Beleggen/investeren

Waarom wil je beleggen? Echt voor later? Zo ja, waarom dan aandelen/fondsen met dividend? Zie daar zelf nooit zo het voordeel van in als je het voor vermogensopbouw gebruikt.

Ik heb het all-world aandelen fonds van Meesman en iets aan obligaties, maar echt relatief weinig. 200 euro per maand, kijk er praktisch nauwelijks naar en dat bevalt me eigenlijk heel goed. Beleggen is voor mij geen hobby, beetje in tegenstelling tot wat ik vaak zie bij die lui van jong beleggen en reddit.

1 like
  • Hoeveel euro leggen jullie per maand/week in? 750 euro p/m
  • Waarin beleggen jullie en waarom? EFT’s bij Brand new day
  • Waarop heb jij je beleggingsstrategie op gebaseerd? Ik beleg zeer offensief omdat ik het geld de komende 20 tot 25 jaar niet nodig denk te hebben. Het doel is om tussen mijn 50e en 55e met pensioen te kunnen.
  • Wat zijn extra tips tricks? De beste belegger is een dode belegger. Dus niet de markt proberen te timen, blijven inleggen en er vooral niet te veel naar omkijken.
5 likes

Ik beleg 600 euro per maand op een Robecorekening, met een vrij offensieve strategie, omdat ik de komende 15/20 jaar dit geld niet nodig heb. Doel is mijn hypotheek af te lossen en extra vermogen op te bouwen als extra pensioen. Mijn tip is om consequent iedere maand te blijven inleggen voor langere termijn. Alleen zo profiteer je van de lows en genereer je echt een vliegwieleffect in de highs.
En ik beleg een deel in dividendfondsen, en laat het dividend aan mezelf uitkeren. Dit zet ik op mijn “vakantie en leuke dingen” rekening. Zo heb ik het gevoel iets leuk te doen van al dat geld waar ik niet aan mag zitten.
@Barbamama

1 like

Ik heb een jaar zelf geld ingelegd bij DeGiro in ETF’s en merkte dat ik er erg mee bezig was. Met de koersen en eventueel niet/wel inleggen vanwege die koersen. Ook losse aandelen werden ineens aantrekkelijk, terwijl dit niet mijn intentie was.
Na dit jaar gekozen voor beleggen via Meesman, daar wordt mijn inleg automatisch afgeschreven en hoef ik niet zelf ETF’s e.d. uit te kiezen. Geeft me veel rust, ook omdat mijn intentie is de komende 20/25 jaar dit geld niet nodig te hebben dus waarom zou ik er dan maandelijks mee bezig zijn.
Mijn inleg is 200 euro per maand, daarnaast spaar ik ook elke maand op mijn spaarrekening.
Ik ben van mening dat meerdere opties aanhouden (beleggen, sparen, evt. aflossen hypotheek) het beste is.

4 likes

Wellicht ook interessant voor de mensen hier:
https://www.ad.nl/geld/strijd-om-spaarder-barst-los-hier-wordt-de-rente-van-2-procent-maandelijks-uitgekeerd~aa57fe6a/

3 likes

Mijn vraag aan jullie is, hoeveel euro leggen jullie per maand/week in? 500e per maand voor mezelf (en nog deel met partner)
Waarin beleggen jullie en waarom? op dit moment vanguard all world met name, 75% van mijn portefeuille via DeGiro (ivm laagste transactiekosten) Nog een paar losse aandelen, maar wil ik eigenlijk vanaf. Ik wil niet maandelijks bezig zijn met mijn portefeuille maar gewoon structureel beleggen in ETF’s.
Waarop heb jij je beleggingsstrategie op gebaseerd? wil het echt voor ‘‘later’’, dus pas >20 jaar dus ik ga voor een safe strategie waarbij ik weinig omkijken heb
Wat zijn extra tips tricks? vooral niet te veel speculeren, beter maandelijks elke maand hetzelfde inleggen dan willen inspelen op de markt. In the end blijkt proberen in te spelen op de markt vrijwel altijd nadeliger uit te pakken, ook al ben je er veel mee bezig.

1 like

Haha, goed gedaan! Wat een mafketel zeg, zo maar een pensioen opzeggen. Mooi dat het zo snel goed is gekomen.

Ik wil daarom een combinatie doen van dividend en ETF. Dividend om een klein passief inkomen op te bouwen die ik kan herinvesteren, ik wil 20% van mijn portfolio daarvoor gebruiken. ETF’s voor een lange termijn 20-30 jaar.
Waarom heb jij juist gekozen voor obligaties? Jong beleggen en Reddit gebruik ik om informatie te verkrijgen over welke vormen van beleggen er is. Ik ga niet elke dag alles bij houden en losse aandelen kopen. Ik volg uiteraard niet blind wat andere zeggen, vandaar dat ik ook op verschillende platformen informatie opvraag :).

