Is dit nog goedgekomen @Otzi ?
Vanmiddag heb ik weer gebakken. Ik wilde graag mijn nieuwste bakvorm die ik kreeg voor Moederdag gebruiken, de 18-cup pound cakevorm van Nordic Ware.
In Google Docs heb ik een lijst gemaakt met allemaal pound cake-recepten die ik wil gaan proberen de komende tijd.
Op 1 stond de Million Dollar Pound Cake (absoluut een aanrader, zoals eerder gepost), op 2 stond het recept van Johnnie Ruth Irving. Sinds afgelopen december heb ik dit recept voorbij zien komen op social media nadat iemand die haar persoonlijk heeft gekend, dit recept deelde. Hij zat bij haar in de kerk, en heeft haar pound cake gebakken voor haar begrafenis toen ze overleed in 2018. 
Het recept is ook ooit gepubliceerd in een receptenboekje dat haar kerk had uitgebracht. 
Omgerekend naar grammen en milliliters:
- 340 gram boter
- 450 gram kristalsuiker
- 7 eieren
- 315 gram bloem (of 270 gram bloem en 45 gram maizena, samen gezeefd)
- 180 ml gecondenseerde melk (niet het hele blikje dus! Je houdt zo’n 70 ml over)
- 1 theelepel vanille-extract
- 1 theelepel citroenextract
Bakken op 160 graden (ik heb hetelucht en bakte op 150).
Ik zag tips van mensen die zeiden dat gezouten boter lekkerder is (had ik niet in huis, dus ik heb een flinke snuf zout in het beslag gedaan), en de tip om 2 theelepels van beide extracten er door te doen (dus 4 in totaal). Ik voegde er nog een theelepeltje amandelextract aan toe. Niet om een amandelsmaak te krijgen, maar het wel een klassieke touch te geven en de smaak iets te verdiepen.
Belangrijk is om de boter goed op te kloppen, zeker 5 minuten, tot het zacht, fluffy en bijna wit is. Daarna de suiker erbij, ook weer 5 minuten. Daarna 1 voor 1 de eieren, de extracten, en dan afwisselend de gecondenseerde melk en bloem (met zout en maïzena). Als eenmaal alle bloem er bij zit, stoppen met kloppen, anders kan dit de textuur negatief beïnvloeden.
Mijn cake was iets sneller klaar, in 1 uur en 7 minuten. Een 18-cup vorm was niet per sé nodig geweest, in een gewone tulbandvorm past dit ook wel.
Door de flinke hoeveelheid suiker wordt deze cake aan de randjes best bruin, maar niet op een droge / verbrande manier. Meer karamelachtig, wat ik zelf heel lekker vind. Kijk de randjes:
Dat glanzende randje vooraan laat zien hoe suikerig het is. Heerlijk.
De textuur van deze pound cake is heel interessant. Knapperige randjes, maar aan de binnenkant heel zacht en aangenaam.
Als ik de cake vergelijk met de Million Dollar Pound Cake is deze toch wel anders. In verhouding meer eieren, dus ietwat luchtiger. Maar qua smaak ook anders, vanwege de gecondenseerde melk. Ik vond het heel interessant spul om te gebruiken in een cake. De citroen komt heel subtiel door, het is geen uitgesproken citroencake maar het maakt het geheel wel frisser. In de MDPC ligt de nadruk meer op boter en die is dan ook iets machtiger dan deze.
JRI’s cake is wat meer zoals cakes die we in Europa kennen, en wat ‘gewoner’ dan de MDPC, maar nog steeds erg lekker. Deze cake nodigt ook uit tot experimenteren met extracten en smaakjes (wat ik ook al voorbij heb zien komen op social media). Je kunt er glazuur of frosting op doen, maar de cake heeft het niet nodig. De eerste keer wilde ik het in ieder geval zonder doen.
Met de vorm die ik kreeg voor Moederdag ben ik ook enorm blij. Hij bakt prachtig, en met behulp van een flinke dosis Pam-spray gleed de cake moeiteloos uit de vorm. De twee handgreepjes maken hem heel prettig in gebruik.
Met pound cakes weet ik overigens nooit wat boven en onder is.
Ik heb de cake gestort en het toen zo gelaten, dus wat nu boven is, zat in de oven onder. Omdat de cake niet heel erg bol was gebakken, kon dat prima. En zo’n gladde bovenkant heeft ook wel iets moois, vind ik.
Al met al ben ik ook met deze pound cake erg blij, en is ook dit recept weer een blijvertje.
Ik vond het erg leuk om deze cake te bakken en indirect de nagedachtenis aan Johnnie Ruth Irving levend te houden. Zou ze ooit bedacht hebben dat haar recept na haar dood aan de andere kant van de wereld gebruikt zou worden?
Ik blijf het fascinerend vinden dat recepten de tand des tijds kunnen weerstaan en ook jaren nadat wij er niet meer zijn, gedeeld en gebruikt kunnen worden. Bakken verbindt.
En ik hoop dat dit recept nog generaties lang gebruikt gaat worden, want dat is deze cake zeker waard.
Voor wie het bakproces wil zien; hier is nog een filmpje. Wel vrij lang maar gezellig om naar te kijken vind ik.
Nummer 3 op mijn lijst is overigens Marguerette Allen’s pound cake, een recept dat bijna 30 jaar geleden in een krant is gepubliceerd, maar het recept zelf zou al uit de jaren '60 komen. In die cake gaat roomkaas! Binnenkort gaat mijn pound cake-avontuur dus weer verder.