Afbetalen studieschuld

maar heb je al ingelogd en gekeken of je inderdaad steeds meer rente betaalt?

3 likes

Ja tuurlijk. Mijn schuld is met een paar duizend euro omlaag gegaan, maar de rente is gelijk gebleven. Ik ga duo idd even bellen.

1 like

Als ik inlog op DUO zie ik dit:

Waarom wordt er twee keer rente afgeschreven na mijn extra aflossing?

Eerst wordt de rente berekend over het oorspronkelijke bedrag, voor de extra aflossing. Daarna wordt er rente berekend over het lagere bedrag na de aflossing. Dit werkt in uw voordeel.

Is dat het misschien?

Is hier iemand die ervaring heeft met de verlenging van diplomatermijn op medische grond? Die ene ā€˜hack’ die twee jaar geleden viral ging via Francien Regeling en waar ze 25e voor vraagt, maar volgens mij een kwestie is van 2 documenten in (laten) vullen.

1 like

Ik ben destijds in gesprek gegaan met mijn SLB’er en die had die formulieren voor mij.

Ja die staan ook op de site van duo! (Aanvragen voorziening prestatiebeurs – Ho – DUO Zakelijk) Weet je nog hoe lang het ongeveer duurde tussen indienen formulieren en toekenning verlenging?

3 likes

Ja, wat wil je precies weten? Ik kreeg na ongeveer 1,5 maand bericht.

2 likes

Ja ik denk dat mijn vraag eigenlijk was of dit inderdaad neerkomt op een afspraak met je decaan maken en samen die documenten invullen, maar daar heb ik inmiddels antwoord op (namelijk: ja)

1 like

Door omstandigheden in ƩƩn keer mijn volledige studieschuld moeten aflossen deze week en ondanks dat m’n spaarrekening nu huilt voelt het toch wel heel lekker.

13 likes

Oke iets later dan gepland, maar ik ben studieschuldloos!! Voelt lekker!

41 likes

Wat heerlijk!
Ik zie dat ik destijds op jou gereageerd had, maar ik betaal nog steeds geen rente, dus heb ook nog niks extra afgelost :sweat_smile: maar twijfel wel echt nog regelmatig of ik het wel zal doen

2 likes

Wow lekker bezig

2 likes

Oh wat lekker, nog steeds geen rente! Je schreef dat je per 2025 wel zou betalen, of is dat dan na 2025?

1 like

Ja dat verwachtte ik idd, maar is blijkbaar niet zo. Nou, daar klaag ik niet over natuurlijk haha
Er stond vorig jaar dat ik 0% rente betaalde en dat t geldig zou zijn tot 31-12-2024. Dus daardoor ging ik ervan uit dat daarna rente zou komen. Maar nu staat er voor dit jaar ook weer 0%
En bij het andere deel van mn schuld staat wel een rentepercentage dat geldig is tot 21-12-2028, maar dat is een lage schuld, dus die rente is bijna niks

3 likes

Wat heerlijk! Lekker zeg
Ik heb ga eind van dit jaar ook een extra aflossing doen en dan ben ik er ook vanaf! Zou anders per 2026 rente moeten betalen.

2 likes

Mijn termijn van 5 jaar zonder rente loopt helaas af dit jaar :pensive:
Dus ik ben nu steeds naar de rente op staatsobligaties aan het kijken om te zien of het omhoog of omlaag gaat haha. Ik weet niet eens zeker of ik naar het goede kijk en het gaat natuurlijk pas om september (oude regeling), maar toch. Het lijkt eerder omhoog dan omlaag te gaan, terwijl ik al meerdere berichten heb gekregen dat mijn spaarrente weer omlaag gaat. Ik dacht dat dat wel een beetje verband had, maar blijkbaar niet echt. Ach ja, ik zal het in oktober wel horen.

Die van mij ook, ik was ook al gaan zoeken. Ik vind het ook vervelend dat je het zo laat pas hoort, terwijl dit best wel flink invloed heeft op mijn maandbedrag (voor mij gaat dit wel in de nieuwe regeling dus januari). Ik twijfel ook nog of ik niet dit jaar extra moet aflossen. Aan de andere kant, kan ik dat geld misschien beter beleggen als de rente meevalt.

1 like

Oh, die van mij loopt ook af, helaas. Wordt dat zo laat bekend gemaakt? Ik heb afgelopen 2 jaar de schuld stopgezet en ben als een malle aan het sparen gegaan om iets van rente te krijgen (niet dat het opschiet met 1,40% rente haha). Iets beter dan niets. Ik los dan een groot bedrag af in december zodat wanneer de rente op de studieschuld in januari begint ik nog 10.000 euro heb aan schuld.

Ik volg trouwens op Tiktok Danielle op Budget (volgens mij heet ze zo) die (ook) versneld haar studieschuld aflost. Ze gaat echt als een trein de eerste maanden, echt bizar. Wel leuk om te volgen en inspirerend.

2 likes

Ja ik vind dat ook jammer. Zit namelijk ook te twijfelen tussen een groter bedrag aflossen of niet. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat de spaarrente hoger is. En anders scheelt het vast niet veel.
Beleggen met geld dat eigenlijk niet van mij is doe ik liever niet. Het maakt natuurlijk niet veel uit zolang je gewoon het maandbedrag kan betalen en wat geld achter de hand houdt, maar toch. Is meer iets gevoelsmatigs denk ik.

@Nebula Ja ergens in oktober dus als het goed is, vind ik ook laat.
En zijn wel hogere rentes, je kan ook bij andere Europese banken sparen die ook onder die garantie vallen. Ik heb zelf een spaarrekening geopend bij Klarna, maar kreeg vandaag alweer een mail dat het zakt naar 1,80%. Als je het langere tijd vast kan zetten is het wel hoger. Maar als de rente op de studieschuld 2,5% ofzo is dan heb je daar alsnog niet heel veel aan haha.

Oh ik ken haar niet maar vind dat wel interessant als mensen ineens besluiten veel af te gaan lossen, dat het ook zo goed lukt. Dan was er dus ook wel wat te besparen haha

2 likes

Ik denk ook niet dat de spaarrentes hoger gaan zijn dan de rente op je studieschuld. Ik beleg om hopelijk ooit m’n studieschuld maandbedrag met dividend af te kunnen betalen. Nog een flinke weg te gaan, zeker als de rente flink gaat stijgen. Maar ik snap je gevoel wel qua beleggen met geleend geld. Aan de andere kant zijn er ook genoeg mensen met een hypotheek met hogere bedragen per maand dan een studieschuld die ook beleggen.

2 likes

Heb geen bericht gehad, maar besloot vandaag eens te googlen. Rente is blijkbaar al bekend. 2,33% voor SF35 en 2,29% voor SF15. Valt me nog mee eigenlijk, dacht dat het 2,4 zou worden.
Nu bedenken wat ik ga doen.

1 like