Beleggen/investeren

Haha door dit topic ben ik net even ga kijken en mijn pensioenspaarfonds staat op -14,13% en mijn effectenrekening op -8,07% .

Ik vind het zo lastig om geld erin te blijven stoppen, omdat het elke keer toch weer minder waard wordt, maar juist nu is het goed om geld erin te stoppen toch?

2 likes

Ja nu zijn de aandelen relatief goedkoop.

Dit is ook een van de redenen dat ik het fijn vind dat het gewoon automatisch gaat. Dan ga ik niet nu alsnog mijn strategie heroverwegen.

2 likes

Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst, maar in de afgelopen 100 jaar is de beurs altijd weer naar een nieuw hoogtepunt geklommen. Als je tijdens de kredietcrisis van 2008 trouw bent blijven inleggen, ben je nu nog steeds spekkoper.

Om iedereen die dit een spannende tijd vindt even moed in te praten, raad ik aan dit artikel te lezen:

2 likes

Dankjewel @tessel, soms heb ik gewoon even nodig dat iemand het bevestigt voor me haha.

Dankjewel! In 2008 was ik nog minderjarig, dus toen deed ik nog niet aan beleggen. Ik zal het artikel even lezen, hopelijk geeft dat nog extra bevestiging.

4 likes

toevallig net gekeken! -6 en -6.7 %

1 like

De app zegt -8%, alhoewel ik dat percentage niet snap als ik mijn totale inleg bekijk en kijk hoeveel geld ik nu heb, is het -2%.

2 likes

Gaat het ene percentage niet over het jaar en het andere percentage over de gehele periode vanaf start beleggen?

3 likes

Ik ben dit jaar in februari gestart. Als ik wissel tussen start en kalenderjaar blijft het percentage -8%. Ik snap het niet helemaal, ik bereken nu altijd voor mezelf hoeveel ik heb ingelegd en hoeveel verlies (ooit hopelijk winst) ik heb.

Ik sta nog steeds in de plus, met name wegens de ETF. Op dit moment bijna alle aandelen - op 1 na- in de min.

2 likes

Welke app is dat?

1 like

De app van m’n bank, daarmee beleg ik.

1 like

Ahh! Ik dacht oh wat handig, ben zelf namelijk aan het verdiepen in beleggen en twijfel nog over het ‘waar’ (zit nu ook aan mijn bank te denken, maar dat is ING en ik ben het eigenlijk niet eens met waar zij geld in steken)

1 like

Het is inderdaad heel handig en fijn, kan het op deze manier makkelijk zien. Ik zit bij de sns.

3 likes

Ik beleg passief via Meesman en ik vind het heel fijn dat ik niet de hele tijd het totale bedrag zie in de app van mijn bank. Toen ik nog bij degiro zat, keek ik steeds in die app om te kijken of het vandaag meer of minder was dan gisteren :sweat_smile:

4 likes

Weet iemand waarop ze dit verwachte rendement baseren? Ik heb in 2022 -16% rendement gehad, kan me niet helemaal voorstellen dat het in 2023 ineens totaal de andere kant op gaat.
Niet dat ik boven die grens uitkom, dus praktisch maakt het niks uit, maar vindt het wel een opvallend percentage.

1 like

Als je jouw vraag op mail hebt, zou ik direct mailen (bewijs) dat ze herstellen wat ze gedaan hebben. Dit is niet alleen mega weird, maar juridisch ook niet juist. Voor het gevolgen heeft voor jullie (gedeelde) pensioen, zou ik nu goed op mijn strepen gaan staan om dit direct te herstellen.

2 likes

Ik hoef zelf niets voor m’n pensioen te regelen maar luister regelmatig podcasts over geld, beleggen etc. Wat vaak genoemd wordt is pensioenbeleggen via Brand New Day of Meesman.

Waar je met pensioen beleggen wel rekening mee moet houden (volgens mij) is als je een rekening opent dat deze ook pas te gebruiken is op je pensioen leeftijd en je niet eerder bij het geld kunt.

Mijn partner en ik beleggen (niet op een pensioenrekening) bij Meesman en daar zouden we op elk moment bij kunnen dus dat kan je ook overwegen.

1 like

Je eigen bank is vaak relatief duur! Ik vind het zelf ook prettig om de bedragen niet in dezelfde app te zien, dat leidde bij mij alleen maar tot onzekerheid.

Wat @Nebula zegt klopt helemaal, een voordeel van pensioenbeleggen is dat het niet mee telt voor de vermogensbelasting. Is nu misschien nog niet aan de orde maar misschien een overweging die in de toekomst mee kan tellen.

2 likes

Ik ben steeds meer aan het inlezen over beleggen.
Voor mezelf wil een een combinatie doen van ETF’s en dividend beleggingen. Daarmee wil ik eind deze maand mee starten en ik wil 200 euro per maand gaan inleggen bij DeGiro.

Mijn vraag aan jullie is, hoeveel euro leggen jullie per maand/week in?
Waarin beleggen jullie en waarom?
Waarop heb jij je beleggingsstrategie op gebaseerd?
Wat zijn extra tips tricks? Ik heb het boek blondjes beleggen beter thuis liggen en ik luister naar de podcast van jong beleggen en volg op reddit ook verschillende groepen m.b.t. aandelen.

1 like