Beleggen/investeren/sparen

Ik ga nog twee aandelen GME kopen vandaag. :grimacing: Mijn gedachte hierachter is dat de gemiddelde prijs waarvoor ik de aandelen gekocht heb, dan lager is.

Misschien komt er nog wat actie deze week haha.

Overigens droom ik al drie nachten achter elkaar dat we met de meiden van dit topic in olie investeren? Er zit ook een soort sherlock mysterie achter waarom wij de enige zijn die dit doen. Terwijl ik uit principe niet eens in olie wil investeren haha. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

3 likes

Beetje matig artikel van het AD haha. Zo bijzonder is zijn verhaal ook niet? Behalve dat die ouders volslagen debiel zijn. Als je voor maart al belegde dan had je kunnen weten dat die gigantische dip het beste moment ooit was om aandelen te kopen haha. Ik begin er ook steeds meer van overtuigd te raken dat de beursbubbel gaat barsten ergens dit jaar of volgend jaar.

Daarom vind ik die SPACS ook zo eng? Ik wil heel graag geloven dat Nederland voorop kan lopen met dingen zoals groene energie en AI. Alleen komt het op mij over alsof iedereen nu door heeft dat beursgangen (onterecht) heel winstgevend zijn en iedereen een graantje er uit probeert te slaan.
ene HODL hahahahaha.

We hebben trouwens wel goed nieuws gekregen. Waarschijnlijk kunnen we een hypotheek afsluiten om ons huidige huurhuis te kunnen kopen van de woningbouwvereniging. Tot voor kort konden we geen hypotheek krijgen vanwege onze gigantische studieschuld. Alleen als het goed is kan het nu net. Straks hebben we dan hele lage maandlasten en de rest steken kunnen we in indexfondsen stoppen :slight_smile:

4 likes

Zo, ik meld me hier ook eens haha. Eindelijk bijgelezen en wat blogs bezocht. Ik wil ook gaan beleggen, maar ik snap 1 ding niet. Hierboven gaat het vaak om maandelijks investeren in ETFs, maar kopen jullie deze maandelijks? Want zoals ik het begrijp koop je deze toch net als een aandeel, ze hebben dus een vaste prijs? Bv die vanguard all world, die staat nu op €90 nog iets. En komt er dan een moment dat je deze te duur vind en een andere kiest? Naast ETF’s wil ik ook wat investeren in obligaties, welke hebben jullie?

Bij sommige brokers kan je ook fracties kopen, dus dan leg je bijv. €100 in en dan koop die er 1.2 bijvoorbeeld

Dankjewel! Goed artikel trouwens. Het klopt wel wat ze zeggen. Ik ken meerdere mensen die niet meer geloven dat de pensioenfondsen leeg zijn tegen de tijd dat wij met pensioen gaan en daar nu alvast rekening mee houden.

@veenmol ik boek iedere maand geld over naar de Meesman en zij beleggen dat voor mij. In verschillende indexfondsen. Hoeveel aandelen ze er precies van kopen weet ik niet echt haha.

3 likes

Oh ja dat is wel logisch natuurlijk… Bedankt. @anon43983847 ja ik zit ook nog te kijken maar bv beleggen bij asn. Maar ga me eerst nog even inlezen. Beleg jij zelf ook nog? Ik zag dat je gamestock aandelen gekocht had bijvoorbeeld, of doe je dat dan meer voor de lol?

1 like

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om inderdaad een vast bedrag maandelijks te laten beleggen voor de lange termijn en zelf voor losse aandelen een andere broker te nemen. Dat laatste is dan meer voor het meer risicovolle beleggen en kun je zelf kiezen!

2 likes

Ik beleg ook in individuele aandelen. Ik heb nu in mijn portfolio Ali express, Nokia, GME en AMC. Die laatste twee heb ik gekocht omdat het zo’n bijzondere week was haha. Dat was op basis van de hype, activistische overtuigingen en fomo. Hele slechte reden om aandelen te kopen haha.

Dit schijnt trouwens het laatste stukje van de GME puzzel te zijn. De SI is afgenomen. Iets van 140% naar 78%. Alleen dat had je terug moeten zien in de prijs en het volume.

