Beleggen/investeren/sparen

Ben wel benieuwd hoe jullie (klein) vermogen spreiden?

Wij hebben al ons spaargeld in (laag risico) beleggingen zitten omdat we op de spaarrekening eindeloos terugboekten. Nu begint dat bedrag op te lopen en denk ik: moeten we niet toch een deel op de spaarrekening of in goud of cash omzetten.

Hoezo spaarrekening dan? Als je daar meer rente krijgt dan op je beleggingen dan zou ik voor andere beleggingen kiezen.

3 likes

Nee beleggingen leveren wel meer op maar ik dacht, misschien is spreiden wel handig en niet alles in beleggingsfondsen.

1 like

Ik beleg niet met geld wat ik niet kan missen. Ik heb daarom een gedeelte op een spaarrekening staan. Het beleggen doe ik zowel actief als passief, maar ook in fysiek goud. Mijn beleggingen waren te veel gericht op de VS en ben nu aan het onderzoeken hoe ik dit verder wil spreiden naar o.a Europa en Azië.

3 likes

Met de aangekondigde vermogensaanwasbelasting wordt het wel echt zuur hoor. Veel meer administratie. Verliezen enkel verrekenen in komende jaren. Als je op 1 januari op dikke winst staat, wat op 2 jan is verdampt mag je gewoon belasting betalen over ongerealiseerde winsten :grimacing:

2 likes

Nou dit inderdaad.

Ik zorg er voor dat er een X bedrag staat op een externe spaarrekening (dus niet bij mijn eigen bank waar ik oa lopende rekening heb, voelt voor mij meer als ‘daar kom ik niet aan’) met een relatief goede spaarrente. Het ‘extra’ geld - maak hierin ook bewust keuzes tav besparen etc zodat ik wat meer kan overhouden - verdeel ik dan over de beleggingen, voor lange termijn.

2 likes

En dan maak je in jaar 2 winst en dan verreken je het verlies van jaar 1? Ik snap dat het een achteruitgang is tov van nu, maar you cant make me pity you

1 like

Gelukkig wordt hiermee vooral Jan Modaal die durft te beleggen ‘geraakt’ :handshake:. Miljonairs hebben hun vermogen echt niet in box 3 zitten. Er is trouwens al een legale mogelijkheid om box-3 heffing te ontwijken, die volgens de staatssecretaris niet te dichten is. Dus geen zorgen!

1 like

Een '‘gezins’'beleggingsrekening met indexbeleggen. Staat op onze eigen naam, want willen niet dat die op 18e vrij komt. We willen dit gebruiken voor studie, helpen met huis maar ook onze eigen toekomst. Er gaat een vast bedrag per maand heen.

1 like

In welke box eigenlijk wel? Asking for my future self :joy::joy:

2 likes

Ik had dit ook gezien qua berekeningen, met name het gemiddeld gezin dat bijv spaart voor toekomst kinderen qua studie en hiervoor geld op een beleggingsrekening zet. Vraag me af hoe treffend dit gaat zijn. Nu al mensen - met echt vermogen - die allerlei constructies met een eigen BV gaan bedenken en creeeren. Heb al heel wat voorbij horen komen.

in de BV en box 2

1 like