Beleggen/investeren/sparen

Ik kreeg net een mailtje dat Klarna ook daalt naar 2,75% :confused: balen, maar niet geheel onverwacht!

Ik heb een tijdje terug een klein geldbedrag geërfd en heb het niet direct nodig. Ik wilde een beleggingsrekening openen bij Meesman, en daar ook maandelijks wat inleggen maar twijfel nu toch een beetje door de negatieve beurzen, handelsoorlog en politieke onrust. Is het slim om nog even te wachten/hoe bepaal ik wat een goed moment is om te starten met beleggen?

Beleggen doe je in principe voor de lange termijn, en het gezegde is ‘time in the market beats timing the market’. Niemand weet precies wat er gaat gebeuren. Je kunt zeker starten, waarbij je kunt overwegen de grote inleg wat kleiner te maken maar wel maandelijks in te leggen.

Sta zelf nu in de min qua ETF, maar blijf de komende maanden wel kleine beetjes bij kopen. Ooit gaat het weer stijgen en dit geld kan ik nu prima missen.

6 likes

Als het toch voor de lange termijn is en je hebt geld niet direct nodig dan zou ik nu instappen. Wat nu laag staat, zal weer stijgen en die onrustige periode gaat wel voorbij.

11 likes

Vandaag toch wat aandelen bij gekocht gezien de heftige reactie op de koersen op de handelsoorlog tussen Azië (China) en VS.
Heb jij aandelen bijgekocht?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

2 likes

Nee ik heb het gevoel dat het nu alleen maar gaat zakken voorlopig, dus heb niks bijgekocht.

3 likes

Ja ik wel, etf koop ik maandelijks op een vast moment bij en niet ‘timen’ maar 2 techaandelen heb ik wel bijgekocht vandaag.

1 like

Heb jij aandelen verkocht?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like

Als er een split stock op komst is van een aandeel (waarin je geïnteresseerd bent) koop je die? Hieronder even een uitleg:

• Ja
  • Nee
  • Anders

0 stemmers

1 like

Moest er eentje komen van Lotus Bakeries, dan wel!

3 likes

Ja ongelooflijk die prijs haha!

Hoe pakken jullie sparen/beleggen voor je kind aan?

Ik ga periodiek beleggen in een etf voor mezelf op een rekening en een andere rekening voor mijn kind. Bij een broker kan je hier in België pas een rekening openen vanaf je 18, dus tot dan is haar rekening op mijn naam en dan doe ik een kostenloze transfer.

2 likes

Hebben hier mensen hun USA exposure teruggebracht en meer EU in hun portefeuille gestopt? Zit hier nu wel over te twijfelen. Heb nu 100% VWRL maar het aandeel USA is toch wel erg groot

Volgens mij is die nog geen 60% vs toch? dat valt wel mee vind ik? En anders zou ik gewoon naar een europese etf gaan met een deel, maar dat brengt nu weer z’n eigen risico’s mee. Maar goed spreiden is sowieso een goed idee denk ik.

Een vast bedrag per maand naar fonds met wereldwijde ETF en kinderbijslag gaat er ook heen.

Is niet perse het VS gedeelte. Dat had ik niet helemaal goed verwoord. Maar wel alles valt onder de dollar. Zakt die, dan is ook de waarde van je (wereldwijde) belegging minder. Door ook de euro als valuta te hebben weerleg je dat een beetje. Denk ik. Vandaar ook mijn twijfel

1 like

Ja dat krijg je ook nog idd. Gewoon lekker spreiden dan toch? Is volgens mij sowieso een no brainer, altijd al maar zeker nu.

Ik zou graag in de toekomst willen beleggen in een ETF met wereldwijde spreiding, vast bedrag per maand & op vast moment en daar dan extra bijv de kinderbijslag dat soort dingen heen. Maaarr ben wel wat huiverig voor het nieuwe belastingvoorstel tav fictief rendementsbelasting… Vind die 7.78% echt hoog berekend.

Er komt een tegenbewijsregeling, dus als je werkelijk rendement lager is betaal je daarover belasting. Plus als je boven de belastingvrije voet uitkomt en je kinderbijslag opzij kunt zeggen om te beleggen is een (relatief kleine) belasting op passief vermogen wat mij betreft alleen maar goed.

6 likes