Beleggen/investeren/sparen

Bij semmie kan dat
Maar zij beleggen voor jou in duurzame fondsen dus dat is niet zelf kopen enzo

1 like

Kan je wellicht wat over je eigen ervaring vertellen? :hugs: ga mij alvast even inlezen

Ik dm je

1 like

Meesman is ook alleen maar duurzaam!

Ik gebruik net zo als @Luzarl Semmie om te beleggen. Ben er super tevreden over.
Dacht ook dat als er in duurzame fondsen wordt belegd er minder risico is op verlies (weet dat niet zeker!)

1 like

Ik ga nu beginnen met een combi van Semmie (serieus beleggen) en bux zero (€10 op gezet, om een beetje op een makkelijke manier zelf te leren beleggen). Ben heel benieuwd! Je krijgt bij sommige affiliate links een gratis aandeel bij bux dus leuk om mee te starten denk ik.

Vandaag is bekend geworden dat hij niet vermist is toch? Ik heb op de lange termijn ook vertrouwen. Ook al heb ik maar 1 aandeel en is die flink minder waard geworden de afgelopen weken :sweat_smile:

1 like

Ik ben mij aan het orienteren op beleggen voor mijn pensioen. En Semmie was ik nog niet tegen gekomen, maar heb het even gegoogled en klinkt aantrekkelijk. Is het goed als ik wat vragen stel in een dm @Luzarl en @Strawberry?

Ik weet veel info is online te vinden, maar ik mis juist een beetje persoonlijke ervaring. Ik ben een aardige leek met beleggen zelf namelijk, maar ook in mijn omgeving hoor ik er weinig mensen over.

Ja hoor dm me maar

1 like

Stuur maar een dm

1 like

Waarom kiezen jullie voor beleggingen versus cryptocoins? Puur uit interesse. Kies dat wat zo dicht mogelijk in de buurt komt, al zal ik vast iets gemist hebben.

• Crypto currency voelt onbetrouwbaarder (als in, dat je niet weet of je geld wel van jou blijft bijvoorbeeld)
  • Crypto currency voelt risicovoller (als in, dat je het idee hebt dat je meer kan verliezen)
  • Iemand helpt mij met beleggen, maar ik ken niemand die dat met crypto currency kan doen
  • Handelen in valuta is tegen mijn principes

0 stemmers

Die had ik er eigenlijk expres niet bijgedaan, omdat je dat kan leren/niet nodig hebt om erin te handelen :slight_smile:

Ik beleg vooral omdat ik daar voor m’n gevoel meer grip op heb, maar ben nu een beetje aan het spelen met crypto voor wat kleinere bedragen.

Ik durf crypto ook niet aan, maar pfoe ik had graag de afgelopen week bitcoins gehad, wat een stijging!

Zou je misschien iets willen vertellen over handelen in crypto? Ik zou het wel willen proberen, maar nog niet echt verstand van. Welke wallet gebruik je bijvoorbeeld, welke coins koop je en waarom, wat is je rendement? Andere tips of interessante weetjes oid haha. Snap het als je niet alles wil delen, maar leek me wel leuk om wat ervaringen erover te horen

Tja, ik wil gewoon lekker kunnen slapen en niet heel veel bezig hoeven zijn met wat ik wel/niet moet kopen. Ik leg ook best stevige bedragen in, en dan wil ik geen extreme risico’s lopen. Ik heb tot nu toe een hoog rendement in beleggingen en ben daar meer dan tevreden in.

1 like

Nou ten eerste eens met wat hierboven gezegd is. Het is vrij ingewikkeld, voelt soms ook random (iedereen kan zelf een coin maken in theorie) en het fluctueert enorm dus het is best wel tricky. Daar moet je allemaal zin in hebben. Voordelen zijn dat je 100% zelf controle hebt, er een enorme community is waar veel informatie gedeeld wordt, en je heel snel veel geld kan verdienen. Veel veel sneller dan aandelen. Je kan dus ook veel sneller verliezen :slight_smile:

Kraken is een Exchange waar je kunt handelen en daar heb je ook je wallet (letterlijk portemonnee met je valuta’s, ofwel euro’s/dollars ofwel coins). Je hebt vrij veel Exchanges. Het is heel simpel: je stort euro’s, koopt cryptocoins en verkoopt het als je weer wilt. Je kunt bijvoorbeeld op worldcoinindex punt com kijken om een beeld te krijgen van de koers van de coins. Dit is op volgorde van meest verhandeld. Op kraken kan je ook zien voor welke prijs mensen orders klaarzetten, bijvoorbeeld: koop 0,1 bitcoin als de prijs 20k is, of verkoop het. Hierdoor kan je ook je risico beperken. Dit is handig omdat s nachts de markt niet dicht gaat en, in theorie, kan de koers dus opeens enorm veranderen.

Ik houd het nieuws een beetje in de gaten, maar eerlijk gezegd doe ik het meeste op “gevoel”. En meestal is dat niks doen (laten staan). Als ik wel iets wil kopen dan kijk ik naar welke coins veel worden verhandeld en opkomend zijn, en wat de koers is de afgelopen tijd. Veel coins hebben een technologie achter zich, bitcoin heeft bijvoorbeeld de blockchain. Als een technologie erg interessant is, kan zo’n coin snel meer waard worden.

Ik ben ooit ingestapt omdat ik het interessant vond dat het valuta is zonder tussenkomst van de bankenwereld. Het rendement verschilt enorm per coin en zelfs per dag. Een rendement van 2000% over een paar jaar is niet vreemd. Je kan trouwens ook een deel van een coin kopen. Je kunt 0,01 bitcoin kopen bijvoorbeeld, je hoeft niet meteen 30k neer te leggen :joy:

Ik zou zeggen, maak een account, leg een paar tientjes in en ga er een beetje mee spelen :slight_smile: Zo ben ik ook begonnen. Mn winst heb ik weer ingelegd enzovoort.

Ik heb geen aandelen, dus kan het niet vergelijken trouwens!

Edit: ik klink nu als een professionele handelaar maar niks is minder waard hoor haha!

5 likes

Zoo 2000% is een lekker rendement haha. Ik ga het eens proberen met een klein bedrag binnenkort denk ik

1 like

Ik heb ooit een beetje van een of andere munt gekocht maar natuurlijk weet ik het wachtwoord van mijn Wallet niet meer. Waarom ben ik zo? Dit is net als die keer dat ik 1000 euro verstopt had in een boek en me dat pas weer te binnen schoot toen ik al mijn boeken naar de kringloop had gebracht.

2 likes

Ik heb meerdere wallets, maar van twee was ik het bestaan vergeten en dus ook alle inlog dingen vergeten/kwijt. Gelukkig beide met relatief kleine bedragen, daarom ook vergeten denk (en ze waren 2 jaar geleden minimaal waard, dat steeg en dacht ineens verrek). :sweat_smile:

Oei met die broeken ook kut :frowning: