Ikzelf niet, maar familielid heeft hier heel erg last van. Ervaart dezelfde klachten; voornamelijk de uitzichtloosheid, slecht slapen, als het even koel is is hij alweer bezig met de hitte die nog komen gaat.
Hij heeft nu een dvn psycholoog en totdat die kan, voert hij gesprekken bij de poh.
Verder alle weerapps verwijderd op de telefoon, als het warm wordt gaat hij naar een van ons (dan wordt het claustrofobische vaak iets minder en als hij onrustig is zijn wij er).
En tijdens pieker/angstaanvallen zoveel mogelijk ontspanningsoefeningen doen: douchen en de tegels tellen, puzzelboek, inkleurboek, dat soort kleine dingen.
Sterkte en weet dat je niet de enige bent. En het wordt echt beterā¤ļø
Ik ga volgende week op vlieg vakantie.
Aka survivallen.
Bedankt, ik hoop het.
De hittepaniek is nu iets weg omdat het minder warm is en de vooruitzichten er wel oke uitzien. Daarvoor is nu helaas slapeloosheid in de plaats gekomen. I canāt catch a break.
Ik overweeg nu om weer te beginnen met AD (sertraline). De afgelopen twee jaar slikte ik een lage dosis en de vorige twee zomers ging het merkbaar beter met me. Toch ben ik op een gegeven moment gestopt omdat ik als bijwerkingen o.a. had dat ik heel intens ging dromen en heel moe werd overdag.
Het afbouwen was nog best een ding, een tijdlang een kort lontje gehad, maar sinds ongeveer april ben ik er helemaal vanaf. Ging eigenlijk prima. En nu weer dit. Zie er echt tegenop om weer te moeten starten, zeker omdat het natuurlijk niet meteen werkt. Als het goed en wel effect heeft dan is de zomer misschien alweer voorbij?
Dus zit heel erg te dubben waar ik nou goed aan doe.
Dat lijkt me juist ook iets om te overleggen met huisarts/psychiater.
En ligt er misschien ook aan of de angst echt hittegerelateerd is, of dat de angst er al zit maar door hitte (en mogelijke andere dingen) getriggerd wordt. Huisarts of psychiater kunnen je daar denk ik goed in adviseren.
En wat vervelend van die slapeloosheid. Waarschijnlijk staat je stressysteem ook ontzettend aan. Ik hoop voor je dat het snel beter wordt.
Sterkteā¤ļø
Ja ik had eigenlijk moeten zeggen; de huisarts stelde het eergisteren voor en ik zou erover nadenken en besloot vanochtend na een nacht nauwelijks slapen dat ik inderdaad toch maar weer moet beginnen.
Dus het ligt morgen al klaar bij de apotheek.
Maar nu twijfel ik toch weer. Of het wel zin heeft als het in september wellicht vanzelf alweer beter gaat.
Durf ook niet goed weer de huisarts te benaderen, ze worden daar onderhand gek van me na deze week ![]()
Dit is zeer waarschijnlijk niet waar. Ik denk ook altijd dat ik *te veelā ben voor de praktijk, maar mijn man werkt in een huisartsenpraktijk en de patiĆ«nten waar ze daadwerkelijk wat gek van worden zijn de mensen die 20x per dag de spoedlijn bellen of mensen die heel dwingend/agressief zijn. En zelfs daar doen ze luchtig over: āoh, ja daar had je Pietje weerā en door met hun dag. Deze professionals hebben hun beroep gekozen omdat ze mensen willen helpen, dus jou ook. Sterkte!
Maar hoe lang speelt dit al dan? Zou persoonlijk niet te snel weer teruggrijpen naar AD. Ook niet te lang laten doorsudderen uiteraard maar zou eerst kijken of het inderdaad hittegerelateerd is of een andere stressor die zonder medicatie verholpen kan worden.