Ja daar was ik al bang voor! Ik gebruik nooit sprinkles dus ik heb niet helemaal een beeld bij hoe vaak je met 100 gram kunt doen. Jammer!
@Sjern Wat @Eendagsvlieg zegt klopt, het is best lastig om thuis mooie croissants te bakken. Er zijn echter wel een paar trucjes om de veelgemaakte fouten te voorkomen.
- Voor bladerdeeg gebruik je korstboter, dit kun je kant en klaar kopen, maar ook zelf maken. Je kneed de boter met 10% maizena. Hierdoor smelt de boter minder snel.
- Gebruik idealiter een korstroller (grote deegroller met kogellagers) om het deeg uit te rollen, die heeft van zichzelf al meer gewicht, dus dan hoef je niet zo hard te duwen.
- Leg twee latjes van de juiste dikte (3,5 mm) aan weerszijden van je deeg. Rol vervolgens uit over de latjes, dan weet je zeker dat je deeg overal de juiste dikte heeft én je deeg consistent wordt qua dikte.
- Maak je basisdeeg de nacht van tevoren en leg ingepakt in een koeling van 4 graden, dit is vooral voor de rijping/lekkere smaak.
- Laat je croissants rijzen tot je met een natte vinger een kuiltje in je croissant kunt duwen en hij blijft staan. Dan heeft hij de juiste rijzing bereikt.
- Je bakt normaliter in een oven met stoom voor een goede korstvorming, als je thuis geen stoomoven hebt kun je een ovenschaal met schone kiezels op de bodem zetten tijdens het voorverwarmen, schenk zodra je croissants de oven in gaan wat water over de kiezels en je krijgt een soort sauna effect.