Nou het klinkt alsof het box 3 gebeuren toch aangepast gaat worden:
wat een grap
Nederland zou het enige land ter wereld worden waar ze dit hebben, dus ik verwacht weinig kans op doorgang
Hmm ja zit natuurlijk ook wat in om gewoon een portefeuille voor (eventueel) 2 kinderen te doen. In mijn hoofd moest het helemaal eerlijk en per kind gesplitst, maar als wij er toch de collegeld van willen betalen bijvoorbeeld maakt het ook niet zó veel uit. Goed punt.
Is dat wat jij ook bedoelt @Shaaar ?
Edit: zou dus via de gezamenlijke kunnen dan inderdaad. Dan is het ook aan onze beide namen gekoppeld!
Ja gewoon op een grote hoop. Kun je tegen die tijd zien hoeveel het is en dat opsplitsen. Daarnaast hoeft eerlijk ook niet altijd hetzelfde bedrag te zijn. Er kan bijvoorbeeld zo een paar honderd euro verschil zitten in iets als collegegeld. Daar kunnen je kinderen niks aan doen, maar het pakt wel oneerlijk uit als de een genoeg krijgt en de ander net te weinig.
Was niet van plan een mbo kind het verschil te betalen als zijn broer naar de universiteit gaat, haha. Of als een kind thuis blijft wonen en de ander op kamers gaat dat de thuiswoner daarvoor betaald krijgt. ![]()
Wij hebben ook 1 gezamenlijke beleggingsrekening voor de toekomst (en allebei nog 1 op eigen naam), hieruit willen we ook collegegeld en rijbewijs betalen en hopelijk tegen die tijd dat we hieruit ook jaarlijks het vrijgestelde bedrag kunnen schenken. We willen geen rekening op de naam van mijn zoon die op z’n 18e voor hem is, als we kijken hoe we zelf toen allebei met geld waren haha
die prefrontale cortex is dan nog zeker niet volledig ontwikkeld, en zonde als het geld over de balk wordt gesmeten.
Er zijn genoeg ouders die wel vasthouden aan een vast bedrag per kind. Ook genoeg ouders die niet genoeg geld hebben om bijvoorbeeld twee volledige opleidingen te betalen, of het nou mbo of wo is. Uiteindelijk valt voor beide opties iets te zeggen.
Nee, ik heb hobby’s en daar hoef ik geen geld aan te verdienen. Ik beleg voor het rendement en dat is niet mijn hobby.
Telt goud ook? Daar heb ik een klein bedrag in zitten.
Via waar beleg jij (of anderen) in goud? Heb nu alleen fysiek, maar dat is niet per se als investering ![]()
Je hebt verschillende ETF’s waar je in kan beleggen. Bijv. dat ze de fysieke goudprijs volgen, maar ook bijv. de mijnen.
En je kan fysiek goud kopen (niet om te dragen) bij verschillende aanbieders. Dan krijg je een goudbaar en kies je de gram (kan ook voor zilver trouwens).
Ik doe dat via Gold Republic. Daar leg ik elke maand automatisch €50 in. Zij kopen daarvoor fysiek goud aan wat in kluizen wordt opgeslagen. Maar met €50 heb ik waarschijnlijk nog geen gram per maand die van mij is.
Even gecheckt: iets meer dan 2 gram met een totale waarde van €264 haha