Alles over slapen, bedden, avondrituelen etc

Mijn vriend heeft heel veel problemen met slapen en heeft toevallig gister net Superslapen gelezen. Dit gaat iets breder dan alleen diepe slaap, maar wat die auteur daar volgens mij over zei is dat je de ontwaakprikkels moet minimaliseren. Dus omgevingsgeluid zoveel mogelijk dempen (raam dicht bijvoorbeeld), en je kamer zo donker mogelijk maken. Dus geen licht van een nachtlampje, of een kier onder je deur ofzo. Je houding is ook belangrijk, omdat als je verkeerd ligt, je gaat draaien en je weer makkelijker wakker wordt. Je rechterzij schijnt de beste houding te zijn.

Oh en daarnaast hebben alcohol en koffie ook een grote invloed op je diepe slaap. Koffie schijnt een halveringstijd van zes uur te hebben, dus ook na 12 uur heb je daar nog een kwart van in je lijf. Oh en eten / duursport activeert de hersenen ook, dus het is ook niet aan te raden 's avonds nog 10km te gaan hardlopen of heel veel te eten.

1 like

ik gebruik deze, vind em heel fijn!! lekker subtiele zachte geur.

Zelf val ik altijd redelijk makkelijk in slaap maar wordt aaaaltijd rond 2-3 uur standaard wakker en lig dan soms uren wakker. Vooral als ik denk dat ik mn baby hoor en het gevoel heb dat ik er weer uit moet. Ook als de wekker weer vroeg gaat ga ik aftellen dus kom ik helemaal niet meer in slaap.

Heb dit altijd al gehad maar sinds ik een kind heb is het ook erger geworden.
Ik kan niet goed met de onvoorspelbaarheid ofzo omgaan van de nacht en daardoor slaap ik heel erg onrustig en schrik ik vaak wakker met hartkloppingen.

2 likes

Ik heb helaas geen tips ofzo voor je (buiten misschien het boek van Annelies Smolders, ben er zelf nog in bezig), maar ik las wel dat dat soort trackers niet altijd correct je diepe slaap registeren, dus dat je je op die getallen ook niet blind moet staren.

2 likes

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar zijn er hier meer mensen met slapeloosheid? Ik heb er nu zo’n anderhalf jaar last van, ben al meerdere keren bij de huisarts geweest, en heb alle tips rondom slaaphygiëne en rituelen wel geprobeerd. Wordt er een beetje moedeloos van dat niks lijkt te helpen :frowning:

1 like

Ja ik, al jaren. Elke nacht standaard wakker vanaf 2/3 uur en soms gewoon tot een uurtje of 6 en dan is het alweer tijd om eruit te gaan.
Ik heb ook geen idee meer wat ik er aan moet doen, heb het al zo lang inmiddels. :slightly_frowning_face: Dus geen tips voor je helaas.

slaap dus vaak nachten van 2 max 3 uur als ik er een beetje op tijd in ga.

Wat vervelend voor je dat het al zo lang aanhoudt :pensive:
Ben jij er wel eens voor naar de huisarts geweest? En heb je melatonine of andere middelen geprobeerd?

1 like

Ja melatonine deed niets bij mij, soms slik ik oxazepam en slaap ik iets beter weer terug in.
Heb ook zolpidem en zopiclon geprobeerd maar daarvan raak ik compleet buiten westen. Soms even fijn om echt te slapen maar niet chill om vaker te doen en ook niet als ik nog moet functioneren de volgende dag.
Ook Mirtazapine geprobeerd in een lage dosering. Dit is eigenlijk een antidepressiva maar wordt gebruikt bij slaapproblemen in een lage dosering.
Ik voelde me daar zoooo gaar en moe door de hele dag dat ik daar ook niet mee heb doorgezet, vond het echt rommel.

Probeer ook zo weinig mogelijk koffie te drinken want naar mijn idee werkt dat averechts, maar soms heb ik het gewoon zó nodig.

Het is vreselijk frustrerend en ik weet het ook niet meer. Wel pieker ik altijd best snel en veel in de nacht en lijkt alles dan altijd heel erg groot, wat het overdag niet is.
Kan alleen mn hoofd niet uitzetten ofzo, dat gaat gewoon vanzelf.

Hoe is dat bij jou? en heb je al iets geprobeerd van de huisarts oid?

Ik heb ook ooit gesprekken gehad met een therapeut maar er is gewoon vrij weinig aan te doen, ik moet er maar mee dealen komt het op neer.
Ik weet wel dat hormonen een grote rol spelen want dat merkte ik heel erg in mn zwangerschap.
Merk het verschil ook in mn cyclus, als ik bijna ongesteld moet worden is het altijd veel erger en als ik het dan ben, slaap ik weer een stuk beter.

Als ik jouw ervaring met verschillende middelen zo lees vind ik de effecten best heftig. Ik heb wel eens overwogen om weer bij de huisarts te vragen of ik een slaapmiddel kon proberen, maar het idee van afhankelijkheid en bijeffecten stond me altijd tegen. Jouw verhaal bevestigt dat gevoel weer.

