Beleggen/investeren/sparen

Ik laat voor me beleggen via semmie, dat kan je ook nog doen

Ja naar zoiets zat ik eerst ook te kijken maar van wat ik ervan begrijp is zoiets duurder door de kosten die gerekend worden. Daarnaast heb je zelf totaal geen invloed op je portefeuille waar je in belegd (afgezien van het risico profiel). Door zelf te gaan beleggen heb ik dat wel. Ik ben van plan om als ik eenmaal begonnen ben dit ook voor een langere termijn te gaan doen dus dan vind ik het wel waard om mij er meer in te verdiepen en zelf aankopen te doen.

1 like

Hier staat een heel verhaal erover:

Maar er zijn vele studies geweest die mathematisch hebben berekend dat ‘time in the market beats timing the market’.

en @Wonderland,

Het artikel wat jij deelt Sissythatwalk gaat over aandelen aankopen als het laag is en verkopen als het hoog is. En dat dát niet werkt, omdat je dat niet in kunt schatten. Maar het is toch redelijk logisch nadenken dat je niet nu (nu de koers nog aan het dalen is) moet instappen? Ik heb een halve week geleden al geld naar m’n beleggingsrekening gestort om te beginnen, maar het blijft elke dag nog dalen dus ik wacht nog even voordat ik ga kopen!

Edit: oookee ik kom misschien toch een beetje terug van wat ik hierboven zei. Heb nog even wat meer gelezen (waaronder deze blog https://www.porterenee.nl/inspiratie/beginnen-met-beleggen-waarom-vandaag-het-enige-juiste-moment-is/) en het is ook wel weer een goed punt dat je toch niet weet wanneer het weer opeens omhoog gaat. En zodra het omhoog gaat, gaat iedereen kopen dus wellicht dat je dan beter iets eerder kunt zijn. Ik ga denk ik één dezer dagen overstag (en dan gewoon niet meer naar de koers kijken haha :see_no_evil:)

Haha ja het duurde bij mij ook even voordat het kwartje viel hoor. Maar de crux zit hem in het ‘het blijft elke dag nog dalen’. Dit weet je niet inderdaad, het is niet te voorspellen.

Het is statistisch gezien bijna onmogelijk om beter te presteren dan de markt voor de lange termijn. Dus daarom is het beter om niet te timen en gewoon netjes periodiek in te leggen en een buy en hold strategie aan te houden. Dit geeft de grootste kans op succes, vooral voor mensen die er niet zoveel kennis van hebben (zoals ik).

2 likes

Jaa precies. Ok, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en m’n eerste ETFs gekocht! Hoera, ik ben een belegger! 30% in een ETF met obligaties en 70% in een world wide market ETF. Wil misschien nog specificeren op bepaalde markten, maar het begint me een beetje te duizelen met welke regio’s dan precies, welke ETFs in de kernselectie van DEGIRO zitten en de kosten per ETF… dus dat laat ik nog even zitten tot volgende maand denk ik.

3 likes

Vandaag zijn de beurzen wereldwijd aan het crashen. Ough… :worried: :astonished: :flushed:
De AEX staat bijna op 500 en de hele dag nog voor ons.

Voor wie wil investeren: Nu weer een beetje bijkopen.
Voor wie al geïnvesteerd heeft: don’t worry, dit trekt wel bij. Beleggingen zijn voor lange termijn.

4 likes

Ben blij dat we toch nog een ok bedrag aan spaargeld hebben :joy:

Hadden niet verwacht op een korte termijn veel geld nodig te hebben, maar daar lijkt het nu wel op. Kunnen we iniedergeval de aandelen laten staan en eerst het spaargeld gebruiken. En toch nog meer besparen de komende tijd.

Maar toch jammer dat we nu niet het budget hebben om te kunnen bijkopen

Ik zou bijna willen instappen nu, maar ik vind dat ik me er nog te weinig in heb verdiept.

1 like

Haha shit ik had de eerste dagen wat winst gemaakt maar nu het nog weer meer gecrasht is sta ik 25 euro in de min. Niet erg want het is voor over heeel lang, maar hoop toch wel dat het snel weer omhoog gaat haha

Ik ben net een week geleden begonnen met beleggen en merk dat ik dit toch spannend vind. Kopen jullie nu ook al nieuwe aandelen of toch even wachten?

Ik beleg iedere maand een vast bedrag, dat wordt rond het einde van de maand afgeschreven en een dag later in aandelen omgezet. Afgelopen maand was dat precies rondom het vorige dipje, en voor deze maand zullen we zien waar de koers staat. Ik beleg niet extra, maar als je regelmatig met een vast bedrag nieuwe aandelen koopt, profiteer je van lage koersen en heb je ook “last” van hoge koersen, maar dat heft elkaar op. Dus nu doet mijn kapitaal zeer, maar profiteer ik van “goedkopere aankoop”, zodat die aandelen op termijn weer meer rendement gaan maken. Daarom is het ook verstandig om steeds met stukjes in te stappen.

4 likes

Als je elke maand nieuwe aandelen koopt, zijn je transactiekosten dan niet heel hoog? Of zijn transactiekosten een percentage van je inleg? Ik probeer alles nog een beetje te begrijpen

Nee, ik zit bij Robeco, en “maandbeleggen” is gratis. Ik betaal kwartaalkosten per belegd kapitaal en de fondskosten zitten verdisconteerd in de prijzen van de fondsen. Als je niet zelf regelmatig koopt en verkoopt, is het niet zo duur. Als je zelf actief wil handelen, dan kun je beter naar Degiro.

1 like

Ik ben benieuwd tot hoe diep de dip gaat en of deze ook weer op het oude hoge niveau zal komen. Wat denken jullie?

• Ajoh trekt wel weer bij tot het oude niveau
  • Ik denk dat het wel weer bij trekt maar niet zo hoog als het oude niveau
  • Nee! Het blijft zo laag als nu en krabbelt vrijwel niet meer op
  • Nee! Het wordt nog lager, weg geld

0 stemmers

Natuurlijk komt het weer bij het oude niveau. De vraag is wanneer! :sweat_smile:

Een vriend van mij heeft net 4000 euro geinvesteerd in Shell

Vind ik dan ook weer hefti

Hahahhahaha goeie voor een nieuwe poll!

Wanneer denk jij dat het weer op het oude niveau zit?
Over:

• Binnen 1 maand
  • 1 to 6 maanden
  • Binnen 1 jaar
  • 2 jaar
  • 3 jaar
  • 4 jaar
  • 5 jaar
  • 7 jaar 3 maanden 4 dagen 2 uur en 31 seconden
  • 10 jaar
  • 15 jaar
  • Anders

0 stemmers

Dat hij in Shell aka olie heeft geïnvesteerd of dat het nu minder waard is ? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nou meer dat hij 4000 euro heeft geinvesteerd. We zijn 22, ik heb dat geld bij lange na niet op mijn rekening staan en als ik het zou hebben zouden er tientallen andere dingen zijn die ik eerst zou betalen. Maar hij heeft het vast goed!