Beleggen/investeren/sparen

Ik durf het niet te zeggen. Gaat het in jouw bedrag ook om een vol kalenderjaar?

Als je 12 maanden x 4,3 weken doet = 51,6 dus dat is wel (bijna) 52 weken van het jaar.

Ben zelf niet naar Bunq overgestapt maar heb wel een groot deel van mn spaargeld in deposito’s gezet bij Leaseplanbank met een ‘depositoladder’ waarbij er elke 3 maanden geld vrij komt waar ik dan weer beschikking over heb en kan herbeleggen (of gebruiken als ik het nodig heb)

Ja ik zie het; door die ladder die ik opbouw zet ik alle bedragen minimaal 1 jaar vast dus qua % is het vrijwel gelijk.

Ga het eens in de gaten houden al heb ik zelf ook weinig zin om bij 0,1% meer of minder over te stappen en denk dat de rente tarieven nog wel wat blijven wijzigen de komende tijd…

2 likes

Ik zit al een tijdje na te denken over Raisin, heeft iemand toevallig ervaring hiermee?

Nee met deze berekening zou ik alsnog meer krijgen dan dat ik daadwerkelijk krijg!
Krijg jij je rente per maand? Heb je dan een ander abonnement?

@cappuccino ik ben 3 weken geleden overgestapt dus het is geen volledig kalenderjaar, maar het lijkt mij niet dat dat moet uitmaken aangezien je de rente per week krijgt?

Ik heb bunq zelf al bericht maar die reageren maar niet. Alsnog krijg ik hier meer rente dan bij ing ofzo dus ik laat het staan, maar toch. Wel benieuwd hoe het nou zit haha

1 like

Kan nog wel een paar dagen duren voordat je een reactie krijgt, heb helaas niet echt goede ervaringen met de klantenservice. Ik heb mijn zakelijke rekening daar en moet ze eigenlijk ook een berichtje sturen maar zie er tegenop omdat het altijd zo lang duurt :sweat_smile:

Ik heb mijn spaargeld trouwens bij Lloyds Bank staan en kreeg van de week een berichtje dat de rente naar 2.5% gaat dus ik zit daar voor nu wel prima

Ik heb ook bunq en krijg per week uitbetaald. Zelf heb ik geen berekening van hun gevonden maar ik bereken het als volgt: ((bedrag x 0,0246) /365 ) x 7
Hiermee komt mijn berekening ook overeen met het geld wat ik wekelijks gestort krijg.

@MissMarple ja er staat binnen 1 dag bericht maar ik wacht nu al een week. Heb er ook niet zoveel hoop op

Het wordt nog gekker. Zo net is weer de rente gestort en nu heb ik opeens meer gekregen dan ik zou moeten krijgen volgens welke berekening hier dan ook genoemd haha. Het is ook weer niet al het gemiste geld van de afgelopen weken. Dus hoe ze nu opeens hier weer op komen?!

Het lijkt alsof het om onwijs veel geld gaat maar het gaat echt om een paar euro/centen haha, maar ik ben gewoon heel benieuwd hoe dit nou zit.

2 likes

Dat klinkt echt heel vervelend! Snap dat je dan echt niet meer teruggaat. Dat is precies ook waar ik een beetje bang voor ben

1 like

Is het ook niet rente op rente?
Week 1 heb je €1000 staan = 0,4717
Week 2 heb je €1000,47 = 0,472

Mini verschil in dit voorbeeld maar als je er meer geld op hebt staan merk je het natuurlijk wel in centen.

Anyway: ik ben overtuigd (ook door een filmpje op Insta) dat de traditionele banken profiteren van mensen die te lui zijn om over te stappen dus heb de rest van mn spaargeld dat ik nog bij de Rabo had staan verhuisd naar Bunq

2 likes

Klopt het is rente op rente, maar ik ontving juist te weinig. Ik denk dat ze het nu aardig hebben rechtgetrokken door deze week meer te geven. Ik denk/hoop dat ik volgende week ongeveer het goede bedrag zal ontvangen.