Bij mijn huisarts moest ik beginnen met een slaapdagboek bijhouden, met elke dag hoe laat ik naar bed ging, in slaap viel, wakker werd in de nacht, en op stond. En ook of ik cafeïne had gebruikt, wat ik had gegeten, of ik ergens over pieker, etc. Daar kwam helemaal niks uit wat ik nog kan veranderen. Ik kreeg het advies om melatonine te nemen, en toen dat niet werkte, een sterkere dosering melatonine.

Als iets overdag veel indruk op me heeft gemaakt kan ik daar in bed nog wel over nadenken. Maar soms voel ik me gewoon ontspannen, en ga ik uit “verveling” maar nadenken over wat ik de volgende dag aan trek, wat voor boodschappen ik ga halen, dat soort dingen :woman_shrugging:

Ik probeer verder te lezen om mezelf af te leiden van gedachten, dat werkt ook wisselend. De ene keer val ik na 2 pagina’s in slaap, de andere keer niet. De afgelopen 3 dagen heb ik al 2 boeken uitgelezen door de nacht heen.

Dit heb ik echt precies hetzelfde.
slaapdagboek ook geprobeerd, kom er dus alleen uit dat ik wel een patroon zie in mn menstruatiecyclus, ook doordat het tijdens mn zwangerschap zooo anders was.

Gebruik je de pil of een andere anticonceptie oid? Misschien dat dat nog iets voor je kan uitmaken! Ik weet dat ik met de pil wel wat beter slaap maar ik voel mij er verder heel slecht bij dus geen optie helaas.

1 like

Dat je menstruatie hier invloed op hebben had ik nog nooit gehoord, interessant! Ik ga er vanaf nu meteen op letten of daar een patroon in zit bij mij.

Ik gebruik geen anticonceptie, maar mijn hormonen zijn lang ontregeld geweest. Ik ben ruim 3 jaar helemaal niet ongesteld geworden, en pas sinds vorig jaar weer wel, maar mijn cyclus is nog vrij onregelmatig.

Ik wist het ook niet eerst. Toen ik zwanger was kon ik opeens uuuuren slapen, sliep heerlijk door.
De eerste maanden was dat ook zo, tot het 3e trimester. Elk uur wakker en heel licht slapen.
Na de bevalling sliep ik weer heerlijk door de oxytocine bij de borstvoeding maar toen ik stopte met borstvoeding ging het meteen weer bergafwaarts naar hoe het altijd was voordat ik zwanger was.
Toen ging er bij mij echt een lichtje branden en ben ik er op gaan letten en nu zie ik heel duidelijk een patroon in mn cyclus.
Stress verergert het wel gewoon vaak en onrust overdag ook. Als ik zo weinig mogelijk bezig ben met mn telefoon enz voor het slapengaan helpt dat ook, boeken lezen idd ook. Maar dat is vaak met in slaap vallen alleen… ik word toch ALTIJD weer wakker rond 2/3 uur. Het is net alsof de overgang vanuit diepe slaap na minder diepe slaap niet lukt bij mij waardoor ik wakker word en wakker blijf. Herken je dat laatste ook?

Wow wat bizar dat jouw zwangerschap zo veel invloed heeft gehad. De eerste maanden gewoon kunnen slapen klinkt heerlijk. Is het nu bij jou weer precies hetzelfde als helemaal voor de zwangerschap?

Altijd wakker worden rond dezelfde tijd herken ik ook! Alleen is het bij mij al-tijd tussen 4 en 5. Tegen de tijd dat ik dan in slaap val, is het eigenlijk al bijna tijd om op te staan. Ik weet eigenlijk niet of het te maken heeft met de overgang van diepe naar minder diepe slaap. Is die overgang dan vaak rond 2 of 3 uur?

Het zal wellicht niet voor iedereen werken, maar door mijn fibro en FNS heb ik ook vaak slaapproblemen gehad.
2 druppeltjes CBG (dus niet CBD) helpt mij goed.
Op vakantie in het buitenland ben ik het niet mee, maar na een week begin ik toch weer slechter te slapen.
Ik gebruik CBG 5%

Heeft iemand effectieve tips voor het slapen bij iemand op de kamer die snurkt? Een aparte kamer nemen is geen optie en nog zo’n night from hell als afgelopen nacht trek ik niet :sob:

Heb zelf oordoppen op maat genomen. Doe ze niet iedere nacht in, maar het werkt echt geweldig.

1 like

Ja dit wilde ik ook als tip geven! Ik heb geen snurker naast me, maar vanochtend waren mijn buren enorm aan het stampen en herrie maken en toen mijn oordoppen ingedaan en nog heerlijk 2 uur kunnen slapen. Het werkt echt goed. Wel prijzig

2 likes

Slaap is mij alles waard

4 likes

En een tip voor de snurker zelf?
Ik kan altijd maar 1 oordop in want moet mn baby kunnen horen, maar dan hoor je het gesnurk dus ook :thumbsdown:

1 like

Waar denken jullie aan als je in slaap wilt vallen?

Ik heb er door m’n break up moeite mee want ik dacht altijd aan m’n vriend 🥲 dus ik probeer nu een nieuwe gewoonte te ontwikkelen met een andere gedachte maar ik kan niks bedenken

2 likes

Aan hoe weinig uur ik nog kan slapen en hoeveel ik mezelf haat dat ik niet gewoon op een normaal tijdstip ga slapen. :joy:

15 likes