Belastingen

Ik moet nog haha! Maar ik weet dat ik flink moet gaan betalen dus ook geen stimulans om hem in te vullen

1 like

check! :grinning:

Jaaa ik krijg dus echt 1500 euro dus ben super hebberig. Maar nog steeds geen bericht in mijn belastingdienst / in mā€™n postbus :frowning:

Oke ik ben echt een belasting noob dus ik snap er niks van. Iemand die mij kan helpen?
Ik had een voorlopige aanslag van 270 euro die ik zou terugkrijgen. Die heb ik ook al teruggekregen. Nu bij de definitieve staat er dan ik 150 euro volksverzekering moet betalen. Ik heb amper 3000 euro verdiend vorig jaar? (Student, bijbaantje). Hoezo moet ik dit nou terug betalen? :confounded:

Was je in loondienst? Ik denk dat die 270 te hoog is geweest en je daar nu 150 van terug moet geven. Maar kan het op basis van je verhaal niet precies duiden. Waar was die voorlopige aanslag op gebaseerd? Had je die zelf aangevraagd?

Ik was in loondienst ja. Die 270 euro komt wel overeen met wat er op de loonstroken/jaaropgave stond over wat er is ingehouden. Aangezien ik amper 3000 euro in een jaar verdiend heb en verder niet bijverdiend heb, krijg ik dat terug toch?
Die voorlopige aanslag heb ik ingevuld nav een brief van de belastingdienst met het verzoek om die in te dienen. Zoals gezegd snap ik echt NIKS van belasting dus ik heb dat maar gewoon ingevuld op de site toen.
Ik kan nu de Voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet 2018 invullen in mā€™n aangifte, maar ik heb hier nog nooit van gehoord dus ik heb ook geen idee waar ik dit kan vindenā€¦

De Zorgverzekeringswet is een andere belasting, die betalen ondernemers/freelancers/mensen met losse bijverdiensten niet in loondienst. Als jij alleen in loondienst bent geweest, is de bijdrage voor de Zorgverzekeringswet al ingehouden door je werkgever.

Maar wat staat er op je jaaropgave bij loon voor loonheffingen over 2018 en ingehouden loonheffing? Normaliter betaal je over totaal 3.000 geen belasting, dus ik vermoed nog steeds dat je te veel hebt terug gehad.

Ik was bij 2 werkgevers in dienst, dus op 1 plek is de loonheffingskorting toegepast en op de andere plek niet. Daar is 270 euro ingehouden, dus toen ik zag dat ik dat bedrag weer terugkreeg, leek me dat wel logisch. Of heb ik het nu fout?

Nee dat is inderdaad logisch. Dus totaal is je loon voor de loonheffingen 2018 (beide jaaropgaven bij elkaar geteld) ā‚¬3.000 en de ingehouden loonheffing totaal (weer beide jaaropgaven optellen) ā‚¬270? Dan zou je normaliter 270 terug krijgenā€¦ dat bedrag dat je nu moet betalen, is dat gewoon inkomstenbelasting of die premie voor de Zorgverzekeringswet?

Ja ik was bij allebei in loondienst. Nooit freelance gewerkt, en ook nooit overige inkomsten gehad.

@Rebus Ja klopt!
Er staat ā€˜Te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringenā€™ en daar staat die 150 euro achter.

Dan gaat er iets mis denk ik. Ik wil wel even met je meekijken via pb met een screenshot ofzo? Ben wel benieuwd hoe dit kan namelijk.

Bedankt voor het meedenken!

@Rebus ook bedankt!!
Ik kan inmiddels niet meer inloggen bij de belastingdienst door een storing, dus ik ga morgen maar even bellen.

Laat je nog even weten hoe het nu komt als je daarachter bent? Ik ben nieuwsgierig geworden haha!

Zal ik doen! :blush:

1 like

Ik heb ook een brief gehad maar dat had van mij nog wel even mogen duren. Moet 500 euro betalen :triumph:

1 like

Same! Gelukkig heb je voor terugbetalen wel bijna 2 maanden. Dag vakantiegeld.

1 like

I GOT THE MONEYZ

Dagtekening van mijn brief was 30 april

Yes heb het ook binnen! :tada:

Yay ik heb de brief

Gelukkig nog tot 15 juni om te betalen :persevere:

Ja ik heb het ook! Blij :slight_smile: