In welke box eigenlijk wel? Asking for my future self ![]()
![]()
Ik had dit ook gezien qua berekeningen, met name het gemiddeld gezin dat bijv spaart voor toekomst kinderen qua studie en hiervoor geld op een beleggingsrekening zet. Vraag me af hoe treffend dit gaat zijn. Nu al mensen - met echt vermogen - die allerlei constructies met een eigen BV gaan bedenken en creeeren. Heb al heel wat voorbij horen komen.
in de BV en box 2
Zijn er nog mensen die aan het einde van het jaar nog veranderingen gaan aanbrengen in hun strategie? Of voor begin volgend jaar? ![]()
Ik wil graag voor mijn kind wat gaan sparen/op zij gaan zetten. Heb eigenlijk bedacht dat ik het op 2 manieren wil gaan doen:
- maandelijks een bedrag beleggen in ETF’s/een bedrag overboeken en om de zoveel maanden dan een ETF aankopen
- maandelijks een bedrag sparen
In principe zouden we een rekening voor hem kunnen openen en vanuit daar bijv een portefeuille bij de Giro kunnen aanmaken. Alleen ik heb niet per se wens dat op zijn 18e alles in zijn handen komt ![]()
Via mijn eigen rekening heb ik al een portefeuille waarin ik beleg in ETF’s bij de Giro, dus dat is geen optie. Kan het bijv ook via gezamenlijke rekening doen maar wie weet willen we ooit nog een tweede kindje en dan zit je daar weer mee te kijken. Je kunt bij de Giro dus namelijk maar een portefeuille openen voor ETF’s per bankrekeningnr. Vind de Giro dan wel weer fijn omdat de kosten laag zijn en je niet perse een bepaald bedrag moet inleggen Ik wil het eigenlijk gewoon graag goed regelen ![]()
Hoe zouden jullie het aanpakken of hoe pakken jullie dit nu al aan? Toch nog een aparte bankrekening afsluiten? Of beleggen via gezamenlijke en bij een eventuele 2de via mijn vriend z’n rekening (dit lijkt me een beetje rommelig en misschien ook niet zo handig mochten we onverhoopt uit elkaar gaan🥹)?
Als het geen rekening op naam van je kind is kan het toch op één hoop?
Heb heb je echt maar een bankrekening dan? Wij hebben het account van de Giro voor de kinderen op onze eigen naam gekoppeld aan onze gezamenlijke rekening. Als je die niet hebt kun je ergens goedkoop een extra rekening openen speciaal daarvoor? Of gekoppeld aan de spaarrekening die je sowieso ook wil?
Anders iets openen via meesman. Rendement is klein beetje lager maar dan kun je wel gewoon een overboeking instellen en er nooit meer naar omkijken.
Wij hebben inderdaad geen apart accounts voor de twee kinderen. Maar we gaan ze ook geen bedrag geven. We betalen de kosten van collegegeld of deel kamerhuur net waar dan behoefte aan is.
Wij doen dit ook! We hebben 1 Meesman rekening voor onze kinderen en willen daar studie en rijbewijs van betalen. Als er nog wat over is, dan zien we het dan wel weer!
Maken jullie je druk om die nieuwe box 3 regels van 2028 mbt beleggen? Ik kan me er wel druk over maken, maar tegelijkertijd duurt het nog heel erg lang voordat we meer dan 3600€ winst per jaar hebben ![]()
Mijn man maakt zich er nogal druk over. Ik ben heel erg voor belasting op vermogen dus beetje hypocriet als ik het erg zou vinden nu het mij zelf zou raken. Moet mij ook nog eens gaan verdiepen in pensioen beleggen want ik hoop dat daar nog wel iets te halen valt qua vrije ruimte.
Ik vind die regeling wel raar hoor. Op 1 januari is dan het ijkpunt, en stel dat op 2 jan je aandelen crashen, ben je alsnog verplicht om 36(?)% belasting te betalen die je op 1jan had. Terwijl je fysiek eigenlijk geen geld in handen hebt op dat moment. Bij verschillende landen om ons heen betaal je enkel belasting wanneer je omzet naar cash, wat in mijn ogen wel logisch is? Maar zo diep ben ik er nog niet in gedoken - daarnaast moet deze wet ook nog door de eerste kamer.
Ja, daar heb ik ook over gelezen. Dat hiermee vooral de ‘kleine’ beleggers geraakt worden omdat ze dus in zulke gevallen aandelen zullen moeten verkopen om die 36% belasting over de winst te betalen, terwijl juist het credo is dat je er vooral niet aan moet zitten.
Eventuele verliezen mag je dan het jaar daarop als je weer winst hebt weer verrekenen, dus ergens wordt je ook ‘beschermd’, maar goed dat is allemaal achteraf.
In een ander artikel las ik ook dat de echt vermogende mensen waarschijnlijk een beleggingsbv zullen openen en daarmee in box2 vallen en dus alsnog onder die belasting van box 3 uitkomen.
Ik ben ook benieuwd of het allemaal doorgaat! Vind 36% ook best wel fors!
Nou het klinkt alsof het box 3 gebeuren toch aangepast gaat worden:
wat een grap
Nederland zou het enige land ter wereld worden waar ze dit hebben, dus ik verwacht weinig kans op doorgang
Hmm ja zit natuurlijk ook wat in om gewoon een portefeuille voor (eventueel) 2 kinderen te doen. In mijn hoofd moest het helemaal eerlijk en per kind gesplitst, maar als wij er toch de collegeld van willen betalen bijvoorbeeld maakt het ook niet zó veel uit. Goed punt.
Is dat wat jij ook bedoelt @Shaaar ?
Edit: zou dus via de gezamenlijke kunnen dan inderdaad. Dan is het ook aan onze beide namen gekoppeld!
Ja gewoon op een grote hoop. Kun je tegen die tijd zien hoeveel het is en dat opsplitsen. Daarnaast hoeft eerlijk ook niet altijd hetzelfde bedrag te zijn. Er kan bijvoorbeeld zo een paar honderd euro verschil zitten in iets als collegegeld. Daar kunnen je kinderen niks aan doen, maar het pakt wel oneerlijk uit als de een genoeg krijgt en de ander net te weinig.
Was niet van plan een mbo kind het verschil te betalen als zijn broer naar de universiteit gaat, haha. Of als een kind thuis blijft wonen en de ander op kamers gaat dat de thuiswoner daarvoor betaald krijgt. ![]()
Wij hebben ook 1 gezamenlijke beleggingsrekening voor de toekomst (en allebei nog 1 op eigen naam), hieruit willen we ook collegegeld en rijbewijs betalen en hopelijk tegen die tijd dat we hieruit ook jaarlijks het vrijgestelde bedrag kunnen schenken. We willen geen rekening op de naam van mijn zoon die op z’n 18e voor hem is, als we kijken hoe we zelf toen allebei met geld waren haha
die prefrontale cortex is dan nog zeker niet volledig ontwikkeld, en zonde als het geld over de balk wordt gesmeten.
Er zijn genoeg ouders die wel vasthouden aan een vast bedrag per kind. Ook genoeg ouders die niet genoeg geld hebben om bijvoorbeeld twee volledige opleidingen te betalen, of het nou mbo of wo is. Uiteindelijk valt voor beide opties iets te zeggen.