Baktopic #3

Wauw zien er heel mooi uit! Zijn dit gewoon zandkoekjes? Welke vormen heb je gebruikt? Krijg helemaal zin om zulke koekjes mee te nemen naar familie met de paasbrunch :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Dit inderdaad. Dan maakt het vaakt niet heel veel uit welke cake je maakt, omdat de baktijd gebaseerd is op het volume. Voor deze vorm hou ik vaak 160 graden aan en dan doe ik ze ongeveer 25-30 minuten in de oven. Daarna even kijken met een prikker of ze gaar zijn en anders nog een paar minuten langer. Het is ook afhankelijk van je oven, dus het is ook een beetje experimenteren.

1 like

Dit zijn sugar cookies, ik heb het recept hier wel eens eerder gepost, zal het zo even terug zoeken.
Al mijn vormpjes haal ik van Aliexpress of via anderen die een 3D printer hebben en ook koekjes uitstekers maken.
@RosaB dit is mijn post met het recept die ik gebruik :slight_smile:

2 likes

Dankjewel! Wat slim via een 3D printer :blush:

1 like

image
https://www.jumbo.com/producten/jumbo-smeltchocolade-puur-200g-68930PAK

Deze vind ik er erg op lijken, heeft ook haast hetzelfde percentage cacoabestanddelen dus zal daar aan liggen

1 like

Ik vind het zonde om druppels of smeltchocolade in koeken te gebruiken. Juist dikke chunks chocolade zijn lekker in koeken. Daarvoor gebruik ik vaak AH huismerk (Delicata) of Tony’s chocolonely als ik dat over heb. Ik denk dat andere repen ook prima kunnen, maar ik zou niet van die hele goedkope chocolade gebruiken.

5 likes

Ik ken in Nederland eigenlijk geen slechte chocola. Huismerk AH en Lidl gebruik ik regelmatig, gewoon puur, en dan zou ik voor chocola kiezen die bij de repen ligt in het chocoladeschap.
Deze is heel fijn en betaalbaar:

Voor speciale smeltchocolade zou ik echter absoluut niet kiezen want het is juist fijn als de stukjes enigszins stukjes blijven. Smeltchocolade is ook nog eens onnodig duur.

12 likes

Lindt 70% puur is fantastisch. Wel erg duur maar vind die zooo lekker in koekjes. Ik merk wel echt verschil met huismerk oid.

4 likes

Enige nadeel vind ik dus dat het zulke dunne tabletten zijn, en ik wil soms gewoon van die dikke vette chunks.

2 likes

Dan zou ik volgende keer proberen iets minder deeg te gebruiken per koek! Dan vloeien ze makkelijker uit en krijgen ze ook een krokant randje. Zie zien er alsnog heerlijk uit!

1 like

Heeft iemand een goed recept voor vegan wafels. Met Pasen wil ik dat maken en mijn nichtje is allergisch voor melk, eieren en soja (echt een topcombinatie)

1 like

Heeft iemand een prefect recept voor scones? Ik wil voor 1e paasdag een iets uitgebreider ontbijtje maken, tips zijn welkom!

2 likes

Deze zijn altijd een succes.

@Schaakmat Ik heb deze weleens gemaakt met havermelk:

5 likes

Ik zweer bij die van Paul Holywood: https://www.paulhollywood.com/post/classic-scones
Hij gebruikt broodbloem en dat werkt echt goed. Er zijn ook video’s als je even googlet, zodat je goed ziet hoe weinig je moet mengen, om de scones niet te droog te laten worden. Een maal gedaan, is het echt heel makkelijk!

5 likes

Heeft iemand aanraders voor een wafelijzer? Lijkt me super leuk om die in de weekenden te maken. Zit best wat prijsverschil in, dus ben benieuwd naar ervaringen!

1 like

@Frankie @TanteBetje bedankt! Ik heb net die van Good Food gebakken, ze staan nog af te koelen maar ze zijn niet zo hoog, dus met pasen ga ik het recept van Paul Hollywood proberen. @TanteBetje welke bloem gebruik jij? Ik begrijp dat patentbloem dan het beste is? Ik dacht dat patentbloem altijd juist voor gebak was!

Long shot misschien maar ik wil graag libanese desserts maken en daar heb je vaak ‘ashta’ voor nodig, dat kun je hier niet echt krijgen.
Sommigen mensen maken het na door melk/room/maizena te koken. Anderen mixen bv clotted cream en mascarpone oid. Ik vroeg me af of iemand dit ooit had geprobeerd.

3 likes

Oh wat jammer! Deeg te vaak gevouwen misschien? Bij mij worden ze altijd heel hoog.

1 like

Maar 1 keer dus dat kan het niet zijn. Maar ze zijn wel heel lekker!

3 likes

Voor mijn vriends verjaardag heb ik een taart gemaakt uit mezcla. Het is een vegan chocolade/kokos/sinaasappel genache op deeg van koekjes kruimels/vegan bruine boter/kaneel/gember. Heel lekker maak ook super easy, dus wel een aanrader!

@Nysmn geen ervaring maar klinkt heel lekker! Wat ga je ermee maken?

16 likes