Babynameninspiratie (Deel 1)

Ik vind het ergens juist wel lekker dat een roepnaam niet vast staat. Ik twijfel voor een meisje bijvoorbeeld tussen Christy en Christina. Ik vind Christina prachtig maar voor een kind misschien wat heftig, dus dan zou ik Christina als doopnaam doen en Christy als roepnaam, maar als ze later groot is kan ze zelf kiezen of ze als Christy of Christina door het leven wil.

Overigens verbaasd het me wel dat zoveel mensen verbaasd zijn als doopnamen afwijken van de roepnaam. Dat is toch in 90 procent van de gevallen zo? Bijvoorbeeld doopnaam Cornelis = roepnaam Kees.
Ik dacht dat dat heel normaal was.

Wat ik trouwens altijd heel leuk vind is als de roepnaam een soort samentrekking is van de doopnamen.
Zo ken ik een Senna Maarten = Sem
Maria Joy Elisabet = Marjet
Julian David = Juda.

Ik word wel blij van zulke taaldingetjes maar misschien ben ik de enige die dat ziet :see_no_evil:

5 likes

Wij hebben met de jongensnaam wel rekening gehouden met een roepnaam/afkorting. We hadden allemaal best wel ‘zware’ klassieke jongensnamen op ons lijstje en dan vond ik het leuk om een roepnaam/afkorting te hebben die wat meer bij een baby of klein ventje past.

Ja en dat vind ik ook wel het leuke van de doopnaam (of officiële naam of hoe heet dat eigenlijk), dat je daar wat meer mee kan uitpakken. Voor een doopnaam is niet snel iets te overdreven of te chique oid.

Wij laten onze kids niet dopen maar hebben wel een tweede naam.
Maar die bekt zegmaar wel lekker genoeg om ‘m, wanneer er echt bonje wordt uitgehaald, achter elkaar te kunnen uitspreken hahahah

1 like

Nou ik ben dus echt allergisch voor van die namen waarmee je voor altijd een kleuter blijft, zoals Pip of Puck ofzo. Dus dan liever een zware naam even afkorten als ze klein zijn en als ze groter zijn gewoon de officiële naam gebruiken die past bij een volwassen persoon. (ja ik weet dat sommige mensen vinden dat een naam met je meegroeit en dat je vanzelf went aan een Pomme van 57 maar niet voor mij :smile:)

8 likes

Isa of Abe zijn twee namen die bij mij meteen opkomen.

1 like

Mischa
Mika
Jonah
Nolan
Milan
Joshua

2 likes

Ezra en Abel
Ezra en Benja(min)
Ezra en Noam
Ezra en Seth
Ezra en Jonas
Ezra en Bruno
Ezra en Isaac
Ezra en Alec
Ezra en Lev
Ezra en Isar

3 likes

Ischa

2 likes

Ja wij hebben die issue

Onze zoon is vernoemd naar beide kanten, omdat de stomme mazzel hadden dat er een tweede naam was die aan beide kanten voorkwam.

Maar nu. Is daar Nmr 2
 En de namen van man z’n kant vinden we gewoon niet mooi. Of bekken to-taal niet met de gekozen eerste naam.
En van mijn kant is er wel nog een mooie 2e naam (iig voor een jongen, voor een meisje is er geen vernoeming ‘mogelijk’ die we mooi vinden).

Was best even discussie maar heb ook bij hem neergelegd: ik wil best beide kanten vernoemen, maar je vind van jouw kant ook niks mooi
 (ik ook niet).
Dus dat maakte het makkelijker :sweat_smile:

Nu dus, als het een jongetje is, zal er naar mijn vader vernoemd worden. Bij een meisje geen vernoeming

1 like

Mijn zoontje heet Ischa en vind ik een beetje dezelfde stijl als Ezra (stond ook op ons lijstje), maar weer niet zo mooi bij elkaar daardoor? Ik zou gaan voor een naam die niet eindigt op de a-klank, al vind ik dat persoonlijk de mooiste jongensnamen haha. Waar neig je zelf naar?

1 like

Oh wat leuk, Fitz staat ook op m’n lijstje voor later. Vind het een hele leuke naam

1 like

Wij hebben vernoemd naar mijn overleden vader en naar de zussen van mijn man (de eerste klanken van hun namen vormen samen een bestaande meisjesnaam). Hij had niet de behoefte om zijn ouders te vernoemen en mijn vader had ‘voorrang’ want overleden zeg maar.

Ik snap dat je minder behoefte hebt om zijn familie te vernoemen, maar het is natuurlijk ook zijn kind dus als jij dat ‘mag’ heeft hij evenveel recht. Ik zou dan zeggen: jij kiest 1 naam om te vernoemen en hij ook.
Qua ‘mooiheid’ van de namen: ik snap dat het leuk is als iemand die je wil vernoemen een naam heeft die je smaak is, maar vind het ook wel een beetje raar dat je iemand wil vernoemen maar dan zegt ‘ja jammer joh, maar je hebt een kutnaam dus we laten het zitten’. Mijn moeder heeft bijv een best lelijke naam, maar als ik haar ooit zou vernoemen is dat nou eenmaal hoe het is. Het gaat dan om de symbolische en emotionele waarde wat mij betreft.

2 likes

Levi, Quinn of Liam nog een optie?

2 likes

Wij hebben onze beide moeders vernoemd. Maar we hebben niet hun roepnamen gebruikt maar een verbastering van hun tweede/derde naam. Ik vind het wel mooi om beide families te vernoemen, ondanks dat het misschien niet de namen zijn die je zelf had gekozen. Hoe staat je man erin? En als jullie maa 1 naam willen gebruiken vind ik hoe @Ovenschaal het zegt met dat ze de achternaam van zijn familie dragen een mooie uitleg!

2 likes

Mack, joshua, aiden?

1 like

Ja ik wil mijn moeder dus bewust niet vernoemen (die band is
 moeilijk. Of eigenlijk niet bestaand meer helaas). En mijn schoonmoeder heeft alleen een eerste naam. Die mijn man afschuwelijk vind :see_no_evil:

Ik ben vernoemd naar mijn oma maar met een andere variant op haar naam, ik vind dat zelf wel mooi. Kan dus een oplossing zijn als je de naam toch wat minder vindt

Ik vind een achternaam wel echt iets anders omdat het geen persoons-vernoeming is. Ik zou wel vinden dat er iets tegenin te brengen is. Maar wie weet slikt hij het :wink::crossed_fingers:t2: