Alles over slapen, bedden, avondrituelen etc

Wow jullie hebben allemaal zo’n goed ‘schema’. Ik kijk meestal tot half 12 netflix, dan lig ik tot half 1/2 wakker en dan val ik chagrijnig in slaap.

1 like

Ik zweer echt bij die Ohrapax oordopjes van wax. Zonder slaap ik gewoon niet meer. Ik slaap zoveel dieper en kom ook gewoon echt in slaap, echt een aanrader.
Verder ben ik ook iemand die lastig in slaap komt, maar dopjes in en nog een YT filmpje aanzetten waarbij ik alleen hoef te kijken zodat ik mn dopjes al in kan houden en gewoon in slaap kan vallen halverwege, en ik ben dan toch vrij snel weg.

Oh en een notitieboekje op mn nachtkastje. Als ik lig te piekeren schrijf ik het op en spreek ik met mezelf af dat ik in de ochtend mag bepalen of het het waars is om over door te piekeren of dat het iets is dat op mn to do list moet ofzo voor die dag. Werkt ook goed voor mij.

1 like

Ik heb altijd een heel onregelmatig leven gehad door mijn werk.
Nu ik een normaal ritme heb slaap ik eigenlijk echt slecht en weinig (5u max 6u en onrustig volgens mijn fitbit)

Als ik dan een powernap doe slaap ik met gemak 3 uur.

Ik hoop dat als het normale leven wat normaler wordt dat ik echt langer ga slapen. Love powernaps maar niet omdat ik dagelijks echt veel te veel slaap te kort kom.

Ik heb al jaren ‘een slaapstoornis’. Kan zonder iets van medicatie niet in slaap komen…

Ik heb hier een aantal jaar anti psychotica voor gebruikt en daar sliep ik heerlijk mee maar opstaan was echt heel moeilijk en was de hele dag door nog moe.

Nu gebruik ik melatonine (10 mg) icm met asmr filmpjes op youtube of documentaires over geesten (daar val ik vreemd genoeg van in slaap) maar melatonine is eigenlijk geen oplossing op lange termijn. Normaal sliep ik om 22:00 en nu lig ik met gemak wakker tot
1/2:00 uur en word dan om 6 uur vaak weer wakker.

Ik ben altijd een slechte slaper geweest. Moeilijk in slaap vallen, moeilijk doorslapen, nachtmerries. Nu ik geen student meer ben en een baan heb waarvoor ik toch echt vroeg op moet merk ik het soms maar moeilijk te redden qua moeheid. Koffie en af en toe een blikje energy zijn lifesavers, maar halverwege de week ben ik al kapot…

1 like

Ik heb stress en kan niet slapen… morgen moet ik vroeg opstaan en hoe langer ik in bed maar t plafond blijf staren hoe geïrriteerder ik ben over hoe kort ik ga slapen…

Hadden we maar een slaap aan/uit knopje. (En een pieker aan/uit knopje)

1 like

Ik heb het ook sinds ik moeder ben. Een periode dat het heel erg was en nu gaat het wel goed maar met vlagen weer slechter. Vooral als ik stress heb of ergens anders slaap. Als ik stress heb krijg ik ook last van mijn blaas en moet ik tig keer uit bed om te plassen. Als ik dan 1 nacht slecht slaap word ik angstig voor de volgende nacht waardoor ik dan weer slecht slaap etc. Dus kom snel weer in een negatieve spiraal. Ik merk dat ik echt snel in een soort van zelfmedelijden zit en het gevoel heb dat iedereen lekker slaapt behalve ik, wat natuurlijk niet waar is. Het beste helpt om het te accepteren en relativeren maar dat is erg moeilijk. En als het echt niet gaat neem ik een slaappil, maar wil dat liever niet meer.

2 likes

Fijn dat hier al een topic over is! Ik lees momenteel Why We Sleep van Matthew Walker. Hij is ook te gast geweest bij de Deliciously Ella podcast, die kun je hier luisteren:

Naar aanleiding daarvan ben ik een tijdje heel strikt geweest met m’n slaap, maar dat is weer verslapt helaas. Ik doe veel aan Revenge Sleep Procrastination en mijn zoontje (bijna twee) is ook altijd een hele slechte slaper geweest. Hij slaapt nu gedurende de nacht eindelijk IETS beter maar vanmorgen lekker om 05.00u wakker. :upside_down_face:

Door dit boek wil ik het wel weer op gaan pakken want goed slapen is zo belangrijk.

5 likes

Ah wat goed dat je er zo bewust mee bezig bent! Dat van die schermen probeer ik ook, het vervelende is wel dat mijn man 's avonds wil gamen en dan staat dus de tv aan met felle kleuren en flitsen etc. Dus ik zou het laatste uur voor ik ga slapen in een andere ruimte moeten gaan zitten dan. Vet ongezellig.

En ritme is dé belangrijkste tip, helaas heeft mijn zoontje daar nog geen boodschap aan. :sweat_smile:

Overigens leerde ik uit dit boek dat de halfwaardetijd van cafeïne 5 tot 7 uur is dus ik drink het zelf niet meer na 10u in de ochtend.

1 like

Het heet Why We Sleep van Matthew Walker, die man die ook te gast is in die podcastaflevering.

