Baktopic #3

Ik zweer bij die van Paul Holywood: https://www.paulhollywood.com/post/classic-scones
Hij gebruikt broodbloem en dat werkt echt goed. Er zijn ook video’s als je even googlet, zodat je goed ziet hoe weinig je moet mengen, om de scones niet te droog te laten worden. Een maal gedaan, is het echt heel makkelijk!

5 likes

Heeft iemand aanraders voor een wafelijzer? Lijkt me super leuk om die in de weekenden te maken. Zit best wat prijsverschil in, dus ben benieuwd naar ervaringen!

1 like

@Frankie @TanteBetje bedankt! Ik heb net die van Good Food gebakken, ze staan nog af te koelen maar ze zijn niet zo hoog, dus met pasen ga ik het recept van Paul Hollywood proberen. @TanteBetje welke bloem gebruik jij? Ik begrijp dat patentbloem dan het beste is? Ik dacht dat patentbloem altijd juist voor gebak was!

Long shot misschien maar ik wil graag libanese desserts maken en daar heb je vaak ‘ashta’ voor nodig, dat kun je hier niet echt krijgen.
Sommigen mensen maken het na door melk/room/maizena te koken. Anderen mixen bv clotted cream en mascarpone oid. Ik vroeg me af of iemand dit ooit had geprobeerd.

3 likes

Oh wat jammer! Deeg te vaak gevouwen misschien? Bij mij worden ze altijd heel hoog.

1 like

Maar 1 keer dus dat kan het niet zijn. Maar ze zijn wel heel lekker!

3 likes

Voor mijn vriends verjaardag heb ik een taart gemaakt uit mezcla. Het is een vegan chocolade/kokos/sinaasappel genache op deeg van koekjes kruimels/vegan bruine boter/kaneel/gember. Heel lekker maak ook super easy, dus wel een aanrader!

@Nysmn geen ervaring maar klinkt heel lekker! Wat ga je ermee maken?

16 likes

Nee ik gebruik tarwebloem van de molen. Dus waar je brood mee maakt. Hoe meer eiwitten, hoe beter het rijst. Belangrijk is ook dat je niet te langzaam de rondjes uitsnijdt. Hoe sneller, hoe minder je het deeg indrukt. En ik wrijf met mijn handen de ijskoude boter door de bloem, en dan ga ik verder. Ook belangrijk om niet meteen alle vocht erbij te doen, maar eerst de helft en dan beetje bij beetje. Het hangt van de bloem af hoeveel vocht goed is.

1 like

@zaatar kookt/bakt wel eens libanees toch?

5 likes

Bijvoorbeele atayef!

3 likes

Ik denk dat ik dan te veel vocht gebruikt heb, deel was ook best vochtig. Maar patentbloem bevat meer eiwitten dan tarwebloem, dus zou dan eigenlijk nog beter moeten werken.

1 like

Ik ben meestal lui en gebruik een mix van mascarpone en ricotta (aangelengd met een beetje melk) haha. Heb het ooit wel zelf gemaakt, denk met een recept van Maureen Abood of Mama’s Lebanese Kitchen, maar ligt er ook echt aan waarvoor je het gebruikt. Ik vind zelf bijvoorbeeld voor atayef asaferi (dus de opengevouwen atayef die je niet frituurt) die mix van mascarpone en ricotta wat fijner omdat het wat steviger blijft.

Ik neem ook soms wel kleine blikjes ashta mee vanuit Libanon als ik ga, ik kan zo even voor je kijken of ik op zolder nog heb liggen en ze nog goed zijn, dan stuur ik je wel wat op? Gebruik ze zelf namelijk niet echt!

5 likes

Heel erg bedankt voor je reactie! Denk dat ik dan eens mascarpone en ricotta ga proberen.

Dat zou superlief zijn 🥹

1 like

Wij hebben eentje van frifri, met verwisselbare platen.
Die keren dat we hem gebruiken werkt hij goed, het is ook een machine die je kan omdraaien, zodat de onderkant dan de bovenkant wordt als je wafels bakt.

We hebben hem zelf cadeau gekregen voor kerzt, dus heb zelf geen research gedaan.

2 likes

Nou ik ben inderdaad begonnen met het recept dat aan de binnenzijde van de wikkel stond. Gelukkig had ik hier gelezen over ‘cakeflower’ dus dit met maizena gemaakt. En natuurlijk vanalles moeten omrekenen. Want ja ik heb van die ‘cups’ maar 1 cup boter reken ik toch liever om naar gram.

De vorm

In de eerste stap moest ik suiker, boter en sour cream mixen tot het glad was. Maar het werd niet écht glad, bleef een beetje alsof er kleine ‘stukjes’ in zaten. Is dit schiften? De sour cream was niet op kamertemperatuur.

Bij het invetten van de bakvorm was ik lui en heb ik de bakspray van Dr Oetker gebruikt. Deze heb ik al eens eerder gebruikt maar vond 'm minder fijn dan die van Funcakes. Het geeft een soort andere structuur ofzo.

Hier zie je het een beetje, het is heel crunchy en ‘bubbelig’. Bijna alsof het gefrituurd is ipv gebakken en dat beinvloed de smaak wel. Maar ze zijn wel perfect uit de vorm gekomen.

Conclusie: Heel blij met de vorm. Volgende keer wel een andere spray of boter gebruiken.

6 likes

En bij scones moet je niet draaien met het vormpje. Snel erin en recht omhoog. Goed bloem gebruiken. Boter goed koud houden.

Ik maak het trouwens altijd in de food processor, dan ben je echt binnen vijftien seconden klaar.

3 likes

Ze zien er heel goed uit! Zeker voor een eerste poging. Was je boter wel zacht genoeg? Dat kan anders ook voor ‘stukjes’ zorgen.
Qua spray blijf ik deze aanraden:

Voor recepten zou je ook nog kunnen kijken in de fb groep Nordic Ware bakt. Daar is een heel bestand met veel originele recepten omgerekend naar grammen.

2 likes

Waar koop je de Pam? Heb je een aanrader? En moet er na Pam nog bloem over?

Nee er zit al bloem verwerkt in de spray. Echt ideaal. Ik heb nooit meer problemen met lossen. Het is geen goedkope spray maar voor mij elke cent waard. Het is online te koop bij een aantal van die health webshops. Ik houd een beetje in de gaten wanneer er ergens een aanbieding is en bestel dan gelijk een voorraad.

3 likes

@TanteBetje Dat is precies hoe ik het doe. Heb er nu nog een stuk of 10 staan, was een tijd geleden een goede aanbieding. :rofl:
Ik vind ze niet súperzuinig in gebruik, maar een baksel dat heel uit de vorm komt is me veel waard en het is absoluut een betere bakspray dan die van Lidl of Dr. Oetker.

3 likes