Kijk, ik kan makkelijk praten want ik hoef er niet te leven en ik ben geen minderheid. Maar het is zo makkelijk om te zeggen “Joe Biden is veel te centristisch, we moeten een progressieve kandidaat”.
Je gaat nooit een perfecte kandidaat hebben, simpelweg omdat er te veel belangen zijn in de VS. Het is een land van 330 miljoen mensen, verdeeld over 50 Staten die in veel gevallen zo groot zijn als een Europees land én qua bevolkingssamenstelling, economie, belangen en dus politieke standpunten allemaal verschillen.
Je hebt een stad als Detroit, waar 80% zwart is en die elke dag te maken hebben met systematisch racisme, maar je hebt ook minstens 10 Staten zoals de Dakota’s, Maine, Idaho waar >90% wit is. Die mensen hebben zelf misschien ook geen makkelijk leven maar horen op tv alleen maar “black lives matter” en snappen het niet, want ook zij hebben het niet goed.
Je hebt mensen die voor strenge guncontrol zijn die in een appartementje in een liberale stad wonen, maar ook mensen die 4 uur van het dichtstbijzijnde politiekantoor wonen en op wapens vertrouwen in geval van nood.
Je hebt mensen aan de kusten die de rest van het land “fly-over States” noemen en misschien wel in 20 andere landen zijn geweest, maar nog nooit in the midwest. Je hebt mensen in het midden van Amerika die nog nooit in een stad groter dan 50.000 mensen zijn geweest of hun staat hebben verlaten.
Je hebt Staten die gister drugs hebben gedecriminaliseerd (Oregon) terwijl een andere staat (Louisiana) verdere abortusrestricties heeft verkozen. En dat kan je achterlijk vinden als Nederlander, als progressieve Amerikaan of als “coastal elite” maar het is wel de realiteit.
In een land dat zo complex en verdeeld is, is het gewoon niet realistisch op dit moment dat een AOC de president van álle Amerikanen zal zijn. Centrist wordt je vanzelf met zo’n electoraat denk ik, Obama was ook een centrist at best. Je krijgt radicale politiek er gewoon niet zomaar doorheen en pogingen daartoe leiden tot veel weerstand en verdere polarisatie.
Dat is mijn hot take tenminste.