Hahaha ik denk dat ik het ga doen, is ook gratis dus wel chill
Hoe bevalt Bunq je nu?
Wel goed! Elke week krijg je een melding met de hoeveelheid rente die je hebt ontvangen, geeft toch weer een boost om goed te sparen.
Vind de app verder wel wat amateuristisch aanvoelen maar zo vaak kom ik er niet op.
Ik denk erover na om te gaan pensioenbeleggen als extra, naast wat ik via mijn pensioenfonds opbouw. Ik vind het belangrijk dat ik zelf kan bepalen hoe vaak en hoe veel ik inleg. Ik heb nog jaarruimte over, maar zou dat graag elk jaar opnieuw bekijken. Verder zie ik door de bomen het bos niet echt. Hebben jullie aanraders of specifieke punten om op te letten?
Bij mij goed! Werkt simpel & vind het fijn dat je elke week je geld ziet groeien haha. Ik wilde misschien overstappen nog naar Raisin omdat de spaarrente daar nog hoger is (4.35%), doet iemand dit en wat zijn de ervaringen?
En @Kryptonite, sorry heb je bericht over het hoofd gezien!
Ik vind dat Rad van Fortuin wel een beetje bijzonder (verslavende werking van dagelijks een poging mogen doen, kleurtjes, onvoorspelbare winkans)
Oh dat heb ik serieus nog niet gezien & niet gedaan😂 Ik kijk er verder niet op, dient bij mij echt als spaarrekening waar ik elke maand een vast bedrag op zet en niets mee doe of afhaal.
Heb je de stap naar Raisin al gemaakt?
Nee nog niet, ben momenteel op vakantie & wilde me daarna erin verdiepen! Ben dus wel nog zoekende naar ervaringen.
Wij hebben geld bij Raisin staan. Prima, zo gepiept. Doen er verder niks mee haha, staat daar (deels) vast.
Weet niet wat voor ervaringen je precies zoekt :)?
Oke thanks! Ja dat inderdaad: hoe makkelijk je geld stort en opneemt (hoe vaak dit kan per jaar) & wat nu beste optie is qua land (maakt dit uit qua risico?) en rentepercentage. Ik lees nu hoogste 3.27%, hebben jullie dit ook? Ik merk dat ik het toch - mogelijk echt onterecht - spannder vind dan bij Bunq ivm Nederlandse bank.
Wij hebben (een deel) vaststaan en dat is hoger dan die 3%. Geloof iets over de 4.
En inderdaad een deel opneembaar tegen 3.25.
Het storten ging makkelijk, opnemen heb ik gewn ervaring mee (nog). Maar wel dus bewust gespreid zodat een deel opneembaar is
Ik krijg elke keer netjes een mail dat de rente is gestegen en per wanneer.
Edit; en bij de meeste heb je geen bronbelasting, staat in de app aangegeven. Anders moet je daar weer extra handelingen voor doen geloof ik!
Maar wij hebben dus die “geen bronbelasting banken” gedaan
Ik heb ook over Raisin nagedacht maar toch besloten om mijn spaargeld in Nederland te houden. Ondanks dat het depositogarantiestelsel van toepassing is, lijkt het me een crime om je geld terug te moeten halen in Frankrijk/Zweden o.i.d. als niet-ingezetene die de taal niet spreekt. Ik gok dat ingezetenen dan toch voorrang krijgen. Daarnaast is het een klein risico; maar wat als je plotseling overlijdt? Wordt er dan erfbelasting in het land geheven waar je geld staat? Moeten je nabestaanden dit gaan afhandelen met een buitenlandse bank? Vragen die er voor mij voor hebben gezorgd dat ik kies voor de hoogste rente bij een Nederlandse bank.
Goede vragen, waar ik eerlijk gezegd niet eens over na heb gedacht. Dus dankje!
Oke dankje! Heb je nog gekeken naar het land of gewoon gekozen op basis van rente?
In geval van Zweden (en voor zover ik het begrepen heb) zijn er formulieren speciaal voor buitenlandse klanten in geval van faillissement. Ik neem aan dat deze dan tenmiste in het Engels zijn maar zeker niet enkel in het Zweeds.
Verder is het depositogarantiestelsel een Europese afspraak dus ik ben niet zo bang dat niet-Zweeds zijn dan het probleem zou zijn.
Gok wel dat er meer tijd overheen gaat dan als je wel inwoner bent, maar heb dan ook niet alles bij raisin/één bank staan zodat het zeer waarschijnlijk is dat ik altijd wel ergens wat vandaan kan trekken als het nodig is.
Heb overigens ooit geld terug moeten krijgen dat bij icesave stond en echt nul issues mee gehad.
Zweden heeft geen erfbelasting dus ook dat is daar geen probleem, en als ik overlijd gaat de communicatie via Raisin en niet direct met de bank waar het geld staat.
Maar snap zeker dat geld binnen de grenzen houden veiliger voelt hoor, bovenstaande is meer algemeen voor andere lezers.
Mag ik vragen bij welke Zweedse bank jullie via Raisin hebben? Als ik kijk naar hoogste rentepercentages, zie ik daar nergens Zweden bij staan… Hoogste wat ik nu zie is 4.2% vast, Portugal. Zweden is bij mij 3.75%.
Dat komt doordat de rente gedaald is! Ik heb zelf een deposito bij Klarna (en was daar net een weekje te laat mee om van die hogere rente te profiteren. Het kostte wat tijd om de Raisin account aan te maken)
Ik heb niks vast staan maar gewoon vrij opneembaar allemaal.
Heeft er iemand een Renterekening bij Peaks?