg?
Het was bij deze master geen eigen keus dat het mijn tweede master was, dat was een vereiste haha

1 like

Het is maar hoe je het ziet. Je kunt voor een tweede master nagenoeg altijd lenen, maar het is jouw keuze geweest en je had al een master. Basisbeurs had je er sowieso niet voor gekregen, dus geen compensatie lijkt mij dan ook logisch.

Ook @aardbeitje
Je krijgt tegemoetkoming ten opzichte van de nieuwe (en niet de oude) situatie en het is eigenlijk vooral een gebaar omdat het niet har gehoeven. Dat houdt in: je krijgt nu basisbeurs voor de nominale duur van de opleiding, dus als je daarna nog een extra master gedaan of uitloop had waarvoor je vroeger nominaal + 1 kreeg rekenen ze dat terecht niet mee.

4 likes

Dit bovenstaande klopt niet.

Dit heb ik destijds aangevraagd en gekregen. Alleen omdat er toen nog leenstelsel was kreeg ik een jaar langer “recht op lenen” om het zo te zeggen (en reisproduct dus). Huidige studenten die in mijn situatie zouden zitten krijgen wel weer gewoon een jaar extra beurs.

En ja tuurlijk is het mijn eigen keuze, maar dan is deze hele master dus per definitie uitgesloten van tegemoetkoming want voor iedereen die deze doet is het hun tweede master. Vind het een beetje flauw ofzo als het een ingangsvoorwaarde is om al een master te hebben hier dan geen compensatie voor te geven. Het is niet of ik voor de lol dacht Oh ik ga ook nog even literatuurwetenschappen studeren omdat ik dat leuk vind ofzo.
Ik ben opgeleid voor een concreet vak waar een groot tekort in is (dus cut me some slack roverheid :sob:)

1 like

Oh dan zit ik fout wat betreft dat basisbeurs masterjaar. Verder denk ik er iets anders over. Vind het echt al een luxe dat er een vorm van compensatie is gekomen en verbaas me ergens ook om hoe mensen zich erin vastbijten.

2 likes

Kan dit komen omdat de studiefinanciering voor een master al in 2012 (geloof ik?) werd afgeschaft en dit dus al langere tijd onder het leenstelsel viel? Dat ze daardoor alleen die 12 maanden meenemen van uitloop eventuele bachelor? (Of misschien zit ik er helemaal naast, negeer dit bericht dan vooral)

1 like

Omg update (ik kwam dit even tegen in m’n eigen geschiedenis), nadat de duo helpdesk meerdere keren tegen me gezegd had (in verschillende gesprekken) dat ik wel in aanmerking kom voor de studie voucher, blijk ik dat dus toch niet!! :frowning:

Ik had er wel echt op gerekend, helaas. Maar toen ik de laatste keer belde, had ik iemand aan de lijn die me opeens zei dat ik een jaar lang recht gehad heb op de studiebeurs, maar ipv daarvan een lening had, en dat ik die wel met terugwerkende kracht kan aanvragen. Direct gedaan natuurlijk en ik reken er niet echt op (zou wel leuk zijn), maar ik vind het wel opvallend dat ik daar nu voor het eerst over hoor? Ik weet nog dat ik in die periode ook gebeld heb met duo hierover, toen werd er gezegd dat ik geen recht meer had omdat ik van HBO naar WO overgestapt was, dus toen heb ik het stop gezet en hetzelfde bedrag als lening genomen. Echt hoezo komt het dan nu pas uit dat ik dat toch terug kan krijgen?

(is dit eerste wereld probleem zeuren? Ja)
(hoop wel dat deze meid gelijk had over het recht op basisbeurs en dat terugkrijgen want dan stuur ik haar persoonlijk bloemen)

3 likes

Ik snap iets niet en ik voel me heel dom, maar hopelijk snapt iemand dit. Ik betaal sinds dit jaar rente over mijn studieschuld en ik los elke maand een hoger bedrag af. Toch wordt de rente die elke maand wordt bijgeschreven elke maand hoger. Ik had verwacht dat die rente die wordt bijgeschreven dan lager zou worden, omdat mijn studieschuld elke maand minder wordt en ik elke maand extra af los. Hoe kan dit?

Waar kijk je? Bij schuldhistorie of af en bij schrijvingen?

1 like

Bij bij- en afschrijvingen

1 like

Oh ja bij mij ook idd

Gek, bij mij wordt het rentedeel lager.

1 like

Mijn rentedeel was in maart 12 euro meer dan in februari :smiling_face_with_tear:

1 like

Mijne een stuk meer want best een hoge schuld. Ik snap het gewoon echt niet?

Bij mij wordt het ook elke maand lager. Ook toen ik net weer rente ging betalen (2 jaar geleden).

Maar het bedrag aan rente of je studieschuld?

Ben nu aan de lijn met duo, dus ben benieuwd

1 like

Nou heel chill geholpen. Maar het heeft bij mij te maken omdat ik extra heb afgelost, bij die aflossing is een deel rente vanaf gehaald en dat is niet los vermeld in de ‘algemene’ rente die er elke maand staat. Daarom leek t alsof ik elke maand meer ging betalen, maar dat is dus niet t geval. Ja het klinkt vaag he? Kan t ook niet goed uitleggen maar ik betaal dus wel elke maand minder rente.

4 likes