Assessment topic

Het sollicitatieseizoen voor traineeships en andere banen waarvoor je een assessment moet afleggen start deze maand. Assessments kunnen uit allerlei onderdelen bestaan: intelligentietesten, persoonlijksheidstesten, praktijksimulaties etc. Wat zijn jullie ervaringen, tips en trics met assessments?


Ik ga dit jaar solliciteren voor het Rijkstraineeship en hoewel mijn cijfers goed zijn en mijn motivatie groot is, ben ik heel bang dat ik ga sneuvelen op de capaciteitentest in de eerste sollicitatieronde. Ik ben nooit getest op dyscalculie, maar cijfers haal ik standaard door elkaar en ik daardoor ken ik nog steeds de tafels niet uit mijn hoofd. Dus cijferreeksen zijn voor mij best lastig.

Welke websites zijn aan te raden om assessments te oefenen? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik weet welk bedrijf de assessments gaat afnemen, maar waar ik dit het beste kan oefenen is voor mij nog een raadsel. Ik vraag mij namelijk af of er nog een verschil is in kwaliteit van de websites die oefenpakketten aanbieden.

P.s. Ik heb nog getwijfeld om dit in het sollicitatietopic te plaatsen. Ik heb hier echter niet voor gekozen omdat het mij handig lijkt om voor dit specifieke onderdeel van een sollicitatieprocedure een apart topic te maken zodat alle informatie hierover bij elkaar wordt gezet. Daarbij is een assessment natuurlijk ook geen standaard onderdeel van een sollicitatieprocedure.

Hee goed topic, voor mij op dit moment ook relevant!

Welk bedrijf is het die het assessment gaat afnemen?
Over je dyscalculie: ik zou als ik jou was voor het maken van het assessment even contact opnemen met het assessmentbedrijf en/of met de werkgever waarvoor je dit assessment maakt, om de situatie uit te leggen. Het doel van zo een assessment is een inschatting te maken van je cognitieve capaciteiten, wat weer voorspellend is voor de snelheid en gemak waarop jij je nieuwe/complexe stof eigen maakt. Met dyscalculie heb je een handicap waar geen rekening mee gehouden wordt in zo een test. Dus als jij een test met cijferreeksen maakt, meten ze niet meer zo helder wat ze willen meten.
Wat ik wil zeggen is: bellen om te informeren of in jou geval, in het beoordelen van de uitslag, rekening gehouden worden met jouw handicap.

Als er nou ontzettend veel sollicitanten zijn kan ik mij voorstellen dat ze zeggen van neu, hier gaan we geen rekening mee houden. Maar volgens mij is het op dit moment best een moeilijke markt voor werkgevers haha (ik krijg bijvoorbeeld mailtjes van inhouse recruiters of ik wil solliciteren op hun traineeship, haha, nou een paar jaar geleden was dat wel anders), dus dan gaan ze wel wat zorgvuldiger te werk in de selectieprocedure. Hopelijk geldt dat dus ook voor het Rijkstraineeship!

Handig topic!

Ik gebruik zelf apps om snel te blijven met nummers (zoals Numberdrop en King of Maths bijvoorbeeld). Zijn makkelijke sommetjes, maar ik merk echt dat als ik die spelletjes regelmatig doe ik veel sneller ben in nummer reeksen, mental math skills, etc.

Voor nummer reeksen zelf heb ik ook de app Sequetur-, maar die app is best vervelend met reclames dus die gebruik ik bijna niet. Als iemand daar een goed alternatief voor weet?

Ik denk dat veel oefenen en je hersenen daarin trainen echt het enige is wat helpt met dit soort dingen en die apps vind ik wel een leuke en makkelijke manier om tussendoor te doen als ik even niks te doen heb.

Heb verder nog geen tips voor echte assessment voorbereiding, dus hopelijk anderen wel!

1 like

Heb net een mail dat ik door ben naar de volgende ronde van de accenture business course, waren ruim 450 aanmeldingen dus ben tevreden.
Maar nu zijn ze dus over gestapt van een test naar een nieuwe test waarbij cognitieve eigenschappen worden gemeten aan de hand van neuroscience games. Deze kan je echter niet oefenen volgens de recruiter, wat me sterk lijkt. Het is van Pymetics de test, iemand ervaring mee?

1 like

Leeuwendaal neemt het assessment af. Nee ik heb het dus nooit officieel laten testen, maar er zijn heel veel aanwijzingen voor. Ik ga wel even informeren inderdaad! Misschien hebben zij daar nog tips. Ja het werkveld is op dit moment nu heel gunstig voor afgestudeerden inderdaad, maar voor het Rijkstraineeship zijn vaak wel 2000 aanmeldingen voor ongeveer 120 plekken :sweat_smile: . Maargoed: ik ga dus even nader informatie opvragen en tegelijkertijd heel erg oefenen. En even die apps van jou downloaden @pup ! Dat is wel een goede tip.

Welke websites gebruiken jullie om te oefenen? Of maken jullie gebruik van een boek?