2 likes

Wij willen voor onze buffer (spaarrekening) ook overstappen naar Bunq. Als ik naar de site ga, zie ik staan ‘2,46%’ rente op jouw spaargeld maar als ik naar vergelijk abonnementen ga, zie ik overal staan 1,56% rente, wekelijks uitbetaald.

Kijk ik ergens over heen of begrijp ik het niet? :joy:

Edit: heb het al, volgens mij! Door mijn VPN dacht de site denk ik dat ik nog in het buitenland zit haha.

mss zit er hier iemand die mij wat extra uitleg kan geven.
Ik ben Belg en momenteel is het bij ons mogelijk om staatsbons te kopen bij de overheid.
Hiermee zet je je spaargeld vast voor 1 jaar of 2 ( kan ook langer) met een rente van 2.8% netto. Ik ben aan het twijfelen of we dit moeten doen of niet…
Het ding is dat het bij ons niet over heel veel geld zou gaan, iets van €5000. Dus uiteindelijk levert het bij 2 jaar maar €300 op natuurlijk als we het niet doen levert het niets op…

Heb je dat geld binnen dit en 5 jaar nodig?
Zo neen, dan zou ik het geld in de staatsbank inzetten. Is die 5.000 euro alles wat je hebt? Dan zou ik het op je spaarrekening houden.

Je kan ook kijken naar crowdlending, krijg je soms 7% op je geïnvesteerde bedrag.

1 like

Ja ik was inderdaad al aan het zoeken maar Bunq is hier nog toegankelijk of toch niet met die hogere rente.
Ik zag wel een andere bank met een vergelijkbare rente nl. ME direct. Maar de hoofdzetel zit in Malta en vraag me dan gelijk af of het iets louche is.
Iemand ervaring met ME direct?
De rentes liggen hier volgens mij wel nog een stuk lager dan bij jullie.
Momenteel hebben wij bij onze bank ( Fortis) een vrij lage rente nl. 0.5% ( wel 1.5 als het bedrag een jaar blijft) maar die is ook wel 1 van de laagste.

Neen we hebben het normaal niet nodig. en het is niet alles wat we hebben maar wel een bedrag dat we zeker niet nodig hebben voor enkele jaren.
Crowdlending ken ik niet. Wil ik ook ff naar gaan kijken.

Bedankt alvast voor de adviezen!

Medirect is een kleinere speler, ik weet niet zo goed of het feit dat die in Malta hun hoofdkantoor echt een probleem is als je een depositogarantie hebt en zij bijvoorbeeld al beurstaksen en roerende voorheffing voor je inhouden.
Ik kan dat wel eens vragen als je wilt.

Zou wel leuk zijn als je het kan navragen.
Volgens mij is er sowieso die depositie garantie van €100 000 die verplicht is in Belgie. Of bedoel je hier iets anders mee?
En ik denk dat we op zich niet bang moeten zijn voor roerende voorheffing met een bedrag van 5000? of heb ik het mis. Want volgens mij is er een vrijstelling /jaar tem €980 interesten. Zo heb ik het met mijn minieme research begrepen.

Het hangt van je situatie af en wat je anders met je geld zou doen. Als je het geld anders op je spaarrekening zou laten staan en je hebt het niet direct nodig, dan is het zeker interessant. Als je je geld een veel langere tijd niet nodig hebt (bv. 10 jaar) en je vindt meer risico geen probleem, dan kan je beter kijken naar beleggen (bv. gespreid in ETF’s).

Maar ik lees hier dat er spaarrekeningen zouden zijn met gelijkaardige rentes, daar heb ik geen kennis van.

3 likes

Medirect, Santander en Keytrade geven ook 2% op hun spaarrekeningen!

2 likes

Heeft er iemand inmiddels ervaring met Raisin? Ik wil een spaarrekening openen en de hoogste rente die er dan is zonder bronbelasting is 3,06%. Echter ben je wel afhankelijk van de zweedse kroon/koers.