Belastingen

Hi girls! Ik ben eindelijk bezig met de belastingaangifte, ik heb het zo lang uitgesteld omdat ik het zo een kut klusje vind. Ik loop nu tegen iets aan.

Ik reis elke dienst van mijn bijbaan 20 km heen en 20 km terug met het OV naar werk en de reiskosten krijg ik niet vergoed. Ik heb 85 diensten het afgelopen jaar gewerkt en volgens het tabel krijg je per km 0.23 vergoed en voor alle enkele reisjes kreeg ik volgens dat tabel €391 vergoed.

Ik vraag mij af of ik alleen de enkele rit vergoed krijg of gaat dit nou ook om een retour rit?

Woehoe ik krijg 1500 euro terug :laugh: Komt dat omdat ik pas sinds mei vorig jaar werk en er daardoor meer belasting is ingehouden dan ik gewerkt heb, of hoe werkt dat?

1 like

Er is dit jaar niets veranderd in mijn situatie. Vorig jaar kwam ik uit op 0 en nu moet ik 300 + euro terugbetalen. Begrijp er niets van en ben bang dat ik iets fout heb gedaan?

Als ik het goed heb wordt er belasting ingehouden alsof je een heel vol jaar werkt. Dus dan is er inderdaad teveel ingehouden.

Heb je ook geen loonsverhoging gehad?

Ik ben wel iets meer gaan verdienen. Kan dat zoveel verschil maken?

Ja dat moet het dan wel zijn…

Ja dat heb ik ook, meer gaan verdienen en nu moet ik helaas ook zo’n bedrag terugbetalen. Jammer!

Volgens jaar heb ik het als het goed is omgekeerd, ga vanaf deze maand minder verdienen :smiley:

Wow heb mijn voorlopige aanslag nu al in de berichtenbox staan, dat is snel!

1 like

Ooee dat is fijn! Ik kan echt niet wachten tot het geld binnen is. Zin in.

Wow dat is echt snel. Afgelopen jaren hadden wij het begin mei ontvangen. Hoop stiekem nog iets eerder want wil er baby spullen van kopen.

Ik ook, was echt verbaasd!

Belastingaangifte doen is echt super tof als je in dat jaar een huis gekocht hebt. Kom maar op met die centjes!!

1 like

Hahaha same!! En hier ook vandaag al de voorlopige aanslag, feest!

1 like

Voor 1 mei moet je aangifte doen.

Nee, je moet eerst een aanslag krijgen, als je die hebt gekregen dan pas hoef je te betalen.

1 like

Ik kom hier even binnenstormen met een vraag…:relaxed:

Ik heb een bijbaantje als buitengriffier bij de rechtbank (maar clueless als het gaat om belastingen). Ik vermoed dan dat mijn inkomsten hieruit gelden als inkomsten uit overig werk en dat dit niet geldt als loondienst? (ik declareer mijn zittingen en sta voor zover ik weet geen belastingen af over dit werk). Het is wel zuur dan want met een inkomen van nog onder de 2000 euro per jaar moet ik dan 120 euro bijbetalen hierdoor :confused: Maar klopt het dat buitengriffier werkzaamheden vallen onder de inkomsten uit overig werk?

Je bent dus niet in loondienst? Ben je eigenlijk een soort freelancer? Wel vreemde constructie van de rechtbank. Als het niet vooraf ingevuld stond bij inkomsten uit werk (box 1) en je ook geen loonstrookjes en jaaropgave krijgt, dan is het inderdaad resultaat uit overige werkzaamheden.

Wel opletten dat je geen ondernemer bent voor de BTW dan, dat ben je vrij snel.

Nee, ik heb geen arbeidscontract idd, het stond niet vooraf ingevuld, krijg geen loonstrookjes (ik declareer per zitting en zie het later wel op mn rekening verschijnen), maar dan dus wel een overzicht gekregen voor de inkomstenbelasting. Ik denk dat ik er niet onderuit kan en het zal moeten opgeven als overige inkomsten. Wel heel zuur dat ik met zo’n laag inkomen nog moet afdragen :frowning:

Dankje voor de heads up over die BTW!

Als het een laag inkomen is (en je geen ander inkomen hebt), dan hoef je denk ik alleen maar de bijdrage zorgverzekeringswet te betalen en geen inkomstenbelasting. Is nog steeds betalen, maar scheelt in elk geval weer iets