@Harrrie Gefeliciteerd! Ik ben zelf niet bekend met dergelijke testen, maar het helpt mij altijd om contact te zoeken met mensen die de cursus/ het traineeship al volgen (via-via). Vaak kunnen zij je altijd goede tips meegeven over de sollicitatieprocedure en dus over dit soort games.

1 like

Ja ze hebben dus net de manier van testen vervangen! Eerst was het een standaard test, nu dus een nieuwe. Maar ga even andere bedrijven zoeken die zo testen! Hoe benader je die mensen dan, gewoon via LinkedIn ofzo?

Ja fijn topic! Ik ben me nu aan het oriënteren op traineeships en de assessments zijn echt wel een drempel voor me. Ik merk dat mijn resultaten echt niet goed zijn als ik wat oefeningen online probeer. Weet iemand een goede website waar je kan oefenen? Er zijn zoveel website en ik heb geen idee welke een beetje betrouwbaar of realistisch is.

123test.nl! Wordt iig aangeraden door een paar bedrijven en vond het vergelijkbaar met een assesment. En kreeg zelf laatst van een bedrijf dit linkje: https://www.shldirect.com/en
Zij nemen tests af en hebben wat oefenvragen/tests!

1 like

Ah dankjewel!

Ik moet binnenkort een MCT-H test maken voor een studie waarvoor ik me heb aangemeld. Is het belangrijker om veel vragen goed te hebben en niet alle vragen te beantwoorden of juist zoveel mogelijk te beantwoorden?

Ik probeer me in ieder geval zo goed mogelijk voor te bereiden en heb een oefenpakket zodat ik alle onderdelen al vast een keer kan doen.

Heeft iemand tips voor het voorbereiden van een rollenspel en gesprek met psychloog?

Dit is echt een supermud bericht haha, maar ik vroeg me af of je nog weet of de echte vragen een beetje vergelijkbaar waren met de oefenvragen?

De losse vragen op de site zijn te makkelijk, maar die volle oefentoetsen vind ik best wel moeilijk (inductive reasoning). Dus ik ben een beetje bang nu haha

1 like

Ik weet niet meer exact of de vragen overeen kwamen met 123test of die andere. Maar over het algemeen leken die vragen bizar erg op elkaar en hoe meer volledige testen ik deed hoe beter ik er in werd.

1 like

Thanks! Ik oefen nu vooral shl omdat dat het meeste zal lijken denk ik, alleen stond erbij dat de echte vragen moeilijker zijn dan de oefenvragen maar jeetje die figuren zijn nu al moeilijk 🥲

Ik kwam er net achter dat je ook een interactieve hebt met dat je dingen moet slepen enz, maar die is ook weer anders en geen idee hoe de ‘echte’ dan is.
Misschien moet ik er niet zoveel over nadenken en maar gewoon beginnen :nerd_face:

1 like

Ik heb geen idee of dit het goede topic is, maar; ik heb binnenkort een assessment voor mijn afstuderen. Ik moet dan ‘op een creatieve manier’ mijn competenties presenteren. Mag ong 10 minuten duren. Maar ik heb dus echt géén idee hoe ik dat moet doen op een creatieve manier. Het voorbeeld dat we kregen was dat iemand het in een liedje had verwerkt en het ging zingen. Nou, ik ben niet muzikaal dus dat valt af. Heeft iemand een creatief en orgineel idee?

Ik had eerst het idee om het dmv een brief aan mezelf te doen, omdat ik hou van schrijven en dat een mooie en makkelijke manier is om terug te blikken. Maar dan wordt het al snel oplezen en dat is geloof ik niet helemaal de bedoeling. Er moet ook een groot verslag bij maar die heb ik voor nu gemaakt als een ‘gewoon’ verslag.

Ik heb dit ook eens moeten doen. 2 x keer zelfs tijdens een solliciatie procedure, uiteindelijk ook aangenomen.
1e x mijzelf vergelijk met een zwitser zakmes- want vlijmscherp, altijd inzetbaar, altijd handig, betrouwbaar blabla. Dit kun je ook aan competenties hangen
Daarna een fiets meegenomen- alle onderdelen in een fiets werken namelijk samen. Wellicht kun je elk onderdeel een comptentie maken? En hier een samenhangend verhaal van maken? BIjv- mijn betrouwbaarheid (linkertrapper) zorgt ervoor dat ik goed kan Samenwerken (voorwiel) Want als ik mijn betrouwbaarheid gebruik gaat samenwerken vooruit?

Hoop dat ik dit enigzins logisch heb verwoord? :sweat_smile:

1 like

Ik had vorig jaar een poster gemaakt met stukjes uit tijdschriften. Vonden ze leuk!

3 likes

Prezi’s zijn wel iets creatiever dan normale powerpoints. Verder misschien filmpjes opnemen en aan de hand daarvan presentatie geven?

1 like

Super bedankt voor de antwoorden! Hier heb ik zeker wat aan! :relaxed:

Als schrijven je ding is misschien een sprookje en dat met prezi/PowerPoint presenteren.

1 like