@Wonderland bedankt waarom hebben jullie gekozen vor S&P en AEX?
@NewBlood klopt, ik lees inderdaad ook veel dat je de markt niet kunt timen, gewoon per maand kopen en het laten staan. Heb jij geen momenten gehad waarin je het spannend vond? Zeker met de corona / oorlogs periode?
@TanteBetje In welke dividendfondsen zit jij?
@anoniempje Begrijp ik dat meesman de ETF’s voor jou uitkiest? Ik wil inderdaad 200 per maand inleggen voor beleggingen en ook een deel sparen voor een buffer.
@VanderWoodsen Waarom hebben jullie gekozen voor Vanguard en waarom wil je van de losse aandelen af?

Bedankt allemaal voor jullie persoonlijk inzicht en dat jullie open genoeg zijn om dit te delen, ik heb hier enorm veel aan!

1 like

Maar waarom een passief inkomen om te herinvesten? Ga je ooit van dat inkomen leven? Waarom niet gewoon iets wat puur in waarde stijgt? Snap de logica nooit.

Ik heb een heel klein percentage obligaties voor iets dempen van hoe offensief ik beleg, meeste is een fonds met aandelen wereldwijd (die van Meesman).

Als ik het herinvesteer kom ik op een punt waarin ik genoeg dividend binnen krijg waardoor ik daarmee bepaalde vaste lasten kan betalen. Ik zie er wel het voordeel van in. Het vermogen van het bedrijf blijft ook steeds stijgen omdat ze dividend uitkeren, dat maakt het aandeel ook blijvend aantrekkelijk.

Bij meesman kan je kiezen voor twee type profielen als je wilt investeren in aandelen: Aandelen Wereldwijd Totaal en Aandelen Duurzame Toekomst. Als je er meer over wilt weten zou ik de website even uitpluizen.
Ik zit met mijn inleg volledig is Aandelen Wereldwijd Totaal.

2 likes

Maar is je doel dan om vermogen op te bouwen of een passief inkomen te krijgen, of een beetje van beide?

Inderdaad beide, ik wil voor 80% vermogen opbouwen in een periode van 20-30 jaar en niet meer naar omkijken. En 20% passief inkomen om eerst te herbeleggen waarin ik op een zeker moment zodanig ‘veel’ dividend krijg per kwartaal dat ik er bepaalde lasten van kan dekken en herbeleggen niet meer nodig is.

Ik beleg via mijn eigen bank. De reden hiervoor is dat ik ook werkzaam ben voor deze bank en een geedelte van de aan en verkoop moet gemonitiord worden. Voor mij was de meest makkelijke optie om een rekening bij hen aan te houden, dan goedkeuring te vragen voor transacties. Per maand beleg ik minimaal 200 a 500 euro per maand. Dit is afhankelijk van een meevaller en of er redenen zijn om bij te leggen. Mijn stratiegie is offensief en gericht op langere termijn (15 a 20 jaar). Ik beleg in aandelen een ETF’s. De ETF’s zijn bijv. iShares S&P 500, iShares MSCI World. De ETF’s zijn voor de lange termijn en leg in zodat overal ongeveer hetzelfde bedrag in is geinvesteerd. Aandelen hou ik meer in de gaten en koop en verkoop ik actief. Ik vind het namelijk leuk om de beurs en niews hierover te volgen.

1 like

Ik probeer beleggen een beetje te ontdekken dus ben begonnen via BUX en heb oa wat crypto gekocht. Nu zie ik dat er rond 17 uur vandaag al m’n crypto een hele grote dip hebben gehad, die gelukkig ook snel weer voorbij was. Iemand daar een verklaring voor? Ik probeer t allemaal een beetje te begrijpen hahaha

@Tamara wat is je reden geweest om te starten met crypto? Ik ben ook een beginner, althans dat schreeuw ik al 6 maanden maar ik ben nog steeds bezig met mijn portfolio te ontwikkelen.

Ik zelf heb nu eigenlijk alles gereed staan en per februari wil ik gaan starten met mijn eerste ETF te kopen.

1 like

Ik zeg een collega bezig met BUX en ik dacht: heee dat lijkt mij ook wel leuk. Dus niet zo heel spannende reden hahaha. Heb ook totaal geen plan.

4 likes

Misschien is het toch goed om eventueel een profiel op te bouwen? Het kan enorm risicovol zijn, mits je het geld niet mist :stuck_out_tongue: Wat is je doel met beleggen?

Ik doe geen gekke bedragen hoor, heb 450 euro ingelegd en dat is nu 584 waard. Ik probeer maar wat.

1 like

Er is een cryptotopic:

1 like