Beugels

Ik ben afgelopen week bij de ortho geweest. We hebben nog niet inhoudelijk kunnen praten helaas omdat ik 2 gaatjes heb in m’n kiezen en mijn tandvlees te onrustig en opgezet is. Dat zou van invloed kunnen zijn op een afdruk, dus ik moet eerst naar de tandarts om de gaatjes te laten vullen en naar de mondhygienist. Daarna krijg ik een intake en worden er ook foto’s gemaakt en een behandelplan met offerte. Die intake zal mij 90 euro kosten en als ik het behandelplan door wil zetten worden die kosten daar weer in verrekend.

2 likes

Ohh ik heb net mijn clincheck gehad :heart_eyes: Echt verslavend om te kijken en een gek idee dat dat straks mijn tanden zijn, maar wel heel motiverend

3 likes

Net heel onverwachts één van mijn laatste afspraken gehad. Prognose was dat in augustus m’n beugel zou worden verwijderd. Vandaag te horen gekregen dat ik in mei een afdruk moet laten maken voor m’n spalkje en in juni mag m’n beugel eruit!:partying_face:

4 likes

Ik wil/durf wel een before and after te delen hoor! Zal ik tegen die tijd doen. :grin: Ik heb btw ook keramische slotjes en het is het echt waard. De tijd vliegt voorbij!

1 like

Ik heb ze nu ook sinds 2 weken, vond de eerst paar dagen wel vervelend qua eten, gaat nu al weer een stuk beter! Ik ben trouwens dit jaar 30 geworden, vond 't spannend maar sommige valt 't niet eens op haha!

3 likes

Ja! Ik eet ook best vaak masala, curry etc en het is nooit geel geworden. Hieronder een foto van de slotjes. Had de beugel toen een jaar en geen verkleuring.

Een jaar later

afbeelding

3 likes

Ik heb gisteren een invisalign gekregen. Nu eerst zonder die attachments, die komen er over drie weken bij. Vanaf dan ga ik ook om de 10 dagen wisselen van aligners, nu doe ik drie weken met de eerste. Ik heb er alleen zo’n last van! Hadden jullie dat ook? Hoe snel was dat over?
Ik heb echt enorme last van mijn kaakspieren en mijn hele wangen lijken open te liggen.

1 like

Ja dat was echt na 2 dagen over. Voelt nu raar zonder.

1 like

Oh twee dagen is vrij snel! Ik hoop dat ik morgen zonder last wakker wordt haha. Jij bent al klaar?

1 like

Nee ben nu aan mijn vijfde setje toe en wissel nu elke week! Heb sindskort ook een elastiekje en dat was ook even wennen.

1 like

ik heb sinds 4 weken mijn invisalign lite, ik kreeg gelijk 14 attachments.
had trouwens alleen de eerste dag last daarna helemaal niet meer. zelfs als ik een nieuwe aligner in doe voel ik het amper.
ik hoef totaal maar 14 weken (7 aligners).
hoeveel weken is jullie plan? @Ouioui @tessel

Nu 39 aligners/40 weken (eerste 3 aligners gedurende 10-9-8 dagen) en daarna evt refinement. Net nr 5 ingedaan en dus sinds 4 ook een elastiekje. Onder heb ik veel attachments, boven weinig. Had veel last van mijn elastiek-button boven aan de binnenkant, daar schuurde mijn tong langs.

Wat heerlijk, zo kort!
Ik heb nog steeds last van veel blaren en wondjes in mijn mond en op mijn tong, nu op dag 3. Hopelijk is het snel over. Ik weet niet exact hoeveel ik er krijg nog. Krijg over 3 weken de nieuwe 5 mee waarmee ik steeds 10 dagen moet doen en ze verwachten dan dat ik per week kan wisselen en dat ik na 8 maanden klaar ben. Tenzij het dan nog niet goed is, dan krijg ik een nieuwe scan. Ik loop in het ziekenhuis voor de beugel dus ik heb het idee dat sommige dingen net wat anders gaan dan bij de ‘gewone’ orthodontist.

Ik had dan geen invisalign, maar van mijn brackets heb ik in het begin ook veel wondjes en aften gehad. Met een week of 2 was het ergste voorbij en nu heb ik het heel af en toe nog. Vooral na het slapen had ik in het begin regelmatig nieuwe plekjes.

3 likes

ja dat werd bij mij ook gezegd, dat als ik nog niet tevreden ben aan t eind van de behandeling dan kan ik er voor kiezen om te verlengen om het zo maar te zeggen.

2 likes

Ik heb zo’n dag waarop ik even geen zin heb in m’n beugel hehe. Zit op aligner 12 van de 33 en volgens m’n app nog 299 dagen te gaan.
Zijn er hier mensen die gedurende hun behandeling opeens eerder mochten gaan wisselen? Ik ga volgende keer eens polsen bij m’n ortho of ik eventueel om de 12 dagen mag wisselen in plaats van om de 14. Dat zou in totaal alweer een maand schelen. :upside_down_face:

1 like

Ik zit op 7 dagen per aligner dus bij mij is dat sowieso niet aan de orde!

Ik heb zeurende pijn aan mijn tanden, een dag voor de wissel (?!) terwijl ik eerder steeds wat lichte pijn had de nacht/dag na de wissel van aligner. Sinds kort dus een elastiekje erbij dus denk dat de boosdoener is.

edit: doorgeslikte elastiekjes counter: 4 in twee weken :joy:

1 like

Wat goed! Die tijd vliegt echt voorbij hoor en zodra je verschil ziet ben je denk ik heel blij dat je het hebt gedaan. Bij mij zeiden ze 2,5 tot 3 jaar en waarschijnlijk ben ik met 2 tot 2,5 jaar al klaar (dit jaar nog!). Dus de slotjes gaan hier sneller dan verwacht :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Ik moest destijds 4 kiezen trekken, ook één per afspraak. Zag er ook tegenop en wilde het zsm gedaan hebben. Mijn tandarts gaf aan dat het wellicht oncomfortabel zou zijn (eten, slikken etc) als ik alles in één keer zou doen. Kon daardoor wel vrij snel alles eten en had bijna geen last erna.

1 like

Wat gek dat je een dag voor de wissel pijn hebt! Maar ik merk soms idd ook dat ik meer (kaak)pijn krijg van m’n elastiekjes dan van de beugel zelf. Irritante dingen.

Ik ben net terug van de ortho en ik had er nog niet eens iets over gezegd of ze zei al spontaan dat ik voortaan om de 10 dagen mag wisselen. Suuuuperchill, dan ben ik klaar in november i.p.v. februari.

2 likes