Beleggen/investeren/sparen

Geen crisis, zeker niet in de EU-landen want die zijn verplicht om buffers aan te houden. Voor heel dit debacle zat Credit suisse al in slechte papieren en kon geen deftige cijfers opleveren. Reden dat de fusie er nu komt is omdat de grootste aandeelhouder van CS er de stekker heeft uitgetrokken.

En inderdaad in tijden van crisis gaan bankaandelen altijd iets omlaag maar die herstellen zich snel.

7 likes

SVB is voor een groot deel ook gewoon ineengeklapt omdat mensen hun geld gingen afhalen waardoor het liquiditeitsprobleem onoverkomelijk werd

2 likes

Hoi! Kan iemand mij misschien helpen? Jullie hebben vast ook gelezen over de nieuwe tarieven bij DEGIRO maar ik kom er niet helemaal uit.

Wat betekenen deze kosten onder koersen? Betaal je deze kosten als je realtime de koersen wil zien of betaal je hiervoor om toegang te hebben tot deze beurs? Ik gok het 1e maar kom er niet helemaal uit.

1 like

Het eerste idd. Ik zie wat mijn clean energy etf-koers met 15 min vertraging, omdat ik niet betaal.

2 likes

Top! Ik had eerst slecht gelezen en dacht het 2e. Raakte al helemaal in paniek maar dat is gelukkig niet nodig :sweat_smile:

2 likes

Ik ben aan het orienteren om mijn portefeuille wat meer gespreid te krijgen (nu wereld en vooral Amerika gericht). Ik wil iets meer richten o.a. Europa en Azie. Hebben jullie nog tips voor ETF’s waar ik mij in kan verdiepen? Ik zie door het bomen het bos niet meer. Hierdoor weet ik even niet waar ik moet beginnen.

Stel je hebt 100.000 “over”
Wat zou je daarmee doen?

Meerdere antwoorden mogelijk, dan ga ik ervan uit dat je het spreid.

• Hypotheek gedeeltelijk aflossen
  • Beleggen in Crypto
  • Beleggen in vastgoed
  • Beleggen in fondsen
  • Beleggen in aandelen / obligaties
  • Anders, namelijk
  • Niets

0 stemmers

1 like

Heb nu een huurhuis dus ik zou 't gebruiken om een woning voor mezelf te kunnen kopen, dus niet zozeer beleggen.

6 likes

Studieschuld volledig aflossen, een deel naar de hypotheek en de rest in aandelen / obligaties. Die 100k is op die manier zo op haha.

3 likes

Mijn hypotheek is bijna volledig aflosvrij en heb een heel lage rente, dus 100.000 euro aflossen zou me dan maar €95 per maand besparen. Hetzelfde geldt voor mn studieschuld, daar betaal ik momenteel geen rente over. Ik zou het volledig beleggen in aandelen.

Ik heb zojuist een afspraak gemaakt voor een financieel gesprek met zo’n onafhankelijk adviseur.
Ben benieuwd, want we hebben niet echt een plan, mijn vriend bijv geen pensioen (die geloofd daar niet in) etc.
Hopelijk helpt het bij nieuwe inzichten of mogelijkheden, want ik heb hier geen kaas van gegeten :stuck_out_tongue:

Lijkt me dan een heel goed idee om een heel verstandig plan te gaan maken. 100k klinkt veel, maar als je tot je pensioen geen pensioenopbouw hebt is het ineens heel weinig

6 likes

Haha wat? Wil hij forever doorwerken?

2 likes

Hoe is dat iets om in te geloven?

6 likes

Jaa hij luisterd niet naar mij want "in het nieuws zeggen ze dat tegen de tijd dat wij aan de beurt zijn er misschien helemaal geen geld meer over is bij de banken, dat het onzeker is of je pensioen wel uitbetaald krijgt na je 75e een keer ofzo. "
En AOW of de waarde van ons huis is dan wellicht iets, of hij wil het op een andere manier regelen over een paar jaar als hij meer gespaard heeft. Blijft het zeg maar vooruit schuiven. :woman_shrugging:
Dus ik heb gezegd ik regel wel zo’n man, dan kan ik van mij spaargeld eea beleggen en jij graag enkel alleen even luisteren wat hij te zeggen heeft over een pensioen oid voor jou, daarna kan je pas oordelen. En dat was dan een voorzichtige ‘oke’.

Misschien een hele harde opmerking, maar ik zou een eventueel samenlevingscontract zo aanpassen dat bij einde relatie jouw opgebouwde pensioenuitkering geheel voor jou blijft en dat hij er niet uitgekeerd van krijgt. Tenzij jullie dan nog bij elkaar zijn, uiteraard. Maar als hij deze tactiek vast blijft houden, ben jij straks voor 2 aan het sparen in je eentje. Zuur als het dan uit gaat en hij alsnog profiteert.

13 likes

Op dit topic mag je zakelijk zijn vind ik. Volgens mij hebben wij het sowieso op de manier geregeld dat alles wat van onszelf is van onszelf blijft. Maargoed hij heeft het ook niet zo vanuit huis mee gekregen en kan nu pas wat sparen door een tegenslag dus ik hoop dat die adviseur hem kan overtuigen.

3 likes

Ik ga starten met beleggen en dus nu eenmalig een redelijk groot bedrag investeren bij brand new day. Ik twijfel nog tussen het neutrale en offensief profiel. Ik dacht in deze huidige tijd met lage koersen en voor groeipotentie is het wellicht juist mooi om in te stappen via offensief?
Wat is jullie visie hierop?

@TanteBetje Mijn vriend gaat pensioensparen door maandelijks 200 of 250 euro (en wanneer hij het kan missen meer) in te leggen. Ik heb hem zover dat hij er zelf ook helemaal achter staat. :wink:

Beiden via brand new day trouwens.

5 likes

Wat fijn!!! En good for him! Gaan jullie op lange termijn echt blij mee zijn!

1 like

Zijn er nog meer mensen naar bunq overgestapt ivm de rente? Ik heb daar nu dus een gratis rekening, maar ik snap niet hoe ze op mijn rente bedrag uitkomen. Ze zeggen dat je 2,46% rente krijgt, uitgekeerd per week. Volgens hun is de berekening (([bedrag] / 100 x 2,46) / 12 ) / 4,3. Maar volgens deze berekening krijg ik meer gestort dan dat ik daadwerkelijk gestort krijg… Ik denk dat het misgaat bij de weken (volgens hun 4,3). Weet iemand hoe dit zit?