Heel interessant en wetenschappelijk! Ik denk er nu over om een leeshoek te gaan creëeren ergens in huis waar ik de laatste één a twee uurtjes voor ik naar bed ga kan gaan zitten, met alleen kaarslicht ofzo. Nu alleen nog ff bedenken hoe en waar.

1 like

Is ook een heel deel van het boek aan gewijd! Dat deel moet ik nog lezen, haha.

2 likes

Ik merk zelf dat hormonen ZOVEEL invloed hebben op mijn nachtrust. Daar kwam ik achter tijdens mijn zwangerschap (die helaas met 9wk niet goed is gegaan). Vanaf de positieve test sliep ik werkelijk meer dan ruk en sinds de dag van de miskraam weer als vanouds diep. Nu denk ik ook dat eerdere dagen/weken van niet goed slapen wel eens te maken konden hebben met m’n cyclus.

Bij mij duurt het vooral relatief lang voor ik in slaap val en daar erger ik me wel aan. Misschien geef ik mezelf toch wel teveel prikkels 's avonds, ik lees veel op mijn iPad en kijk ook wel meer op mijn telefoon dan ik zou willen.

Ten eerste; wat vreselijk rot van je zwangerschap. :worried: Wilde niet zomaar op je berichtje reageren zonder daar even bij stil te staan.

Wat betreft het slechte in slaap vallen; daar heb ik dus ook heel erg last van. Bij mij komt het o.a. door een heel druk hoofd (ADHD) maar ook door de prikkels inderdaad. Lezen kun je beter op papier doen (in dat boek wat ik noemde wordt ook een onderzoek omschreven waaruit bleek dat lezen op een iPad de slaap ook verstoort) en je telefoon vanaf minstens een uur voor je gaat slapen wegleggen. Vind ik zelf lastig, maar probeer ik nu al een tijdje en heb toch het idee dat ik iets minder lang wakker lig. Ik twijfel nog, want wat bij mij een tijd geleden ook goed werkte was de Nothing Much Happens podcast, echt een aanrader! Maar dan moet dus wel m’n telefoon bij me liggen.

Ik weet even niet of dit het goede topic is, maar ik moet even wat kwijt. Ben een tijdje geleden naar de huisarts gegaan voor de slaapproblemen die ik al eigenlijk mijn hele leven heb. Moeite met inslapen, heel vaak wakker, hallucinaties, slaapverlamming. En dan overdag moe, maar ik val niet zomaar in slaap overdag.

De huisarts heeft me toen doorverwezen naar de neuroloog en daar ben ik net geweest. Hij zegt dat ik alle symptomen heb van narcolepsie (heb ook cataplexie-achtige dingen gehad in het verleden), behalve dan het extreem slaperige en daarom kan hij geen onderzoek starten. Hij wil eerst overleggen.

Ik voel me echt kut over die afspraak want ik heb vannacht weer zo slecht geslapen en daarom is mijn hoofd helemaal warrig. Kan niet goed nadenken/dingen verwoorden en heb ook het gevoel dat ik niet alles goed heb uitgelegd en heel veel dingen ben vergeten te vertellen.

Wat vervelend! Begrijpelijk dat je dan warrig bent. Ik weet hier verder niet veel over maar misschien kun je alles opschrijven van te voren dan weet je zeker dat je niks vergeet tijdens het gesprek.

Sterkte! Hopelijk kunnen ze je helpen

1 like

Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar dit moet heel naar voor je zijn. Misschien kun je de dingen die je voor je gevoel niet goed hebt kunnen uitleggen en vergeten bent opschrijven en die in je volgende gesprek (ik denk dat die er komt omdat hij gaat overleggen?) benoemen. Als er geen tweede gesprek komt kan je het misschien wel doorgeven aan je huisarts zodat die wel het totaalplaatje heeft, wie weet helpt dat! Sterkte, hopelijk kan de neuroloog je zelf helpen of in de juiste richting sturen!

1 like

Klinkt zo kut! Moest aan dit artikel denken toen ik je verhaal las:

@Koffiekopje @thedreammachine @Max Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik had van tevoren een lijstje gemaakt met alle punten die ik wilde noemen, maar dat heb ik er tijdens de afspraak niet bijgepakt, omdat de neuroloog allerlei hele specifieke vragen stelde. Niet zo handig van me.

Goede tip om een lijstje te maken van alle dingen die ik nu niet heb kunnen noemen, dat ga ik doen. Ik hoop dat er nog een tweede afspraak komt, maar ik weet dat nog niet zeker omdat hij eerst gaat overleggen. Ik spreek hem in ieder geval telefonisch dus dan kan ik ook aangeven dat ik dingen ben vergeten.

3 likes

Ik vraag me af of je echt zo deze conclusie kunt trekken hoor. Ben je niet altijd al een lichte slaper geweest? Als ik 1,5 uur diepe slaap haal is het mega veel. Meestal zit ik maar rond de 45 minuten.

Het is wel heel vervelend dat je niet functioneert inderdaad… geen tips dus hier helaas! Kan me met kinderen voorstellen dat je ook te pas en onpas in allerlei slaapfases wordt onderbroken, dus dat dat ook niet echt helpt.

Ik heb trouwens een fitbit die wel remslaap registreert en die ook een slimme wekker heeft, waardoor je niet gewekt wordt in diepe slaap. Maar waarschijnlijk heb jij een natuurlijke wekker, haha.

2 likes