Haha ja zo ver ben ik zelf nog lang niet maar fantaseren is altijd leuk.
Hoe beleggen jullie nu? Indexfondsen of ETF, of een mix ervan?
Ik werk in dit veld, beleg met geld waar je emotioneel afstand van hebt gedaan anders ga je er kapot aan. Hele DUO leningen, geleend geld van anderen, alles zie ik voorbij komen. Doe gewoon geen domme dingen als je het niet kunt missen.
Helemaal mee eens. Ik ga er ook niet meer aanzitten als het er eenmaal op staat. Wellicht over een jaar of 15 tot 20. Die 2000 ga ik zien als kwijt, en mocht het wel meer worden dan ben ik daar heel blij mee haha
Ik beleg in ETF’s en losse aandelen, heb nog cyprto van lang geleden maar doe ik niks mee. De losse aandelen volg ik wel t.a.v. beurs etc. dus gaat wel meer tijd in zitten. Als je ‘‘passief’’ wil beleggen - elke maand zelfde hoeveelheid geld, zelfde dag inleg - dan zou ik zelf kiezen voor een goede ETF.
Oke 100.000 ‘‘over’’ is veel, maar er zijn genoeg mensen - ikzelf inclusief - die kiezen voor sparen in de vorm van beleggen gezien de hoge inflatiecijfers, wat altijd toch een risico’tje met zich meebrengt & het voelt toch vervelend als je nóg een keer (het sparen bij mij is wat ik over heb van mijn loon na alle kosten) over betaald terwijl je er al inkomensbelasting over hebt betaald. Al jaaaren gaat het over belasting op arbeid omlaag en nu gaan we er gemiddeld netto 50 (?) euro op vooruit per 2025, maar de inflatiecijfers zijn alsnog weer stukken hoger dan die 50e per maand dus het ik vind dat een wassen neus die arbeidskorting.
Het gaat mij ook niet om mijn eigen arbeidskorting/inkomstenbelasting, maar eerder die van mensen die nu niet rondkomen.
Wil je eenmalig 2000€ inleggen of wil je elke maand een x bedrag beleggen? Ik denk dat die info ook belangrijk is om mee te nemen waar je zou willen beleggen. Bij veel banken/brokers betaal je per transactie (en wordt dat op een andere manier berekend).
Daarnaast is het belangrijk om te weten welke risico’s je wil nemen. De kans dat geld verliest op een hype aandeel is veel groter dan een wereld ETF. Volgens mij is het handige van een ETF dat hij de hele dag door verhandelbaar is en je er zelf een bij een broker kan kopen. Een index heeft een vaste prijs per dag en kan je in “delen” kopen bij een bank of vermogensbeheerder. Bij een ETF ben je afhankelijk van de waarde op de beurs (stel je wil 100€ uitgeven en de etf is op dat moment 98€ dan beleg je dus maar 98€, terwijl je wel voor 100€ kan inleggen bij een index fonds).
Ik koop zelf elke maand een world ETF, maar ik denk dat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt of je een indexfonds of ETF kiest. Zeker niet als je het lang laat staan.
Ik heb een paar spaardoelen die ik gevuld wil houden, een bepaald bedrag aan ‘vrij spaargeld’ wat ik bij de hand wil hebben waar ik me prettig bij voel en alles wat daar boven komt maak ik eens in de zoveel tijd over naar een beleggingsrekening. In principe heb ik dat geld niet ‘nodig’ en als het allemaal weg zou zijn zou ik heel zuur zijn, maar er geen boterham minder om eten.
Maar je moet vooral doen wat voor jou goed voelt, dat kan voor jou heel anders zijn dan voor mij.
Het spaargeld voor m’n kind doen we bijv. 50/50 beleggen/sparen, omdat het wel vrij vervelend zou zijn als er niks van over is als hij 18 is.
Ik heb ook een bedrag wat ik vast op m’n spaarrekening wil hebben staan (Nibud is fijne bron om hoeveelheid te bepalen!). Dat vul ik iedere keer aan als ik er wat vanaf heb moeten halen. De rest wordt in ETFs belegd. Het verschilt per maand dus wat ik beleg in verhouding. Ik merk wel dat omdat ik iedere maand iets beleg ik veel meer profiteer van de “goede” momenten op de beurs.
Eenmalig 2000 en daarna elke maand een beetje. Kan ik dan beter ETF of index nemen?
Dat hangt af van de transactiekosten. Ik zou voor jezelf even beide opties berekenen. Als dat ongeveer gelijk is zou ik dit aanhouden: als je het leuk vindt om het zelf te doen zou ik voor een ETF gaan. Laat je het liever doen, dan zou ik indexbeleggen kiezen.
Bij welke banken heb je nu de hoogste spaarrente als je geen deposito wil (dus gewoon vrij opneembaar)?
Ik zie zelf nu trade republic (3%) en Santander (3%) maar ik dacht zelf dat de rentes nu wel hoger waren
Ik heb verder trouwens vrij weinig ervaringen met banken buiten de standaard bank (ing, asn etc.). Ik merk wel dat ik het echt spannend vind om mijn geld bij een andere ‘onbekendere’ bank te sparen
Rentes zijn gedaald afgelopen weken dus 3% vrij opneembaar is echt wel de max
Ik heb een herfstbonus bij Garantibank (3.5) en 3.65 met een welkomst actie bij Openbank.
Als je nog geen rekening bij Bunq hebt dan is die ook redelijk hoog (3.36 ofzo? Maar die hebben een ingewikkeld systeem waardoor je maar heel tijdelijk een hoge rente hebt.
Weet jij zo wat de rente bij Garanti na die actie is? Bij Open ga je terug naar 2.75 zie ik, maar bij Garanti kan ik het nergens vinden.
Nav jullie berichten was ik ook benieuwd, maar voor die paar dagen loont dat niet meer. Na 31 december ga je als ik het goed begrijp naar 1,75% Actuele rentes - Garanti BBVA International - Nederland
Ah vandaar dat ze het zo goed verstopt hebben, wat weinig!
Ja 1.75% idd haha. Sneaky he
Trade Republic heeft nu eenmalig een actie dat je over de maand januari 6% (over je bedrag tot €10.000) aan rente krijgt, wanneer je iemand doorverwijst/wordt doorverwezen. Daarna/over de rest krijg je 3%. Meer info: Join Trade Republic and get 6 % p.a. interest in January. (dit is een algemene link)
-verwijderd door moderator-
Weet iemand hoe het nu precies zit met de rente van Bunq? Ik heb nog een deel spaargeld daar maar vind het wat omslachtig hoe die rente berekend wordt. De teller gaat weer op 0 vanaf het nieuwe jaar volgens mij?