Amerika topic

@Marrit @Matilda @Stateofmind Bedankt voor jullie reacties! Een huurauto is niet echt een optie vrees ik, aangezien ik nog bezig ben met mijn rijbewijs en mijn vriend het niet ziet zitten om te rijden. Twee jaar geleden zijn we van New York naar Florida gereisd (met tussenstops) met het ov. Maar voor mijn gevoel is het ov slechter aan de westcoast? In LA zelf zal het veel Uber worden denk ik?

Wij gaan even puzzelen en kijken de tips meenemen. Ik laat het weten wat het geworden is!

Ah nice! Precies die reis van NY naar Florida gaan wij dit jaar doen. We twijfelen alleen (nog steeds) over het middenstuk vanaf de Blue Ridge Parkway. Of midden door het land, of langs de oostkust. We moeten binnenkort toch echt gaan boeken voordat alles vol zit (juli).

Over het ov weet ik niets, wij hebben alles in het westen met een huurauto gedaan. Ik geloof dat ze meer met Lyft werken dan met Uber.

Uber en Lyft ja, je kunt ook Uber Pool nemen, scheelt in de kosten.

Maar ik wil nog wel benadrukken dat rijden in Amerika veel makkelijker is dan in Nederland. Zelfs in de stad. Maar je moet het natuurlijk zelf weten!

Er rijdt trouwens geen trein tussen LV en LA, er zijn wel wat vreemde figuren op busstations maar die bemoeien zich niet echt met je.

Edit: misschien klink ik wat drammerig maar ik woon zelf in LA en de enige keer dat ik naar de leuke toeristische attracties (Griffith Observatory bijvoorbeeld) ga is als we een auto hebben gehuurd. Uber is ook gewoon duur voor langere ritten en het ov is dus heel traag.
Als ik nu een Uber zou nemen naar Griffith Observatory bijvoorbeeld zou het 30 dollar zijn (ook met pool met z’n tweeën) oftewel 60 dollar op en neer, als je pech hebt meer want het is nu geen spits. Dan ben ik 45 minuten onderweg. Zou ik het ov pakken, dan ben ik 2.5 uur onderweg. Zonde van het geld of de tijd.

@Marrit Thanks! Juist fijn al de tips!

Wij hebben de oostkust via Washington, Philadelphia, Richmond, Charleston en Savannah gedaan, vooral Charleston en Savannah vond ik helemaal geweldig.

En @Matilda Helemaal niet drammerig hoor, juist top! Ik ga je argumenten aan hem voorleggen en hopen dat ik snel mijn rijbewijs heb. Volgens mij mag ik daar dan niet rijden maar misschien geeft het idee hem rust. En Uber Pool kende ik helemaal niet, goede tip! Ik heb er zin in, weet dat LA gigantisch is dus nu nog beslissen wat we het liefste willen.

Je mag wel rijden maar onder de 25 jaar betaal je iets meer voor een huurauto!

Wow dat is goed om te weten! Ik ga ik mei (weer…) afrijden, dus duimen! Dan hoef het ook niet van hem af te hangen. En anders een flinke portemonnee mee vrees ik :sweat_smile:.

Succes! Het is hier allemaal trouwens automaat dus sowieso makkelijker rijden :smiley:

Oke superlaat antwoord dus misschien heb je al kaartjes gekocht, maar misschien is een New York Explorer pass wat voor je! Dan betaal je niet voor een aantal dagen (zoals bij de New York pass) maar voor een bepaald aantal attracties (die je zelf kan kiezen uit een groot aanbod).
Vonden wij toen chiller want wij hadden ook al een aantal dingen bedacht waar we heen wilden en waren op die manier niet aan een aantal dagen gebonden.

Hebben jullie nog tips voor vervoer in New York? Voorkeur gaat uit naar fietsen, maar dat kost iets meer dan met de metro( wat ik gezien heb is een unlimited ride card 32 euro oid).

Ik vond de metro heel chill en makkelijk.

Ik loef de metro zo hard. Al is ieh in New York wel iets anders dan in europa ( ipv dat je op de kleur moet letten let je daar op de letters en cijfers)
Plus 32 dollar voor 7 dagen onbeperkt reizen. Met dat kaartje kun je ook gratis naar rosevelt island ( met zon ding waar je omhoog gaat hahaha kom niet op t woord)

Huh in welke metro let je op kleur? In Nederland is dat toch ook niet? Heb 't gevoel dat ik iets gemist heb :thinking:

Oh in barcalona haha. Daar hadden alle lijnen een kleur .Maar in New york een letter.

Metro! En van vliegveld naar binnenstad de Air Train! De heenweg met de taxi €70 betaald (vriend wilde ervaring haha) en de terug weg €5 euro met die trein dus.

En Londen en Berlijn. Rotterdam en Amsterdam maken ook gebruik van kleuren.

@Rebeccabloomwood ik zou niet gaan fietsen, best gevaarlijk en dan moet je de hele dag een helm meezeulen. Metro is echt de beste, snelste en voordeligste manier.
Ik vond het metrosysteem af en toe wel lastig te begrijpen. Op Google maps stond vaak een andere bestemming aangegeven dan op de trein zelf en vertrektijden zijn in veel stations slecht aangegeven. Misschien kun je van tevoren Googlen hoe het precies werkt. We zijn wonderbaarlijk genoeg nooit in de verkeerde metro gestapt. En ook dat is niet erg want je stapt zo in de juiste.

Hier in Rotterdam is het ook met letters en in Amsterdam ook met cijfers?

Misschien geven ze het op de kaartjes ook aan met verschillende kleuren voor de duidelijkheid maar volgens mij worden ze hier in Rotterdam altijd bij de letter benoemd (dus metrolijn E richting Slinge bijvoorbeeld) en in Amsterdam altijd bij hun cijfers (dus metro 54 richting Gein)

In dat opzicht verschilt dat volgens mij niet zo van het New Yorkse systeem.

Ik kom elke dag in rdam maar niemand noemt die kleuren? In ams ook niet.

Edit: wat @LizzyBennet zegt indd

Klopt maar in Amsterdam wordt het óók met kleuren aangegeven. In de Rotterdamse metro ben ik al vijf jaar niet geweest dus dat heb ik van Google. Het is niet zo obvious als in Londen want daar kun je echt op de kleuren afgaan.

Edit: in NYC volgens mij trouwens ook maar daar ging het me even niet om.

In barca vond ik het heel duidelijk. Je had dan een paar lijnen die hadden allemaal een kleur. En als je dan op een groot metro station was dan hoefde je alleen bijv het gele bord te zoeken en daar stond jouw bestemming op instappen en klaar.

In new york heb je ook wel kleuren. Maar kleuren met letters. Ook heb je daar meerdere stations met de zelfde naam. Dus kan soms een beetje verwarrend zijn en je moet vooral goed opletten. (Wat ik van de filmpjes heb gezien) in Europa moet je alleen opletten of je niet in de metro naar rechts zit ipv naar links ofzo haha.

Maar dit geldt alleen voor Manhattan. Het staat ook niet altijd aangegeven welk perron welke richting is. Of überhaupt welke lijn langs komt op het perron waar je dan op staat.