Nu is er de theorie dat de hedgefunds via indexfondsen waar GME inzit hun posities gedekt hebben. Alleen ooit willen die indexfondsen hun aandelen wel weer terug.

De failures to deliver van het indexfonds XRT is in 10 dagen gestegen van 10.000 naar 2 miljoen. Dat zijn bizar hoge aantallen.

2 likes

Ik heb ook maar een extra aandeel gekocht, want ik was wel erg hoog ingestapt 🥲

Wat denken jullie van de koers van GME? Gaat deze nog omhoog en zo ja wat is jullie voorspelling over de koers?
Ik denk dat als er geen squeeze meer komt dat de aandelen op lange termijn wel weer zullen stijgen door de nieuwe aandeelhouders en nieuwe bedrijfsplannen. Maar dit kan ook komen omdat ik nu gehersenspoeld ben door Reddit :joy:

3 likes

Jep, nog meer shady shit. Misschien doet dit niks met de koers en zijn er geen consequenties voor de hedgefunds (iets met 2008 lalala)

Maar damn. Kan iemand de sec wakker maken?

2 likes

Beleggen jullie bij een broker, of bij meerdere? Wij zitten nu bij degiro, en ik vraag me af of we misschien ook bij een andere moeten om op safe te spelen… waarom weet ik ook niet. Bang dat er iets mis gaat

Heeft niemand ervaring met Revolut?

Ik heb daar 3 jaar geleden een rekening afgesloten omdat ik een online prepaid creditcard nodig had, en heb toen voor een relatief klein bedrag aan bitcoin en litecoin gekocht. Die eerste was niet onverdienstelijk overigens.

Ik handel (nog )niet in losse aandelen, maar dat is wel goed mogelijk bij Revolut.
Ik zou liever alles in 1 portfolio houden.

Sorry, ik merk echt dat m’n vocabulaire nog wat tekortschiet haha. Hiermee bedoel je dat je nooit een fractie van een aandeel wilt kopen maar altijd het hele aandeel? En waarom niet dan?

Heb net de podcast jong beleggen geluisterd, echt een aanrader. Ik denk dat ik sowieso meerdere potjes moet gaan maken (±5 jaar want huis kopen, en dan voor de lange termijn). Ik denk dat ik bij de Giro voor vanguard all world en emerging world ga. Had gister voor de lol wat kleine aandelen gekocht haha. Vind het wel een interessante ‘hobby’, wel moeilijk penetreerbaar.

1 like

Bedankt voor je uitleg, goed om te weten dat je daar nu dus nog niet mee kunt handelen.

Ik ben benieuwd :grin:

Hoe veel is jouw portfolio waard?
  • €0-€1000
  • €1000-€5000
  • €5000-€10000
  • €10000-€30000
  • €50000 of meer

0 stemmers

2 likes

Maar ik ben ook vrij recent begonnen zelf. Verder investeer ik bijv ook via Lendahand. En ik beleg een deel samen met mn vriend (een groter bedrag) via zijn rekening.

Ik zat even te klooien met de poll instellingen dus volgens mij is je stem weg. Maar ik heb hetzelfde inderdaad, pas sinds een aantal maanden begonnen en leg maandelijks +/- €100 in

1 like

Ik heb net een paar aandelen in Microsoft gekocht. Had nog even de zoekfunctie van dit topic gebruikt (voor extra insider info/opinies/gedachtegangen :relaxed:) maar Microsoft is vlm nog niet eerder besproken. Voelt wel als een vrij ‘safe’ aandeel voor mij dit (op de positieve manier)!

1 like

Als je het wel al hebt gekocht dan zijn je beleggingen toch tot €30.000 gedekt? Plus je aandelen worden als het goed is aangehouden in een andere onderneming dan waar je handelt toch? Voor in het ergste geval dat je broker failliet gaat

Late reactie, maar ik heb vandaag wel het een en ander gelezen waarin Nokia positief besproken wordt, ben benieuwd hoe de “strijd” er bij jullie nu aan toe gaat na een paar weken haha!

1 like