Offtopic maar wat een heerlijk handschrift heb je ![]()
dank je
Over iets meer dan een week! Dus dat geeft inderdaad wat houvast, maar natuurlijk voelt het vreselijk lang als je er middenin zit.
Goed om te horen dat het aanhouden van een leefritme daadwerkelijk kan helpen om de cirkel te doorbreken. Ik heb al heel lang het gevoel dat ik dit ook nodig heb om me beter te voelen en toch verraste het me dat ze hier als eerste mee begon. Kan me nog haast niet voorstellen dat zoiets âbasaalsâ zoân impact kan hebben. Ik zorg op allerlei punten ook echt nog verre van goed voor mezelf, maar weet me de afgelopen dagen wel te houden aan mijn ochtendritme dus dat geeft wat hoop.
@Madam-Mikmak lief dat je dit deelt! Dit ga ik er de volgende keer zeker bij houden.
Ik zit nu nog wat met de naweeën. Want ja, hele dag zenuwen en angst en druk op mn borstbeen en tering strakke spieren in dat hele gebied. Maak me daar nog lowkey zorgen over, dus mogelijk schrijf ik dit zo ook nog even uit.
Ik ben begin dit jaar gestopt met mijn koptelefoon te dragen als ik buiten ben, omdat ik het idee had dat ik er angstig door werd. Nu voel ik mij sinds een tijdje veel stabieler, o.a. door therapie en door aan mezelf te werken. Ik dacht deze week, wel eens weer leuk om tijdens mijn wandeling een podcast op te zetten. En ik word gewoon weer overspoeld door angst (hartkloppingen, ademhalingsproblemen, gevoel alsof ik niet normaal kan lopen en andere fysieke angstklachten)
Ik denk dat ik mijn koptelefoon lose bestaan moet accepteren :â) Ik vraag me af of dit voor iemand herkenbaar is, want je hoort juist vooral mensen die rustig worden van hun koptelefoon/noisecanceling etc, maar bij mij lijkt het juist te veel prikkels geven.
Ik heb niet dat fysieke per se, maar voel me ook wel âonveiligâ door koptelefoons. Ik weet niet wat het is, zoân gevoel dat ik ieder moment beslopen kan worden zonder dat ik het doorheb of zo. Best vreemd want bij oortjes heb ik dat niet. Misschien kan je dat nog proberen? ![]()
Ik herken dat wel! Noisecancelling geeft me het gevoel alsof ik heel erg in mân hoofd zit en me bewust word van alles wat daar gebeurt en het kloppen van mijn hart. Alsof ik ook minder connectie maak met de wereld om me heen waardoor ik juist minder gegrond ben (bedoel dit totaal niet zweverig btw) en daardoor eerder duizelig en paniekerig word. Muziek zonder noisecancelling kan ik heel soms wel aan maar merk dat als ik het uit zet ik opeens veel meer gevoel van controle heb doordat de geluiden om me heen kloppen met mijn fysieke ervaring.
Wel een deceptie want je hoort idd van die mensen voor wie het echt een lifesaver buitenshuis is.
Ik heb het ook. Vaak 1 oortje in, dan houd ik controle maar heb ik ook afleiding.
Bij mij is het dat alle geluiden zo vervormd worden. Ik hoor niet of ik als een olifant aan het stampen ben, dat je niet hoort hoe je ademhaalt maar andere geluiden juist weer versterkt worden. Ik hoop altijd op rust maar is idd het tegenovergestelde helaas, terwijl ik er met audhd dacht veel baat van te hebben haha
Ja ik herken dit wel eigenlijk. Als je je er niet goed aan over kunt geven en alsnog alles in de gaten wil houden/meekrijgt en dat lukt minder goed door die koptelefoon kost het nog meer inspanning voor je zenuwstelsel. Ik denk dat het zoiets is (bij mij iig). Plus dat je ook ineens andere geluiden/sensaties te verwerken hebt, zoals dat je eigen ademhaling ineens harder en anders klinkt. Ik doe dan vaak 1 oortje in als ik toch graag iets wil luisteren. Maar heb me er ook maar bij neergelegd dat wandelen zonder iets in mijn oren rustgevender voor me is!
Ik denk dat ik eens weer ouderwets van die oortjes met draad koop, want vroeger had ik nergens last van!
Ik denk inderdaad dat het een beetje voelt als controleverlies en ook heel herkenbaar dat de geluiden moeten kloppen met de fysieke omgeving.
Ik heb het idee dat ik veel meer uit een wandeling haal als ik die gewoon in stilte doe. Als ik meer dan een uur wandel dan doe ik wel soms even wat aan maar gewoon met mezelf zijn ipv afleiding in muziek/luisterboek/podcast is echt veel beter voor me.
@SpeedOfSound hÚ, ik zag ergens voorbij komen dat je naar Australië gaat? Wat goed! Ben je van je angsten af? Ik probeerde je een pb te doen. Maar gaat helaas niet. Stoer van je!
Ik heb mijn angsten best goed onder controle, maar toch zit er ieder jaar rond de kerst een piek, ondanks dat ik heel blij ben met mijn kerstplannen.
Zijn er mensen die dat herkennen? Ik vind het zo jammer.
Ja, klopt! En nee, volledig van mijn angsten af ben ik niet, maar het gaat wel heel goed. Lang leve de pammetjes voor de vlucht ![]()
@Karga Ik herken dit heel erg. Ik vind de feestdagen een grote overprikkeling en gedoe. Er is ook altijd wel iemand ziek wat mijn emetofobie aanwakkerd. Ik ben zelf in elk geval altijd heel blij als het januari is.
Ja ik heb dezelfde fobie en daar zal het inderdaad ook wel grotendeels aan liggen. Echt een rotfobie.